Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en haar onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow is uitgevoerd door GfK.

Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

Consumenten denken meer online te gaan besteden in de toekomst, maar dit percentage is afgenomen. Vorig jaar dacht men namelijk over 5 jaar 41% van hun uitgaven online te gaan doen. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat de sluiting van fysieke winkels in de afgelopen jaren de verwachting positief heeft beïnvloed. We zien hierbij wel verschillende verwachtingen per categorie. Zo verwacht de consument vaker online te gaan shoppen voor Elektronica, Food/Nearfood en Health & Beauty, maar minder vaak voor bijvoorbeeld Schoenen & Personal Lifestyle, Kleding en Speelgoed.

Consumenten staan positief tegenover een duurzamere toekomst in de retail

Duurzaamheid is voor veel consumenten belangrijk. Zo neemt bijna 9 op de 10 consumenten regelmatig of vaak een eigen tas mee tijdens het winkelen, en controleert een kwart van de consumenten of een product op duurzame wijze is geproduceerd. Nog eens een kwart geeft aan dit in de toekomst vaker te willen doen.

“De helft van de consumenten voelt zichzelf verantwoordelijk voor het doen van minder aankopen om het milieu minder te belasten,” zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, “maar 35% vindt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven en henzelf. Veel bedrijven zetten al goede stappen, maar we kunnen nog meer. Dat betekent dat bedrijven nog steviger aan de bak moeten om hun business te verduurzamen, te zorgen voor betere producten, verpakkingen, productinformatie en duidelijke implementatie van de circulaire economie om consumenten te helpen in het maken van betere keuzes. Thuiswinkel.org helpt webwinkels daarbij en zet dit jaar stevig in op het verder verduurzamen van de sector.”

Bijna 4 op de 10 consumenten koopt regelmatig tweedehands

Ook tweedehands shoppen is populair. Eén op de drie consumenten verkoopt regelmatig of vaak op online platforms (zoals Marktplaats of Vinted) en 30% koopt ook op die platforms. Tweedehands artikelen kopen in fysieke winkels wordt ook gedaan door zo’n 30% van de consumenten.  Over 5 jaar verwacht 19% vaker aan- en verkopen via online platforms te doen, en 16% verwacht vaker fysiek een tweedehands artikel te kopen.

De beweegredenen om tweedehands te kopen hebben vaak te maken met lagere kosten (32%) en milieuoverwegingen (14%). Voor 54% van de consumenten is een combinatie van deze factoren belangrijk. De meeste tweedehands aankopen worden gedaan in de categorieën Kleding, Home & Living en Speelgoed. In de toekomst verwacht men vaker tweedehands te gaan kopen in Media & Entertainment, DIY / Garden en wederom Kleding.

Nieuwe technologische ontwikkelingen zijn nog niet zo populair

Kijkend naar de toekomst zijn consumenten sceptisch over nieuwe technologische ontwikkelingen. Zo vindt slechts 8% van de consumenten het (zeer) waarschijnlijk om in de toekomst aankopen te gaan doen in een metaverse. Ook hebben consumenten weinig ervaring met nieuwe technologieën zoals een metaverse (5%), collaboratieve AI (7%) of Web3 (4%). Virtual Reality (69%) en digital wallets (53%) zijn bekender.

Gerelateerd nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
  • Circulaire stappen vooruit: een blik op de toekomst

    Hoe ontwikkelt circulariteit zich in, pakweg, zeven jaar tijd? Maak kennis met Roos en haar beschrijving van een dag in 2023, gevolgd door een verslag van haar dag in 2030. Wat is er tegen die tijd veranderd?...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.