Marketplaces

De e-commerce sector kent verschillende marketplaces. We kennen en bestellen natuurlijk allemaal bij bol.com en Coolblue, maar wat dacht je van internationale marktplaatsen als Amazon en Alibaba? Deze marketplaces vormen bedreigingen voor Nederlands (r)etailers, maar bieden ook mogelijkheden. Wat is de beste strategie om met deze e-commercegiganten om te gaan?

Marketplaces

Online marketplaces

Een e-commerce marketplace typeert zich door een productaanbod dat door verschillende derden op een e-commerce website wordt aangeboden, terwijl de betalingen juist door één partij worden afgewikkeld. De marketplace fungeert dus als een etalage waarin de producten van meerdere aanbieders terug te vinden zijn. Deze platformen bestaan in drie verschillende soorten:

  • Verticaal: waarbij producten van één dienst of productgroep worden verkocht;
  • Horizontaal: het aanbod van verschillende producten of diensten aanbieden;
  • All-in-one: waarbij het platform zich niet specifiek op een bepaald product of dienst.

Het platform fungeert dus als een etalage. Het aanbod van een marketplace is doorgaans dan ook breder dan dat van één verkoper. Platformen in de vorm van marketplaces bestaan voor zowel de business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), direct-to-consumer (D2C) als de consumer-to-consumer (C2C) markt. Als ‘tegenprestatie’ voor het platform vragen de platformen vaak een commissie over de omzet die wordt gegenereerd.

Kansen

De e-commercebestedingen nemen de afgelopen jaren toe. Wereldwijd betrof het aantal e-commercebestellingen zelfs ruim de helft, terwijl dit tien jaar geleden nog maar dertig procent was. Het valt dan ook niet te ontkennen dat online marketplaces een belangrijk onderdeel zijn geworden van de e-commercewereld. Door de groeiende nationale én internationale populariteit van deze platformen kun jij er ook niet langer onderuit.

Belangrijk is echter om je strategie goed te bepalen. Je wil voorkomen dat – door je aanbod ook op marketplaces beschikbaar te stellen – je eigen verkoopkanalen beïnvloed. Dit terwijl het gedrag van klanten veranderd. Consumenten kiezen er steeds vaker voor om hun zoektocht online te beginnen in plaats van een winkel te bezoeken.

Hoe bepaal je jouw online marktstrategie, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de valkuilen? De afgelopen jaren hebben diverse expertgroepen zich beziggehouden met marketplaces. Ontdek de resultaten van de afgelopen jaren in de bluepapers hieronder.

Gerelateerde pagina's

  • Marketplaces: start your own platform 2021

    • Expertgroep
    De expertgroep Marketplaces: start your ow platform, gaat dit jaar een verdiepingsslag maken op de expertgroep van vorig jaar. Onder leiding van Mirakl en Xplore Group gaan ze aan de slag met de volgende...
  • Selling Successfully on Marketplaces 2021

    • Expertgroep
    De expertgroep Selling Successfully on Marketplaces 2021 gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat is er voor nodig om als fabrikant / merk succesvol te verkopen via marketplaces zoals Amazon en bol.com?...
  • Shopping in 2030 2021

    • Bluepaper
    Aan de hand van scenarioplanning is de expertgroep ‘Shopping in 2030’, onder leiding van Magnus, Bluebird Day en Thuiswinkel,org, aan de slag gegaan met de vraag ‘Hoe shopt de consument in 2030?’
  • Selling Successfully on Marketplaces 2021

    • Bluepaper
    Er is toenemende concurrentie op marketplaces en die komt van alle kanten: van bestaande en nieuwe merken, waaronder d2c-labels en specifieke marketplace brands, maar ook van diverse andere partijen uit...
  • Marketplaces: start your own platform 2021

    • Bluepaper
    Wil jij jou eigen marktplaats beginnen, maar ben je nog niet uit over de vorm? De expertgroep ‘Marketplaces: start your own platform’, onder leiding van Mirakl en Xplore Group heeft onderzoek gedaan naar...
  • Marketplaces: Starting your own platform 2020

    • Expertgroep
    Een nieuwe expertgroep dit jaar: Marketplaces: Starting your own platform, onder leiding van Mirakl en Xplore Group. Hoe stap je over van een ouderwets warenhuis naar een vooruitstrevend platform? Automatisering...
  • Online Platforms 2020

    • Expertgroep
    De stuurgroep Online Platforms is geen reguliere ShoppingTomorrow-expertgroep, maar een onderzoeksgroep van deelnemende brancheorganisaties.  Aanmelden als expert is voor deze groep niet mogelijk.
  • Marketplaces 2020

    • Expertgroep
    Net als vorig jaar is ook dit jaar Marketplaces weer onderdeel van het ShoppingTomorrow-onderzoeksprogramma! Opnieuw onder leiding van DPD en 10XCREW.
  • Marketplaces 2019-2020

    • Expertgroep
    Wat hebben marketplaces anno 2019 dat andere verkoopkanalen niet hebben? Allereerst hebben ze een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en retailers, nu steeds meer consumenten hun weg naar marketplaces...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.