Voor veel retailers is e-commerce inmiddels een belangrijk verkoopkanaal. Echter duikt er ook een ander potentieel business model op, dat retailers in staat stelt een platform te bieden voor relevante advertenties van leveranciers: Retail Media. Wanneer goed uitgevoerd kan Retail Media waarde bieden voor zowel de consument, de retailer en de leverancier. Deze nieuwe expertgroep van ShoppingTomorrow 2021, onder leiding van CitrusAd en UNFOLDR, gaat zich buigen over de kansen van Digital Retail Media voor retailers en merken. Wat houdt het precies in en waarom is het zo relevant?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de kansen van (digital) retail media voor retailers & brands?

Deelvragen

  • Hoe organiseer je retail media als retailer en als merk binnen je huidige teams? 
  • Welke inventory mogelijkheden zijn er en hoe hoe bepaal je de pricing?
  • Hoe kunnen data en technologie worden ingezet om retail media te versterken?
  • Hoe verhouden media en trademarketing zich tot elkaar binnen retail media?
  • Wat is de huidige status van retail media in Nederland?
  • Waarom is retail media interessant voor zowel retailer als merk?

Gezocht profiel van experts

Deze expertgroep is voornamelijk op zoek naar Marketing en E-commerce managers bij retailers en brands. 

We spraken de host en voorzitter van de expertgroep over de insteek en voordelen van Retail Media

“Het principe van Retail Media is niets nieuws, we kennen allemaal de advertenties van Unox in de schappen bij Albert Heijn of een extra vloersticker van Heineken in de Jumbo. Trademarketing is al sinds jaar en dag deel van de traditionele marketingmix en Retail Media kun je dan ook zien als next level trademarketing”, aldus Bas Oudejans. Mede door de komst van digitale ecosystemen, de beschikbaarheid van 1st party data en de groei van e-commerce zijn er vele nieuwe proposities mogelijk geworden die voor alle partijen waarde kunnen toevoegen. Zo wordt het retailkanaal ook online een onderdeel van de marketingmix van leveranciers. “Vaak zien we dat Retail Media voor veel retailers, voornamelijk op digitaal gebied, een additionele inkomstenstroom kan vormen. Leveranciers zijn in staat om in de point-of-sale omgeving (e-commerce platform) te kunnen communiceren met consumenten van de retailer. Wanneer je dit op een slimme en relevante manier inricht, zit dit ook niet de gebruikservaring van de consument in de weg” vult John Molendijk aan.

Lees het gehele artikel.

Meer over Digital Retail Media

Retail media: cruciaal voor merken en retailers

Retail media wordt een cruciaal onderdeel van advertentiestrategieën. Voor merken om zichtbaar te blijven binnen de grote webshops, voor consumenten die geen opdringerige banners meer willen en voor de retailers zelf om de prijzenslag te kunnen overleven. Retail media is het adverteren op websites van retailers. Advertenties kunnen op verschillende plaatsen getoond worden, zoals op de homepage, in zoekresultaten, op een categorie- of productdetailpagina. Vergelijk het met banners en posities in de schappen van fysieke winkels. Zo bereiken merken consumenten op verschillende momenten in het online aankoopproces bij een retailer. Meer over Retail Media lees je in dit artikel van Emerce.

eRetailmedia: dichter bij het koopmoment kom je niet

Retail Media en eRetail Media wordt een belangrijk onderwerp in 2021. Er is geen kanaal waar je als merk dermate kan inspireren en ook nog eens zo extreem dicht op de koop zit. eCommerce, de verkoop van producten via het internet, groeit sinds zijn ontstaan al exponentieel en is afgelopen jaar nog verder in een stroomversnelling geraakt. Het online afzetkanaal is voor vele retailers de afgelopen maanden van ‘kleinste filiaal’ veranderd in het speerpunt van de organisatie. Veel retailers grijpen de groei van het bereik van hun webshop aan voor de digitalisering van hun trademarketing activiteiten onder de noemer eRetail Media. Lees het gehele artikel op Emerce.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Femke Fecken

    Femke Fecken

    Consultant, UNFOLDR

  • John Molendijk

    John Molendijk

    Co-Founder/Owner, UNFOLDR

  • Robin Vinkesteyn

    Robin Vinkesteyn

    Co-founder/Owner, UNFOLDR

Host

Alle 17 experts

  • Judith Al

    Judith Al

    Co-owner, Allchiefs

  • Gertie Bin

    E-commerce manager, OMODA

  • Maarten Dubbelman

    Head of Digital Marketing, Zuiver B.V.

  • Marc Fleskens

    Manager Tintelingen, Tintelingen

  • Maurice van Franck

    Maurice van Franck

    Directeur, TopShoe.nl

  • Jeroen Heijsen

    Jeroen Heijsen

    Marketing Manager, Sawiday IT B.V.

  • Lisa van den Herik

    Lisa van den Herik

    Head of eCommerce & data insights, Lannoo Groep

  • Mark de Kam

    Mark de Kam

    E-commerce Manager, Vermes B.V.

  • Marc Liem

    Marketing Manager B2B, bol.com

  • John Mouthaan

    John Mouthaan

    Head of Digital Marketing en E-commerce, Royal Swinkels Family Brewers

  • Hans Nieuwland

    Hans Nieuwland

    Head of Marketplace, Decathlon.nl

  • Els Peijnenburg

    E-commerce Manager, KraftHeinz Company

  • Cees Polak

    Cees Polak

    teamlead brand partnerships, De Bijenkorf

  • Sarah Reintjes

    Global Director Digital Marketing, Ahold Delhaize

  • Wouter de Rijk

    Manager Marketing & Partnerships, Fonq Groep B.V.

  • Marielle Slenders

    Media Manager Nederland, België en Frankrijk, A.S. Watson BV

  • Marc van Venrooij

    Senior Manager Online, Coca Cola Enterprises Nederland B.V.

Nieuws

  • Kitty Koelemeijer: "De consument zal alleen een innovatie omarmen als er een duidelijke verbetering mee gepaard gaat"
    • Nieuwsbericht
    • 11-01-2021

    Onze partner e-Academy sprak onlangs met Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing en Retailing aan Nyenrode Business Universiteit en topexpert van deel twee van deze e-learning: Trends & Innovaties...
  • Online consumentenbestedingen groeien in Q3 met 4% naar € 5,7 miljard
    • Persbericht
    • 22-12-2020

    Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Algemeen
    • 16-12-2020

    In 2020 hebben meer dan 500 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 17 expertgroepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.