De expertgroep Marketplaces heeft in het vorige onderzoeksjaar (2018-2019) onderzocht wat het belang is van marketplaces binnen je e-commerce strategie en hoe je je organisatie hierop in kunt richten. Het komende onderzoeksjaar duikt de expertgroep verder het onderwerp in en richt zich hierbij voornamelijk op de positionering op marketplaces.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is ervoor nodig om je als fabrikant/merk goed te kunnen positioneren op marketplaces zoals Amazon en bol.com?

Deelvragen

  • Voorspellingen: Wat zijn de nieuwste voorspellingen qua aandeel marketplaces binnen de totale B2C ecommerce omzet binnen Europa en NL? Hoe heeft het marketplace aandeel binnen Amazon en bol.com zich ontwikkeld?
  • Ontwikkelingen: Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen marketplaces in Europa? Welke nieuwe marketplaces zijn erbij gekomen? Welke stappen heeft Google gezet qua Actions / Express? Zien we marketplaces al doorontwikkelen richting relationele netwerken (service + sociale interactie)?
  • Strategie: Wat is de beste strategie op een hybride marketplace? Hoe ontwikkel je naast een vendor (1P) partnership ook een seller (3P) partnership? Wat zijn de voordeel en nadelen daarvan?
  • Marge: Is je (bruto) marge via marketplaces hoger dan via je andere (online) kanalen? Hoe kan je dit berekenen? Welke kosten moet je rekening mee houden en Hoe ziet de P&L eruit?
  • Optimalisatie: Wat zijn succesvolle voorbeelden van data gedreven optimaliseren op marketplaces? Wat kan je doen om een hogere conversie te realiseren? Hoe ga je meer verkeer naar je merk / product genereren?
  • Data: Hoe haal je meer uit je marketplace data? Wat mag je wel / niet met de marketplace data? Hoe ga je het inzetten om je performance te verbeteren? Hoe kan je marketplaces toch inzetten om een klantrelatie te bouwen? Bijv dmv cashback / product plus promoties.
     

Profiel

  • Fabrikanten / merken
  • Ecommerce Managers / Marketplace Managers
  • Voorkeur voor fabrikanten / merken die al gestart zijn met verkopen via marketplaces
  • Of personen die ervaring hebben en wellicht voor een merk werken die het nog moet gaan doen

Planning onderzoeksjaar

april
2019
februari
2020

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Emile Valkesteijn

    Emile Valkesteijn

    Head of Marketplaces, 10XCREW

  • Emile Valkestijn

    Emile Valkestijn

    Team Lead Marketplaces, Newcraft

Host

Alle 27 experts

  • Koen Damen

    Online Marketeer, Daelmans Banket

  • Patrick Dicker

    Head of Online Partnerships (E-commerce), WE

  • Sophie Duijts

    Customer experience & E-commerce Manager, Shoeby Franchise

  • Rob van Gent

    E-commerce & Marketing Specialist, Goose Craft B.V.

  • Rosalie van Hagen

    Manager Digital Acceleration, Omega Pharma

  • Hidde van der Heide

    Marketplace Manager, Libbey

  • Ernst Hoestra

    Managing Director, Startupbootcamp

  • Roger Jacobs

    E-commerce Marketing Manager, Medion B.V.

  • Karl Janssen

    Partner Manager, Beter Bed B.V.

  • Marjolein de Jong

    E-commerce coördinator, Essenza Home

  • Albert Kamphuis

    Ecommerce Manager, Ferm B.V.

  • Yves van Knippenbergh

    e-Business Manager, Hewlett-Packard Nederland B.V.

  • Thomas Lammers

    Lead Digital Strategist / Marketplace consultant, Newcraft

  • Charles van Leeuwen

    Data en Media Specialist, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Michael Matheij

    Marketing Content, Dorel Juvenile

  • Rik Murray

    Ecommerce director, Edco Eindhoven B.V.

  • Fabian Nijlant

    China marketplace practitioner, Playhead China

  • Tom Pragt

    Functieomschrijving Invullen, Bakker.com

  • Pieter Schopman

    Category Development Manager E-commerce, Heineken (Online Drinks BV)

  • Camiel Schreurs

    Sr. E-com Manager, Perry Sport

  • Jorrit Steinz

    CEO, Channel Engine

  • Thijs Verhoef

    Marketplaces Expert, Brandsom

  • Thijs Vermeulen

    Marketplace Manager, PMI Worldwide

  • Marieke Vink

    Manager Online Partnerships, FNG Group

  • Roland Wiedhaup

    eCommerce Team Lead, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Rutger Wismeyer

    Head of Marketplaces Development, Pepsico

  • Pytrik Zwaagstra

    E commerce en Online Manager, Garmin Nederland BV

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.