Sales & Marketing

Dit is een van de antwoorden op de meest gestelde vragen uit de online adviestool van de expertgroep Marketplaces 2019-2020 onder leiding van 10XCREW en DPD. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen. 

Sales & Marketing

Hoe ga ik om met prijsstelling?

Kan ik als fabrikant / retailer een andere prijs hanteren dan de rest van de markt?
Prijsafspraken zijn in principe verboden.Als fabrikant maak je afspraken over adviesprijs en je kunt verzoeken de adviesprijs te respecteren. Enige middel als fabrikant is het opdrogen van de afnemer: niets meer leveren

Welke prijsstelling kan ik het beste als fabrikant hanteren? 
Geef het goede voorbeeld door de adviesprijs te hanteren om “onrust” bij de retailers te voorkomen. Hanteer alleen actiematig en tijdelijk prijsverlagingen op een artikel.

Hoe vergroot ik mijn kans op het winnen van de koopknop?

Leverbelofte
Zorg voor de snelste levertijd of maak gebruik van FBA of LVB. Voorkom annuleringen. Heb je vaak last van artikelen die niet op voorraad zijn. Zorg in ieder geval voor voldoende momenten dat je voorraad met de marketplace gesynchroniseerd wordt. Lever op het beloofde moment. Wordt deze levertijd ook als snel genoeg ervaren? ’Next day delivery’ is standaard in de markt. Voorkom langere levertijden.

Servicelevel
Beantwoord zo snel mogelijk de vragen van klanten op het platform en hou je retourpercentage goed in de gaten. Zijn alle orders voorzien van de juiste track & trace informatie? Voorkom dat er veel vragen van klanten op het platform plaatsvinden en zorg voor duidelijke productinformatie. Wees ook duidelijk in het algemeen wat een klant van jou als verkoper verwachten kan: je bent helder over zaken zoals levervoorwaarden, retourmogelijkheden en servicevoorwaarden.

Prijs
Vaak is het nodig om je prijs te verlagen om de koopknop te winnen. Zorg dat je repricing software gebruikt (bijv. Channel Engine) om strategisch lager en soms weer hogere verkoopprijzen door te voeren.

Wat kan ik nog meer doen om de koopknop te winnen?
Zorg er voor dat als je diverse batches hebt van hetzelfde artikel dat de EAN gelijk blijft. Zodra je voor zelfde artikel een ander EAN gaat gebruiken staat de teller weer op 0. Neem contact op met je accountmanager van de marketplace. Probeer mee te liften met sommige campagnes van de marketingkalender.

Bekijk ook deze handige guide over de koopknop.

Hoe kan ik mijn merkbeleving op een marktplaats vormgeven?

Merk is niet zo belangrijk?
Uit recentelijk onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker het verkoopkanaal belangrijker vinden dan het merk. Prijs, snelle en gratis bezorging in combinatie met een goede online shopping beleving zijn belangrijker geworden. Daarbij maakt het minder uit waar je je producten verkoopt of wat voor merk erop staat. De realiteit is immers dat consumenten zich steeds meer binden aan de verkoopkanalen en minder aan de merken.

Marktplaatsen zijn daarbij ook nog eens erg concurrerend. Hoe meer verkopers van je product, hoe groter de strijd om de verkoop. Zonder minimale geadverteerde prijzen creëren merken een race naar de laagste prijs. Het zal uiteindelijk een merk aantasten.

Je kan je merk beschermen en jezelf onderscheiden door ervoor te zorgen dat je een goede merkbeleving creëert.

Merkbeleving
Als merk moet je in controle zijn van je eigen branding, content, aangeboden assortiment, pricing en geboden last mile options, om zo een goede merkbeleving te creëren. Bij het loslaten van al deze elementen zal er geen merkconsistentie en een mengelmoes van productvermeldingen - verouderde producten, oude labels, namaakproducten en slecht weergegeven producten zijn.

Hoe je merkbeleving op een marketplace vorm te geven begint al bij het bepalen op welke marketplace je als merk zelf wil zitten/controleren en op welke marketplace je wederverkopers toegang biedt.
Het bepalen van het assortiment, gebruik van je eigen product (branded) content zijn hierbij cruciaal om te zorgen dat producten worden weergegeven zoals jij dat wil. Verder zijn er meerdere opties mogelijk om je merk op het platform zichtbaarheid te geven die seller overstijgend zijn zoals: branded pages; display ads; platform search, maar ook zeker het adverteren van je merk buiten het platform (Google Search, Social Media zal bijdragen aan een juiste merkbeleving

Wat is marketplace advertising en wat is het verschil met search/Google advertising?

