Forecast en Inkoop

Dit is een van de antwoorden op de meest gestelde vragen uit de online adviestool van de expertgroep Marketplaces 2019-2020 onder leiding van 10XCREW en DPD. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen. 

Forecast en Inkoop

Hoe bepaal ik de juiste inkoop?

Van leverancier naar jou

  • Welk fulfilment hanteren we?

Je hebt de keuze tussen het op voorraad houden in je eigen logistieke centrum middels dropshipment of bij de marketplace. Daarnaast moet nagedacht worden over de financiële resultaten van je keuzes. Ga je één of meerdere kanalen vanuit dezelfde voorraad bedienen en hoe snel kun je voorraad retour halen. Let op dat wanneer je gaat fullfillen vanuit de marketplace zelf dat je een memberlabel mee kan krijgen. Een voorbeeld hiervan is Amazon Prime en Bol Select, dit verhoogt je traffic en conversie.

  • Wat zijn mijn KPI’s?

Hoe ziet je P&L eruit en wat zijn je verwachtingen per marketplace? Denk hierbij aan;

  • Omzet
  • Retour%
  • Gemiddelde stuks prijs
  • Doorverkoop
  • Markdown
  • Restvoorraad / onverkoopbaar​
  • Hoe vaak ga ik aanleveren?

Bij het aanleveren van producten aan een marketplace is het van belang te weten wat de aanlevervoorwaarden zijn van de marketplace en vervolgens te bekijken wat je aan voorbereidingen moet treffen. Voorbeelden zijn dat je goederen moet aanmelden in een tijdvak, goederen gestickerd moeten worden en het rekening houden met bepaalde formaten van een pakket. Daarnaast is van belang hoe vaak je zelf kan aanleveren en replenishen. Kun je bijvoorbeeld één keer per seizoen of wekelijks aanleveren? Uiteraard ook hier van belang na te denken over de financiële resultaten van je keuzes. Per marketplace is het van belang te bekijken wat de preferred carriers zijn. Deze kun je hier vinden op bijvoorbeeld:

Hoe bepaal ik de juiste forecast?

Doorverkopen bij de marketplaces

  • Welke data heb ik nodig?
    Om tot een juiste forecast te komen heb je data nodig. Een tip hiervoor is het ontwikkelen van een rekenmodel. Van belang is dat in dit rekenmodel alle KPI’s naar voren komen zoals retour %, GSP en afzetgroei.
     
  • Hoe breng ik flexibiliteit aan in de voorraad?
    Hierbij van belang om te weten of en hoe snel je kunt replenishen. Niet alleen vanuit jezelf maar ook vanuit de marketplace. Je kunt ook nadenken over een hybride model, een gedeelte dropshippen of vanuit de marketplace.
     
  • Hebben we te maken met seizoensinvloeden?
    Mocht je richting een bepaald seizoen gaan, zorg dan dat je voorraad aansluit op de verwachte afzet. Hetzelfde geldt voor de marketingkalender. Een handige tool om dit te volgen is Google Trends. Bijvoorbeeld bladblazers zullen in oktober meer verwacht worden dan in januari.
     
  • Wat zijn de externe invloeden zijn van belang?
    Heb je te maken met inkoopgerelateerde uitdagingen zoals Chinees Nieuwjaar of een politieke instabiel land of iets dergelijks neem dit mee in het maken van de juiste forecast.

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.