Assortiment

Dit is een van de antwoorden op de meest gestelde vragen uit de online adviestool van de expertgroep Marketplaces 2019-2020 onder leiding van 10XCREW en DPD. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen. 

Assortiment

Hoe bepaal ik het juiste assortiment?

Doel

Keuzes voor assortiment

Omzet

Volledige assortiment

Marketing / branding

Items welke je merk het beste vertegenwoordigen

Testen nieuwe markt

Selectie van opties over artikelgroepen verdeeld

Rendement

Meest winstgevende artikelen rekening houdend met de verschillende businessmodellen hierbij rekening houdend met o.a. variabelekosten (vendor of seller (dropshipment of fulfilment)

Traffic naar eigen kanalen

Items welke je merk het beste vertegenwoordigen

Testen nieuw product

Nieuw product / assortiment

Voorraad opschonen

End of life / seizoensproducten

Wat wil / mag ik aanbieden per marketplace?

Wat je wil is afhankelijk van je doel, daarnaast bestaan er restricties vanuit de marketplaces of niet. Voor Amazon ben je bijvoorbeeld zelf vrij om te verkopen wat je wilt. Zalando wil vooral nieuwe artikelen en bij BOL ben je gebonden aan bepaalde productcategorieën/afmetingen. Amazon ‘bouwt’ op reviews en is dus meer geschikt voor langere artikelen.

Voor jou als partij zelf is het van belang te bekijken wat is de concurrentie (maak je kans op de buy-box?), kan het hele assortiment winstgevend zijn (tegen een concurrerende prijs) en wat is de doelgroep van de marketplace.

Welke data heb ik nodig?

Om goed te kunnen sturen op het juiste assortiment is data van essentieel belang. Denk hierbij aan het zoekvolume, pricing, doorverkoop en retourpercentages. Een handige tool welke je voor Amazon kunt gebruiken is junglescout.

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.