
Marketing & Sales
Marketing en sales zijn nauw met elkaar verbonden en vullen elkaar op verschillende vlakken heel goed aan. Hoe kun je deze disciplines zo inzetten dat de wisselwerking wordt geoptimaliseerd?

E-commerce marketing & sales
E-commerce marketing en sales zijn brede begrippen en omvatten vele activiteiten die kunnen worden ingezet om de verkoop te verbeteren. Wat dacht je bijvoorbeeld van zoekmachine optimalisatie (SEO), zodat individuen jouw webwinkel ook op de lange termijn beter kunnen vinden in zoekmachines. Daarnaast is er search engine advertising (SEA), waarbij actief wordt geadverteerd in zoekmachines om bezoekers efficiënt naar je website te leiden. Online advertising beperkt zich overigens niet tot alleen SEA, zo zijn er tegenwoordig vele platformen om op te adverteren, waaronder social media.
Ook e-mailmarketing is nog altijd een belangrijk kanaal als het gaat om het bereiken van de doelgroep. Wel is e-mailmarketing, onder andere door de komst van de AVG, niet meer zo vrijblijvend als het voorheen was. Zo moet een individu tegenwoordig zelf zijn e-mailadres achterlaten om hem of haar te mogen benaderen en ligt de tijd van het aankopen van e-maildatabases inmiddels achter ons.
E-commerce groei
Hoewel de groei in e-commerce wellicht wat afneemt zal de markt voorlopig nog doorgroeien. Om als retailer niet achterop te raken is het dan ook belangrijk om te blijven investeren in marketing & sales. Door de verzameling van bijvoorbeeld data, het nastreven van een optimale customer journey en het bieden van een degelijke klantenservice kunnen nieuwe touchpoints worden gecreëerd met klanten en kunnen bestaande touchpoints worden geoptimaliseerd. Deze input kan daarnaast weer bijdragen aan de marketing en sales van de organisatie.
De afgelopen jaren deden diverse expertgroepen onderzoek naar marketing & sales binnen de e-commerce. Zo werden onder andere people based marketing, B2B en direct marketing onderzocht. Bekijk hieronder de verschillende expertgroepen en verdiep je in de onderzoeksgebieden door de uitgebreide bluepapers te lezen.
Gerelateerde pagina's
-
De expertgroep Measuring Marketing Effectiveness in 2022, met Google en Objective Platform als voorzitters, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: CFO-vriendelijke marketing: hoe optimaliseer ik het...
-
Digital Retail Media 2022
De expertgroep Digital Retail Media 2022 geeft dit jaar een vervolg op de expertgroep van 2021. De voorzitters van deze expertgroep zijn CitrusAd, Epsilon en Summit Retail Media Group. Zij gaan aan de... -
Shopping in 2030: de toekomst van retail in Nederland
Thuiswinkel.org presenteert een nieuw boek over de uitdagende toekomst van de Nederlandse retail. Meer dan 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs hebben eraan meegewerkt. Zij brachten... -
Digital Retail Media 2021
Voor veel retailers is e-commerce inmiddels een belangrijk verkoopkanaal. Echter duikt er ook een ander potentieel business model op, dat retailers in staat stelt een platform te bieden voor relevante... -
Category management in een digitale winkelwereld
Category managers zorgen voor de samenstelling en presentatie van assortiment, om samen met leveranciers de verkoop (direct of indirect) te bevorderen. Dat is online niet anders dan offline. De manier... -
Hoe blijft de Nederlandse retail overeind?
Nederlandse retailers, online en offline, moeten zich schrap zetten om het hoofd boven water te houden. Nu internationale platforms en andere buitenlandse spelers terrein winnen, vloeien steeds meer van... -
Miljoenenkansen met retail media
Behalve aan verkopen verdienen steeds meer e-commerce bedrijven aan reclame. Ze laten merken adverteren op hun site of in hun app, waarmee ze munt slaan uit hun relevante bereik. Retail media, heet dit... -
Shopping in 2030 2021
Aan de hand van scenarioplanning is de expertgroep ‘Shopping in 2030’, onder leiding van Magnus, Bluebird Day en Thuiswinkel,org, aan de slag gegaan met de vraag ‘Hoe shopt de consument in 2030?’ -
Selling Successfully on Marketplaces 2021
Er is toenemende concurrentie op marketplaces en die komt van alle kanten: van bestaande en nieuwe merken, waaronder d2c-labels en specifieke marketplace brands, maar ook van diverse andere partijen uit... -
Unleash the B2B E-commerce Potential 2021
De digitale transformatie van B2B-organisaties zit in een snelkookpan - en er zit ontzettend veel potentie in. Maar hoe zet je als B2B-organisatie de volgende stap in digitale volwassenheid? En hoe benut... -
Digital Retail Media 2021
Inmiddels is iedereen wel bekend met de term E-commerce en voor veel retailers is dit dan ook een belangrijk verkoopkanaal. Maar naast E-commerce duikt er nog een potentieel businessmodel op, dat retailers... -
Online Category Management 2021
De meeste organisaties komen uit een fysieke wereld waar category management zijn sporen al verdiend heeft. Voor de retailer en leverancier is de rol duidelijk. Maar is de rol van de stakeholder nog wel...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina