Marketplaces

De e-commerce sector kent verschillende marketplaces. We kennen en bestellen natuurlijk allemaal bij bol.com en Coolblue, maar wat dacht je van internationale marktplaatsen als Amazon en Alibaba? Deze marketplaces vormen bedreigingen voor Nederlands (r)etailers, maar bieden ook mogelijkheden. Wat is de beste strategie om met deze e-commercegiganten om te gaan?

Marketplaces

Online marketplaces

Een e-commerce marketplace typeert zich door een productaanbod dat door verschillende derden op een e-commerce website wordt aangeboden, terwijl de betalingen juist door één partij worden afgewikkeld. De marketplace fungeert dus als een etalage waarin de producten van meerdere aanbieders terug te vinden zijn. Deze platformen bestaan in drie verschillende soorten:

  • Verticaal: waarbij producten van één dienst of productgroep worden verkocht;
  • Horizontaal: het aanbod van verschillende producten of diensten aanbieden;
  • All-in-one: waarbij het platform zich niet specifiek op een bepaald product of dienst.

Het platform fungeert dus als een etalage. Het aanbod van een marketplace is doorgaans dan ook breder dan dat van één verkoper. Platformen in de vorm van marketplaces bestaan voor zowel de business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), direct-to-consumer (D2C) als de consumer-to-consumer (C2C) markt. Als ‘tegenprestatie’ voor het platform vragen de platformen vaak een commissie over de omzet die wordt gegenereerd.

Kansen

De e-commercebestedingen nemen de afgelopen jaren toe. Wereldwijd betrof het aantal e-commercebestellingen zelfs ruim de helft, terwijl dit tien jaar geleden nog maar dertig procent was. Het valt dan ook niet te ontkennen dat online marketplaces een belangrijk onderdeel zijn geworden van de e-commercewereld. Door de groeiende nationale én internationale populariteit van deze platformen kun jij er ook niet langer onderuit.

Belangrijk is echter om je strategie goed te bepalen. Je wil voorkomen dat – door je aanbod ook op marketplaces beschikbaar te stellen – je eigen verkoopkanalen beïnvloed. Dit terwijl het gedrag van klanten veranderd. Consumenten kiezen er steeds vaker voor om hun zoektocht online te beginnen in plaats van een winkel te bezoeken.

Hoe bepaal je jouw online marktstrategie, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de valkuilen? De afgelopen jaren hebben diverse expertgroepen zich beziggehouden met marketplaces. Ontdek de resultaten van de afgelopen jaren in de bluepapers hieronder.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.