Finance

Dit is een van de antwoorden op de meest gestelde vragen uit de online adviestool van de expertgroep Marketplaces 2019-2020 onder leiding van 10XCREW en DPD. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen. 

Finance

Hoe ziet een marketplace P&L eruit? Hoe kan ik deze het beste vergelijken met mijn andere kanalen zoals de webshop of het vendor model?

In onderstaande tabel zijn de P&Ls weergegeven van drie verschillende modellen: direct (eigen webshop), marketplace en het retail / vendor model. De omzet en kosten van goederen zijn doorgaans gelijk, maar in de marge en marketing kosten zitten duidelijke verschillen. In blauw is aangegeven waar rekening mee moet worden gehouden.

Meer info:

Hoe behoud je goed zicht op kosten/marge?

Doordat marketplaces werken met vooraf gecommuniceerde fees kun je via een business case inzichtelijk maken wat je aan kosten kwijt bent (en inkomsten). Om continu zicht te hebben op kosten/marge zijn een aantal zaken van belang.

  1. Voor een product met meerdere verkopers is het belangrijk dat je real time data over pricing heb. Immers meegaan met een prijswijziging van je concurrent heeft een directe invloed op je marge. (hier zijn repricing tools voor beschikbaar)
  2. Het is belangrijk dat de kostenkant duidelijk inzichtelijk is en dat collega’s eventuele wijzigingen in deze structuur doorgeven. (bijv. kosten van verzending en produceren, resources intern/extern(agencies), technologie, marketing kosten)
  3. Kijk verder dan het direct effect op marketplaces. Neem ook omnichannel effecten mee in de kosten/baten analyse. Zie artikel op Twinkle.

Constante inzicht over je P&L is noodzakelijk om succesvol te zijn op marketplaces. Over het algemeen zijn je kosten eenvoudig inzichtelijk te maken, waardoor de knoppen bekend zijn waar je aan kan draaien.

Er zijn 2 manieren om continu zicht te houden op je kosten/marge:

  • Eigen ontwikkelde rapportages
  • Inzicht door gebruik (externe) tools

Eigen ontwikkelde rapportages​
Door het maken van eigen rapportages via Excel of je eigen business intelligence tools heb je complete vrijheid over de te koppelen bronnen. Bedrijven kunnen zo een compleet beeld creëren door alle interne bronnen te integreren. Er zijn echter wel een paar zaken die in de overweging meegenomen moeten worden alvorens eigen rapportages te gaan ontwikkelen:

  • Niet alle data is even gemakkelijk via API’s te krijgen. Hier is specifieke kennis voor nodig
  • Om een goed beeld te krijgen moet data vaak vernieuwd worden. Dit moet vaker dan 1x per dag
  • Er moet specifieke kennis in de organisatie zijn om dit te bouwen en te onderhouden (kapotte rapportages moeten snel gemaakt kunnen worden)

Inzicht door gebruik (externe) tools​
Om het verkopers op marketplaces makkelijker te maken om zicht op de kosten/marge te houden zijn er verschillende tools op de markt die verkopers hier bij helpen. Deze tools maken automatische berekeningen van de winst op basis van veranderde variabelen. Deze tools brengen een aantal voordelen met zich mee. Enerzijds updaten ze de data automatisch (vaak kun je ook meldingen instellen). Verder proberen ze door middel van handige dashboards inzichten snel/eenvoudig te presenteren.

Voorbeelden van tools zijn hier te vinden.

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.