Marketplaces verkopen vaak miljoenen artikelen die worden aangeboden door duizenden verkopers. Door middel van marketplace advertising zorg je ervoor dat jij als verkoper met jouw artikelen opvalt. Zie voor een overzicht van middelen verderop in deze FAQ.

Vaak werken marketplaces met een PPC model volgens een veiling, dat we ook kennen van Google. De hoogste bieder plaatst de advertentie voor het tarief van de op-een-na-hoogste bieder + 1 cent.

Het grootste verschil tussen advertising op een marketplace en op een zoekmachine is de mogelijkheid tot directe aankoop van het zoekresultaat. Bij een marketplace is de koopbereidheid vele maten groter, aangezien de consument op zoek is naar een specifiek product, terwijl met search advertising je consumenten bereikt die zich vaak nog aan het oriënteren zijn. Als je consumenten in de onderzoeksfase wilt vangen, is adverteren op Google zinvol. Als je ze wilt vangen wanneer ze klaar zijn om een ​​aankoop te doen, en ze mogelijk van gedachten laten veranderen, gebruik dan advertenties van een marketplace.

Door de vele data die marketplaces reeds hebben over het koopgedrag van hun consumenten, kan je je advertentie super relevant maken en specifiek targeten op de best converterende consument. Hierdoor zijn je clicks en conversie vaak hoger dan bij reguliere SEA en kan je betere ROI halen. Een marketplace weet wat mensen hebben gekocht, vermeld, geretourneerd, geklaagd en beoordeeld. Bovendien weet een marketplace wat tot elke verkoop heeft geleid, waardoor het algoritme nog sterker is.

Ander groot verschil met zoekmachine marketing is dat je betaalde initiatieven langer invloed hebben op je organische ranking. Je kunt met een relatief korte campagne een nieuw product of merk onder de aandacht brengen, waardoor deze veel tractie krijgt. Vervolgens kan je je campagne afbouwen en zullen de organische resultaten (gratis) verkopen genereren.

Het loont dus om marketplaces mee te nemen in je mediamix en bovenmatig te investeren. Aangezien steeds meer consumenten voor product-zoekopdrachten starten op een marketplace, verschuift veel budget van adverteerders tegenwoordig ook daarheen. Het zal echter goed gemanaged moeten worden en heeft continue aandacht nodig.

Welke opties zijn er beschikbaar om mijn performance via marketing en advertising te verbeteren?

Om de performance (denk hierbij aan sales, zichtbaarheid, ranking etc.) te verbeteren op marktplaatsen zijn er advertising mogelijk welke worden aangeboden door de marktplaats. Daarnaast zijn er advertising mogelijkheden via eigen media. Adverteren op het platform is doorgaans prijziger, maar de conversie is een stuk hoger. De consument bevindt zich ten slotte in een oriëntatie of koopfase. Het blijft altijd goed om de ROI te blijven meten. Op Amazon, Zalando en bol.com, zijn verschillende media opties te vinden.

Zie ook meer uitleg over Amazon Advertising.

On-site marktplaats media middelen
Er zijn tal van mogelijkheden om je merk of producten uit te lichten. Amazon beloont daarbij ook de media traffic en de kwaliteit van campagnes. Er zijn langere termijn effecten (welke?) die mee blijven spelen. Onderstaande is een greep uit deze mogelijkheden

Middel Doel / uitleg
Brandpage Merk zichtbaarheid met producten en rich content. Goed te gebruiken als landingpage voor (externe) media
Bannering / Display Zichtbaarheid van product en acties op de marktplaats

Sponsored products

(PPC campagne)
Hogere (search) ranking van producten. Goed te gebruiken bij bijvoorbeeld introducties of veel concurrentie. Dit heeft vervolgens ook een positieve invloed op de organische ranking
PPC / DSP campagne

https://sellics.com/blog-amazon-ppc-guide/

https://advertising.amazon.com/products/amazon-dsp

https://www.searchenginejournal.com/amazon-advertising-options-guide/277997/#close
PDP (sponsored) Het is mogelijk om op een PDP producten te plaatsen (sponsored). Zo kan je dit koopmoment beschermen, zodat andere merken niet op jouw productpagina kunnen adverteren. Ook kan dit juist bij andere concurrerende producten. Je kunt hierbij adverteren op specifieke SKU’s

Off-site marktplaats media middelen
Naast on-site middelen, is het ook mogelijk om buiten de omgeving van de marktplaats te adverteren. Dit kan via de media van de marktplaats, maar ook via eigen media kanalen. Middels een source tag is het ook mogelijk om resultaat te meten. Op deze manier kan je eventueel bestaande traditionele (digitale) media gaan verwaarden.

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.