Wat hebben platformen dat andere verkoopkanalen niet hebben? Allereerst een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en retailers, nu steeds meer consumenten hun weg naar marketplaces weten te vinden. Daarnaast is het een relatief eenvoudige manier om internationaal zaken te doen en producten te testen. Waar we als expertgroep Marketplaces in 2018-2019 inzoomden op hoe je start op marketplaces, hebben we dit jaar de ambitie om je naar het volgende niveau te brengen. Dat doen we op twee manieren: in de bluepaper bieden we een stuk visie en een beschrijving van wat er nu gebeurt in de markt en waar het volgens de experts naartoe gaat. Daarnaast hebben we onderstaande online adviestool gelanceerd waarin relevante informatie te vinden is, zodat je actuele uitdagingen kunt oplossen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is ervoor nodig om je als fabrikant/merk goed te kunnen positioneren op marketplaces zoals Amazon en bol.com?

In deze adviestool geven we antwoord op de meest gestelde vragen. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen.

  1. Finance
    1. Hoe ziet een marketplace P&L eruit? Hoe kan ik deze het beste vergelijken met mijn andere kanalen zoals de webshop of het vendor model?
    2. Hoe behoud je goed zicht op kosten/marge?
  2. Legal
    1. Hoe krijg ik de controle over het verkopen op marketplaces?
    2. Wat zijn mijn verplichtingen bij garantievoorwaarden en algemene voorwaarden?
  3. Cross border
    1. Hoe draag ik belasting af bij cross-border e-commerce?
    2. Welke marketplaces zijn er en in welke landen zijn ze actief?
    3. Gelden er lokale regels bij cross-border e-commerce?
  4. Logistiek
    1. Waar moet ik logistiek rekening mee houden om (meer) te kunnen verkopen op marketplaces?
    2. Welke opties zijn er om mijn voorraad op te slaan en wie gaat de handling doen?
    3. Wat zijn de (minimale) logistieke vereisten om te kunnen verkopen op marketplaces?
    4. Welke retouroplossing past bij mij als ik zelf wil verkopen op marketplaces?
    5. Hoe richt ik mijn IT-systemen optimaal in om schaalbaar te kunnen groeien op marketplaces?
  5. Content & Customer Service
    1. Waarom is content zo belangrijk op marketplaces?
    2. Wat zijn de gevolgen m.b.t. je service voor je ranking en algoritme op een marketplace?
    3. Welke controle heb ik nog over de service vanuit mijn merk naar de markt?
  6. Sales & Marketing
    1. Hoe ga ik om met prijsstelling?
    2. Hoe vergroot ik mijn kans op het winnen van de koopknop?
    3. Hoe kan ik mijn merkbeleving op een marktplaats vormgeven?
    4. Wat is marketplace advertising, en wat is het verschil met search/Google advertising?
    5. Welke opties zijn er beschikbaar om mijn performance via marketing en advertising te verbeteren?
  7. Assortiment
    1. Hoe bepaal ik het juiste assortiment?
    2. Wat wil / mag ik aanbieden per marketplace?
    3. Welke data heb ik nodig?
  8. Forecast en Inkoop
    1. Hoe bepaal ik de juiste inkoop?
    2. Hoe bepaal ik de juiste forecast?
  9.  Organisatie
    1. Wat betekent starten op een marketplace voor mijn huidige organisatie en hoe positioneer ik dit in mijn organisatie?
    2. Welke impact heeft cross-border op mijn rollen?
    3. Welke expertises zijn essentieel in marketplace team?

 

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Emile Valkestijn

    Emile Valkestijn

    Head of Marketplaces, 10XCREW

Host

Alle 26 experts

  • Koen Damen

    Koen Damen

    Online Marketeer, Daelmans Banket

  • Margo van Dooremalen

    Margo van Dooremalen

    Freelance Communicatieadviseur, MCVD Communicatie

  • Sophie Duijts

    Sophie Duijts

    E-commerce / Marketplace Manager, Shoeby Franchise

  • Koen van den Eeden

    Koen van den Eeden

    Marketplace Strategist, Greenhouse

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Marketplace Manager, Libbey

  • Roger Jacobs

    Roger Jacobs

    E-commerce Marketing Manager, Medion B.V.

  • Karl Janssen

    Karl Janssen

    Partner Manager, Beter Bed B.V.

  • Niels Jaspers

    Niels Jaspers

    Managing Marketplaces Business Consultant, Xplore Group

  • Marjolein de Jong

    Marjolein de Jong

    E-commerce coördinator, Essenza Home

  • Albert Kamphuis

    Albert Kamphuis

    Ecommerce Manager, Ferm B.V.

  • Yves van Knippenbergh

    Yves van Knippenbergh

    Head of E-commerce, Hewlett-Packard Nederland B.V.

  • Thomas Lammers

    Thomas Lammers

    Digital Growth Lead, Newcraft

  • Rik Murray

    Rik Murray

    Ecommerce director, Edco Eindhoven B.V.

  • Fabian Nijlant

    Fabian Nijlant

    China marketplace practitioner, Playhead China

  • Tom Pragt

    Tom Pragt

    Marketplace Manager, Bakker.com

  • Pieter Schopman

    Pieter Schopman

    E-commerce manager, HEINEKEN Nederland

  • Charles van der Schot

    Charles van der Schot

    Data en Media Specialist, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Camiel Schreurs

    Camiel Schreurs

    Sr. E-com Manager, Perry Sport

  • Jorrit Steinz

    Jorrit Steinz

    CEO, Channel Engine

  • Marc Tomassen

    Marc Tomassen

    Manager Online, Elho

  • Thijs Verhoef

    Thijs Verhoef

    Marketplaces Expert, Brandsom

  • Thijs Vermeulen

    Thijs Vermeulen

    Ecommerce manager EMEA, PMI Worldwide

  • Marieke Vink

    Marieke Vink

    Manager Online Partnerships, FNG Group

  • Roland Wiedhaup

    Roland Wiedhaup

    Global Head of eCommerce, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Rutger Wismeyer

    Rutger Wismeyer

    Global eTail Development Director, Bugaboo International B.V.

  • Pytrik Zwaagstra

    Pytrik Zwaagstra

    E commerce en Online Manager, Garmin Nederland BV

Nieuws

  • Bied je klanten een relevante klantreis met AI
    • Nieuwsbericht

    Bedrijven realiseren zich dat consumenten selectiever worden in de gepersonaliseerde interacties die zij toelaten. Gecombineerd met de steeds strenger wordende dataprivacyeisen, wordt het belangrijk om...
  • Save the date: ShoppingTomorrow - De Kick-Off
    • Nieuwsbericht

    Het volgende onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow staat alweer klaar om van start te gaan; we trappen de volgende editie af op woensdag 15 april tijdens ShoppingTomorrow – De Kick-Off. Ook dit keer belooft...
  • Hoe verkoop je succesvol via een marktplaats?
    • Nieuwsbericht

    Wat hebben platformen dat andere verkoopkanalen niet hebben? Allereerst een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en retailers, nu steeds meer consumenten hun weg naar marketplaces weten te vinden. Daarnaast...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.