Conversie
Conversie, conversie, conversie. Dat is toch waar het allemaal om draait in een (web)winkel. De vraag is echter: hoe kun je er nu precies voor zorgen dat je bezoekers daadwerkelijk veranderen in klanten? Welke stappen kun je zetten om je conversie te optimaliseren?
Conversie optimalisatie is er op gericht om de customer journey van je website te optimaliseren. De mogelijkheden ontwikkelen zich dan ook continue. Je doel is uiteindelijk om bezoekers aan je te binden en daarnaast, indien mogelijk, een zo hoog mogelijke omzet te creëren. Zo is één van de speerpunten om conversie te optimaliseren een goed toegankelijke website. Ongeacht de bezoeker. Zo is het tegenwoordig verplicht dat een website algemeen toegankelijk is voor iedere gebruiker.
Conversies zijn niet noodzakelijk direct gerelateerd aan je omzet. Zo kunnen ook andere websitedoelstellingen worden gemeten, om zo de conversies verder te optimaliseren. Het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een bestand kunnen bijvoorbeeld ook doelen op zich zijn.
Conversie optimalisatie binnen de sales funnel
Conversies kunnen worden gemeten aan de hand van een funnel. Een bezoeker zal normaliter namelijk meerdere stappen doorlopen om het uiteindelijke doel te bereiken. Door iedere stap in deze funnel meetbaar te maken, krijg je uiteindelijk door middel van verzamelde data inzicht in het gedrag van de bezoekers. Op basis van de resultaten kan vervolgens worden bepaald waar een website moet worden verbeterd. Is bijvoorbeeld het betaalproces te complex? Of haken bezoekers al af bij het winkelwagentje?
Conversie optimalisatie beperken zich overigens niet alleen tot je website. Mogelijk maak je ook gebruik van advertentiemogelijkheden via Google of sociale media. Ook hier kunnen metingen worden gedaan in het aantal bezoekers dat uiteindelijk via een advertentie bij jou terechtkomt. Aan de hand van de resultaten kun je vervolgens beoordelen hoe jouw strategie kan worden verbeterd.
Meerdere expertgroepen hielden zich in samenwerking met ShoppingTomorrow de afgelopen jaren bezig met conversie optimalisatie. Bekijk hieronder de groepen en de gepubliceerde bluepapers op het gebied van conversie optimalisatie, met onder andere onderzoeken naar e-Accessability en revenu optimization.
Gerelateerde pagina's
-
In e-commerce verwachten klanten steeds vaker gepersonaliseerde ervaringen die aansluiten bij hun behoeften. Dankzij AI kunnen retailers nu hypergepersonaliseerde winkelervaringen bieden die klanttevredenheid,...
-
Maximale groei door een frictieloze klantbeleving | 2024
De marketingmix is uit balans, met een verschuiving van klantgerichtheid naar promotie en prijs. Dit verhoogt de concurrentiedruk en maakt het inspelen op veranderende klantbehoeften lastig. Consumenten... -
B2B: verhoog conversie en klantloyaliteit met Personalisatie | 2023
De expertgroep B2B: verhoog conversie en klantloyaliteit met Personalisatie met Valantic als voorzitter en Building Blocks als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvragen: Wat is personalisatie... -
Conversion Rate Optimization 2022
De expertgroep Conversion Rate Optimization met Valantic als voorzitter en Tweakwise als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke adviezen ten aanzien van de grootste trends en uitdagingen... -
Conversion Rate Optimization 2022
Conversieoptimalisatie staat steeds hoger op de agenda van het Nederlandse bedrijfsleven, en terecht. Toch zijn er ook nog steeds veel bedrijven die moeten starten met conversieoptimalisatie. Vooral bij... -
AI, Conversational: the next level of Customer Interaction 2022
De expertgroep AI, Conversational: the next level of Customer Interaction met Customer Journey Experts als voorzitter en Achmea, Microsoft en Avanade als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat... -
Negentien bepalende trends in e-commerce en digital marketing
Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendrapport laat je in negentien trends zien hoe e-commerce en digital marketing veranderen. -
Winter School Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie komt steeds hoger te staan op de agenda in het Nederlandse bedrijfsleven. Maar hoe zorg jij voor het beste resultaat? Hoe zorg jij er met jouw organisatie voor dat het percenatage... -
Conversion Optimization 2021
Dit jaar wordt de expertgroep Conversion Optimization gehost door Tweakwise, samen met ISM eCompany als voorzitter. De onderzoeksvraag bepalen zij met de experts van de expertgroep tijdens de Kick-off. -
De 5 best gelezen bluepapers van 2021
In 2021 hebben meer dan 570 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 expertgroepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers... -
Waarom identity services de standaard worden
Identity services, waarmee gebruikers zich op verschillende plekken digitaal kunnen identificeren, zijn in opmars. Behalve vertrouwen bieden ze gemak aan consumenten, die moeite hebben allemaal aparte... -
Hoe kan de conversie verder omhoog?
Nederlandse bedrijven weten het belang van conversieoptimalisatie (CRO) steeds beter op waarde te schatten. Experts van ShoppingTomorrow zien echter een aantal veel voorkomende obstakels waardoor CRO-programma’s...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina