Wat hebben marketplaces anno 2019 dat andere verkoopkanalen niet hebben? Allereerst hebben ze een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en retailers, nu steeds meer consumenten hun weg naar marketplaces weten te vinden. Daarnaast is het een relatief eenvoudige manier om internationaal zaken te doen en producten te testen. Waar de expertgroep Marketplaces in 2018-2019 inzoomde op hoe start op marketplaces, was de ambitie van de expertgroep 2019-2020 om je naar het volgende niveau te brengen. Dit heeft de expertgroep gedaan door middel van een bluepaper en een online adviestool.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is ervoor nodig om je als fabrikant/merk goed te kunnen positioneren op marketplaces zoals amazon en bol.com

Nieuw: marketplaces podcast aflevering

In de derde aflevering van ShoppingTomorrow de Podcast zijn we te gast bij Let's Talk Business van New Business Radio. Host Fabienne de Vries sprak met Emile Valkestijn, Head of Marketplaces bij 10XCREW & voorzitter van de expertgroep Marketplaces in 2019. Zij spraken over de expertgroep Marketplaces en wat er allemaal gaat veranderen nu Amazon onlangs hun Nederlandse platform lanceerde. Verdiep je verder in het onderwerp met de gratis bluepaper en Q&A.

Allereerst is er de bluepaper. Hierin wordt een stuk visie geboden en wordt beschreven wat er nu gebeurt in de markt en waar het volgens de experts naartoe gaat.

Marketplaces adviestool 2019

Daarnaast heeft de expergroep een online adviestool gelanceerd, in de vorm van een Q&A, waarin relevante informatie te vinden is zodat jij actuele uitdagingen rondom marketplaces kunt aanpakken. In de tool wordt antwoord gegeven op de meest gestelde vragen. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo & Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord. Daarnaast zijn de antwoorden voorzien van extra informatie aan de hand van externe informatiebronnen.

In deze adviestool geven we antwoord op de meest gestelde vragen. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen.

  1. Finance
    1. Hoe ziet een marketplace P&L eruit? Hoe kan ik deze het beste vergelijken met mijn andere kanalen zoals de webshop of het vendor model?
    2. Hoe behoud je goed zicht op kosten/marge?
  2. Legal
    1. Hoe krijg ik de controle over het verkopen op marketplaces?
    2. Wat zijn mijn verplichtingen bij garantievoorwaarden en algemene voorwaarden?
  3. Cross border
    1. Hoe draag ik belasting af bij cross-border e-commerce?
    2. Welke marketplaces zijn er en in welke landen zijn ze actief?
    3. Gelden er lokale regels bij cross-border e-commerce?
  4. Logistiek
    1. Waar moet ik logistiek rekening mee houden om (meer) te kunnen verkopen op marketplaces?
    2. Welke opties zijn er om mijn voorraad op te slaan en wie gaat de handling doen?
    3. Wat zijn de (minimale) logistieke vereisten om te kunnen verkopen op marketplaces?
    4. Welke retouroplossing past bij mij als ik zelf wil verkopen op marketplaces?
    5. Hoe richt ik mijn IT-systemen optimaal in om schaalbaar te kunnen groeien op marketplaces?
  5. Content & Customer Service
    1. Waarom is content zo belangrijk op marketplaces?
    2. Wat zijn de gevolgen m.b.t. je service voor je ranking en algoritme op een marketplace?
    3. Welke controle heb ik nog over de service vanuit mijn merk naar de markt?
  6. Sales & Marketing
    1. Hoe ga ik om met prijsstelling?
    2. Hoe vergroot ik mijn kans op het winnen van de koopknop?
    3. Hoe kan ik mijn merkbeleving op een marktplaats vormgeven?
    4. Wat is marketplace advertising, en wat is het verschil met search/Google advertising?
    5. Welke opties zijn er beschikbaar om mijn performance via marketing en advertising te verbeteren?
  7. Assortiment
    1. Hoe bepaal ik het juiste assortiment?
    2. Wat wil / mag ik aanbieden per marketplace?
    3. Welke data heb ik nodig?
  8. Forecast en Inkoop
    1. Hoe bepaal ik de juiste inkoop?
    2. Hoe bepaal ik de juiste forecast?
  9.  Organisatie
    1. Wat betekent starten op een marketplace voor mijn huidige organisatie en hoe positioneer ik dit in mijn organisatie?
    2. Welke impact heeft cross-border op mijn rollen?
    3. Welke expertises zijn essentieel in marketplace team?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Emile Valkestijn

