Op naar duurzaam succes met ShoppingTomorrow

Een gigantische hoeveelheid toepasbare kennis over digital commerce is beschikbaar gekomen. Het zijn de gedeelde inzichten van ruim vijfhonderd experts van ShoppingTomorrow, in 21 bluepapers. Ze staan vol met onderzoeksbevindingen, best practices en concrete tips om de BV Nederland verantwoord vooruit te helpen in een steeds digitalere wereld. De bluepapers zijn vanaf nu als download beschikbaar. Op Shopping Today, het sluitstuk van het elfde onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow, is voor het eerst een magazine met artikelen van de expertgroepen gelanceerd: EcomTomorrow.

Ecom Tomorrow magazine

In onzekere economische tijden houden Nederlandse consumenten de hand op de knip, net als kapitaalverstrekkers. De tijden van extreme groei van de online bestedingen zijn voorbij, getuige ook de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. Na een periode van teruglopende volumes en stabilisatie, probeert en verwacht de sector het digitale groeipad te hervinden.

Samen gaan we verantwoord vooruit, in de wetenschap dat duurzaamheid geen bijzaak meer is. Het is een hoofdzaak geworden, mede door aanstaande wet- en regelgeving. Een groeiende groep consumenten verwacht bovendien groene keuzes te kunnen maken. Het is tijd om als sector verantwoordelijkheid te nemen en duurzaamheid te omarmen.

Ondertussen blijft de dynamiek binnen e-commerce groot, onder andere door technische ontwikkelingen zoals de sterke opkomst van artificial intelligence. Het stelt online verkopers voor uitdagingen, maar zeker is dat digitale innovatie de toon zet en dat ondernemers met lef voorop zullen lopen.

Groener en slimmer

‘Verantwoord vooruit: voorsprong door innovatie’, is het thema van dit onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow, een initiatief van Thuiswinkel.org. Al sinds 2013 helpt het exclusieve netwerk het Nederlandse bedrijfsleven futureproof te maken, als innovatiemotor en inspiratiebron voor digital commerce. Dit jaar hebben ruim vijfhonderd experts in 21 groepen hun inzichten gedeeld, onder de bezielende leiding van voorzitters en hosts. Hun bluepapers brengen beleidsbepalers en digital commerceprofessionals op de hoogte van actuele trends en ontwikkelingen die de manier waarop we winkelen en zakendoen transformeren. De experts bieden daarbij tal van handvatten om op die trends en ontwikkelingen in te spelen, en de sector groener en slimmer te maken.

Verantwoord vooruit

Uit het GfK Consumentenonderzoek 2023 in het kader van ShoppingTomorrow blijkt dat zes op de zeven Nederlanders duurzaamheid van belang vinden. Zij houden er in meer of mindere mate rekening mee in aankoopbeslissingen. Duurzaamheid staat dan ook centraal in verschillende bluepapers van ShoppingTomorrow, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van duurzame businessmodellen, over circulair shoppen, over duurzaamheid in b2b-omgevingen en over de nieuwe wet- en regelgeving uit Brussel. Bovendien is naast de bluepapers een greenpaper verschenen – een primeur – met input van een groot aantal expertgroepen vanuit hun verschillende expertises, allemaal over de groene weg voorwaarts.

Voorsprong door innovatie

De experts van ShoppingTomorrow wijzen digital commerceprofessionals traditiegetrouw op tal van concrete mogelijkheden om een voorsprong te nemen door innovatie. In de bluepapers zoomen zij behalve op duurzaamheid onder andere in op de inzet van data, op personalisatie, conversie, marketplaces, online betalen, IT-architectuur, phygital commerce, product experience management en op de metaverse. Altijd met oog voor de praktische en de organisatorische van de zaak. Brands, retailers en organisaties in finance, travel en b2b kunnen er hun voordeel mee doen.

EcomTomorrow

Voor het eerst hebben de experts van ShoppingTomorrow niet alleen een bluepaper opgeleverd, maar ook een artikel rondom hun onderzoeksvraag. De stukken zijn gebundeld in de eerste editie van EcomTomorrow, dat is gepresenteerd op Shopping Today. Het glossy magazine van ruim honderd pagina’s, vol met interviews, visies, caseverhalen en toekomstscenario’s, is ook digitaal beschikbaar.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digital commerce ontwikkelingen, de samenvattingen van de bluepapers en nieuwe resultaten van de expertgroepen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Wil je volgend jaar meedoen als expert? Meld je dan aan als expert.

Gerelateerd nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Meer rendement met een eigen marktplaats

    In de wereld van e-commerce zijn de mogelijkheden voor groei en winstgevendheid schier oneindig. Daarbinnen wordt het opzetten van een eigen marktplaats vaak gezien als een krachtige zet om je bedrijfsresultaten...
  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.