Hoe haal je maximaal rendement uit digital retail media?

Hoewel digital retail media hier nog relatief in de kinderschoenen staat, is de potentie van deze nieuwe inkomstenstroom voor retailers enorm. Een groep experts van ShoppingTomorrow heeft bestaande uitdagingen en kritische succesfactoren in kaart gebracht. “Digital retail media geeft vorm aan de third wave of digital advertising: een fundering voor een nieuw open web waarin persoonlijke communicatie mogelijk blijft in een privacy compliant-omgeving.”

Hoe haal je maximaal rendement uit digital retail media?

Dat stelt de expertgroep Digital Retail Media van ShoppingTomorrow, voorgezeten door CitrusAd, Epsilon en de Summit Retail Media Group. Vorig jaar verscheen voor het eerst een bluepaper over digital retail media, gebaseerd op de kennis en ervaringen van tientallen deskundigen. In dit tiende onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow kreeg dat een vervolg. Geen verrassing, gelet op de groeiende belangstelling voor het onderwerp.

Nieuwe inkomstenstroom met hoge marges

Want behalve aan verkopen verdienen steeds meer retailers aan reclame. Ze laten merken adverteren op hun site, in hun app of hun winkels, waarmee ze munt slaan uit hun relevante bereik. Digital retail media, zoals dit relatief nieuwe verdienmodel heet, heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen door de online groeispurt in coronatijd, platformisering, veranderend zoekgedrag en technologische ontwikkelingen.

Volwassenheid

Retailers en marketplaces omarmen de nieuwe inkomstenstroom met hoge marges, voornamelijk in de VS, waar Amazon dominant is en waar retail media tegenwoordig vaker wordt ingezet voor awareness- dan voor performance-doeleinden. “Ondanks de aanwezigheid van Amazon kan de volwassenheid van de Europese markt geclassificeerd worden als laag”, schrijft de expertgroep, “doordat veel spelers nog niet optimaal georganiseerd zijn en het aanbod beperkt is”. Nog wel.

Albert Heijn en bol.com zijn pioniers van eigen bodem op het gebied van retail media, ook Amazon, MediaMarkt en Zalando zijn daarmee actief in Nederland. Door de inspanningen van andere partijen, waaronder Blokker, Jumbo en Wehkamp, zal een gelijker speelveld ontstaan waarmee adverteerders meer te kiezen krijgen.

Uitdagingen

Verandering is spannend, schetst de expertgroep, die vanuit verschillende perspectieven (retailers, marketplaces, merken en bureaus) de meest voorkomende uitdagingen en obstakels rondom digital retail media op een rij heeft gezet. De expertgroep, een afspiegeling van de verschillende betrokken marktpartijen, heeft ook een aantal gezamenlijke ambities geformuleerd, over transparantie, communicatie, informatie, proposities, investeringen in test & learn, het delen van best practices en samenwerking. Stip op de horizon: een solide positie in de totale mediamix.

Succesfactoren voor retailers

De experts zijn het erover eens dat er het meeste te gebeuren staat aan de kant van retailers. Hoe sneller zij digital retail media kunnen organiseren, hoe sneller zij profiteren van de additionele omzetstroom. Op basis van eigen bevindingen en verschillende onderzoeksrapporten komt de expertgroep tot vier kritische succesfactoren voor retailers met betrekking tot digital retail media: krachtige en goed georganiseerde klantdata, transparantie, technologie om snel en efficiënt op te kunnen schalen en ten slotte specifieke kennis en vaardigheden. De experts verwachten dat voorlopers hier werk van zullen maken in de komende jaren, net als van het uitrollen van upper funnel-proposities. Op technisch vlak denken ze dat selfserviceplatforms de norm zullen worden, en API-koppelingen een standaard.

Identificatie en personalisatie op schaal

De expertgroep Digital Retail Media gaat in de bluepaper uitgebreid in op de voor- en nadelen van uitbesteding door retailers en adverteerders. Hoe dan ook zijn de perspectieven goed, schetst de groep aan het einde van zijn bluepaper: door het verdwijnen van third party cookies zijn alternatieve methodes een must voor adverteerders om online consumenten te kunnen identificeren en bereiken. Marketplaces en retailers kunnen dankzij digital retail media voorzien in accurate identificatie en gepersonaliseerde communicatie op schaal.

Bluepaper over digital retail media

De bluepaper over digital retail media, ook wel ‘de trademarketing van het digitale tijdperk’ genoemd, is als gratis download beschikbaar op de website van ShoppingTomorrow. Het Nederlandse netwerk voor experts in digital commerce is al sinds 2013 de innovatiemotor van Thuiswinkel.org.

Gerelateerd nieuws

  • Personaliseren moet je leren

    Personaliseren kan tegenwoordig op allerlei manieren, het aantal beschikbare technieken is enorm. E-commerce-organisaties moeten de verleiding weerstaan om ze allemaal tegelijk in te zetten, stelt een...
  • Consument verwacht 41% van de uitgaven online te doen in 2027

    Opnieuw verwachten Nederlandse consumenten een groter deel van hun bestedingen over vijf jaar online te doen. Het verwachte online omzetaandeel is gestegen van 37% in 2025, naar 40% in 2026, tot 41% in...
  • Shopping in 2030: de toekomst van retail in Nederland

    Thuiswinkel.org presenteert een nieuw boek over de uitdagende toekomst van de Nederlandse retail. Meer dan 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs hebben eraan meegewerkt. Zij brachten...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.