    Emile Valkestijn

    Head of Marketplaces, 10XCREW

Host

Alle 25 experts

  • Koen Damen

    Koen Damen

    Online Marketeer, Daelmans Banket

  • Margo van Dooremalen

    Margo van Dooremalen

    Freelance Communicatieadviseur, MCVD Communicatie

  • Sophie Duijts

    Sophie Duijts

    Customer Experience/E-commerce Manager, Shoeby Franchise

  • Koen van den Eeden

    Koen van den Eeden

    Marketplace Strategist, Greenhouse

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Marketplace Manager, Libbey

  • Roger Jacobs

    Roger Jacobs

    E-commerce Marketing Manager, Medion B.V.

  • Karl Janssen

    Karl Janssen

    Partner Manager, Beter Bed B.V.

  • Marjolein de Jong

    Marjolein de Jong

    E-commerce coördinator, Essenza Home

  • Albert Kamphuis

    Albert Kamphuis

    Ecommerce Manager, Ferm B.V.

  • Yves van Knippenbergh

    Yves van Knippenbergh

    Head of E-commerce, Hewlett-Packard Nederland B.V.

  • Thomas Lammers

    Thomas Lammers

    Digital Growth Lead, Newcraft

  • Rik Murray

    Rik Murray

    Ecommerce director, Edco Eindhoven B.V.

  • Fabian Nijlant

    Fabian Nijlant

    China marketplace practitioner, Playhead China

  • Tom Pragt

    Tom Pragt

    Marketplace Manager, Bakker.com

  • Pieter Schopman

    Pieter Schopman

    E-commerce manager, HEINEKEN Nederland

  • Charles van der Schot

    Charles van der Schot

    Data en Media Specialist, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Camiel Schreurs

    Camiel Schreurs

    Sr. E-com Manager, Perry Sport

  • Jorrit Steinz

    Jorrit Steinz

    CEO, Channel Engine

  • Marc Tomassen

    Marc Tomassen

    Manager Online, Elho

  • Thijs Verhoef

    Thijs Verhoef

    Marketplaces Expert, Brandsom

  • Thijs Vermeulen

    Thijs Vermeulen

    Ecommerce manager EMEA, PMI Worldwide

  • Marieke Vink

    Marieke Vink

    Manager Online Partnerships, FNG Group

  • Roland Wiedhaup

    Roland Wiedhaup

    eCommerce Team Lead, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Rutger Wismeyer

    Rutger Wismeyer

    Global eTail Development Director, Bugaboo International B.V.

  • Pytrik Zwaagstra

    Pytrik Zwaagstra

    E commerce en Online Manager, Garmin Nederland BV

Nieuws

  • Het nieuwe ShoppingTomorrow-onderzoeksjaar: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis
    • Algemeen
    • 14-05-20

    Een maand geleden, op 15 april, startte het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow tijdens het jaarlijkse Kick-Off congres. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma gebeurde dit virtueel,...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Nieuwsbericht
    • 07-05-20

    In 2019 hebben meer dan 600 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 groepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Onderstaande...
  • De onbeantwoorde vragen van de Kick-Off beantwoord
    • Algemeen
    • 20-04-20

    Helaas hadden we vorige week tijdens de livestream van de Kick-Off niet de tijd om alle vragen te beantwoorden. Daarom hebben we ze opgestuurd naar de sprekers, zodat onze kijkers toch nog de antwoorden...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.