Logistiek

Dit is een van de antwoorden op de meest gestelde vragen uit de online adviestool van de expertgroep Marketplaces 2019-2020 onder leiding van 10XCREW en DPD. Deze vragen zijn door de experts, afkomstig van 25 verschillende bedrijven (waaronder Heineken, FrieslandCampina, Bugaboo, Beter Bed), geïdentificeerd en beantwoord, daarnaast voorzien van extra informatie aan de hand van externe in informatiebronnen. 

Logistiek

Waar moet ik logistiek rekening mee houden om (meer) te kunnen verkopen op marketplaces?

Bij de start of verdere opschaling op een of meerdere marketplaces (nationaal en/of internationaal) zijn er 4 logistieke deelgebieden die van belang zijn:

  1. Opslag / handling voorraad
  2. Vervoer naar consument
  3. Inrichting van de IT-omgeving
  4. Voorwaarden assortiment & seller performance (KPI’s)

Definities:

  • Opslag & verpakken = Handling
  • Verzenden = Shipping /verzending

Welke opties zijn er om mijn voorraad op te slaan en wie gaat de handling doen?

1. Opslag / handling voorraad

  1. In een eigen warehouse (centrale of decentrale voorraden)
  2. Uitbesteden aan 3rd party logistics
  3. Uitbesteden aan de marketplaces logistics services van de marketplaces:
  4. Multichannel fulfilment vanuit Amazon FBA

Wat zijn de (minimale) logistieke vereisten om te kunnen verkopen op marketplaces?

  1. Voorwaarden assortiment & seller performance (KPI’s)
  1. Basisvereisten voor verkoop van producten/assortiment (logistiek)
  • Producten dienen voorzien te zijn van een EAN/barcode
  • Producten voldoen aan de regionale wetgeving (zie hier NL)
  1. Seller performance KPI’s (Key Performance Indicators) bol.com o.a.:

Overview

Welke retouroplossing past bij mij als ik zelf wil verkopen op marketplaces? 

Retouren zijn een cruciaal onder deel van je propositie. Niet alleen is het een wettelijke eis om producten terug te kunnen sturen maar ook een voorwaarde voor klanten om bij je marktplaats te shoppen. Zonder transparant retour beleid mis je veel potentiele business. De meeste grote logistieke providers (DPD, PostNL en DHL)van distributie hebben tegenwoordig slimme oplossingen.

Belangrijk is dat je nadenkt over wat je doet met de goederen bij terugkeer in het warehouse. Is het snel weer verkoopbaar, kan je met kleine refurbishing het weer verkopen, kan het als B stock, of op andere wijze. Kijk bijvoorbeeld op Buybay.com of Cycleon.com voor gespecialiseerde bedrijven in dit domein.

Hoe richt ik mijn IT-systemen optimaal in om schaalbaar te kunnen groeien op marketplaces?

Voor een schaalbare uitwisseling van informatie tussen merk/leverancier en alle marketplaces is tussenliggende software heel behulpzaam. We noemen deze software even ‘’Channel software’’. Je schiet als merk vanuit je eigen ERP systemen al je informatie naar deze channel software. Vandaar uit gaat deze informatie naar de verschillende marketplaces. Denk dan aan product content, voorraadstatussen, prijzen etc. Omgekeerd gebeurt hetzelfde. Informatie vanuit marketplaces gaat via de channel-software terug naar het ERP systeem van het merk. Denk dan aan; ordergegevens, klantgegevens, betalingsgegevens.

  1. Leveranciers van Channel Software
  2. Dedicated stock & replenish & price-management voor marketplaces
    • Actief voorraadstatus beheer
    • Actief statusbeheer van leveringen (track & trace integratie)
    • Managen van leveringen

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.