Waarom identity services de standaard worden

Identity services, waarmee gebruikers zich op verschillende plekken digitaal kunnen identificeren, zijn in opmars. Behalve vertrouwen bieden ze gemak aan consumenten, die moeite hebben allemaal aparte gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Zo blijven gevulde winkelwagens minder vaak staan en stijgt de conversie. Laagdrempelige identificatie vergoot bovendien de mogelijkheden voor online aanbieders om bezoekers individueel te benaderen. Ondertussen helpen identity services ondernemers om in de pas te blijven lopen met wet- en regelgeving.

Waarom identity services de standaard worden

Ruim 35% van de gevulde webwinkelwagens wordt onbetaald achtergelaten omdat mensen geen account hebben of ze hun accountinformatie zijn vergeten. Ze laten het erbij zitten. Van de mensen die wel een account aanmaken zijn gegevens doorgaans niet geverifieerd: zo is het kinderlijk eenvoudig om een andere naam of een ander geboortejaar op te geven. Terwijl je als online ondernemer juist relevante aanbiedingen wilt doen op basis van gegevens die kloppen.

 

Identity services

Voor laagdrempelige en betrouwbare online identificatie is specifieke aandacht binnen ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org: de expertgroep Online Identification: higher Conversion legt uit hoe online ondernemers hierin kunnen voorzien met identity services, die hun omzet helpen vergroten.

Een identity service is een dienst, vaak aangeboden via een app, waar de geverifieerde gegevens van een gebruiker in staan. Met die app kan de gebruiker op verschillende plaatsen inloggen. Wanneer je als organisatie op de dienst bent aangesloten, kan jouw klant inloggen met zogenoemde multifactorauthenticatie en zijn persoonsgegevens veilig met je delen. Voorbeelden zijn iDIN en PiM, voor overheidsdiensten is er DigiD.

Feitelijk kan een gebruiker van een identity service zijn gegevens hergebruiken als hij zijn identiteit eenmaal officieel heeft bevestigd. Zo kan hij bijvoorbeeld ook zijn leeftijd laten verifiëren, documenten rechtsgeldig digitaal ondertekenen of eenvoudig formulieren invullen via een QR-scan.

In hun bluepaper leggen de experts uit hoe identity services de klantreis kunnen versimpelen. Daarbij benoemen ze onder andere ook de waarde van gast-checkouts, tips voor accountcreatie en de voor- en nadelen van verschillende inlogmethoden.

First party cookies

De inzet van identity services maakt het ook makkelijker voor ondernemers om zich aan de wet te houden, aldus de experts. In een juridisch hoofdstuk gaan ze specifiek in op de verscherpte regels rondom digitale leeftijdsverificatie, op wetgeving die witwassen moet voorkomen en op de impact van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ten slotte benoemen ze dat online ondernemers voor hun marketingactiviteiten meer afhankelijk worden van eigen klantdata, nu de inzet van third party cookies aan banden wordt gelegd. Een checklist helpt ondernemers online identificatie te optimaliseren en first party data te beheren.

Digitaal bewustzijn

De uitfasering van third party cookies past bij het nieuwe bewustzijn van de consument. Die is, mede door de coronacrisis, meer gaan nadenken over het delen van data. Hij is zich steeds beter bewust van de waarde van zijn digitale identiteit. De experts wijzen erop dat organisaties die meer uitgeven aan privacy- en gegevensbescherming efficiënter en innovatiever zijn en daarmee interessanter voor investeerders. Bovendien gaan het vertrouwen en de loyaliteit van de klant omhoog als hij controle heeft over zijn gegevens. Met een identity service kan hij makkelijker inzien en beheren wie wat van hem weet, waardoor het delen van gegevens veiliger en transparanter voelt.

Bluepaper

De bluepaper van de expertgroep over online identificatie, gehost door PiM, is hieronder downloaden.

Gerelateerd nieuws

  • De 5 best gelezen bluepapers van 2021

    In 2021 hebben meer dan 570 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 expertgroepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers...
  • Hoe kan de conversie verder omhoog?

    Nederlandse bedrijven weten het belang van conversieoptimalisatie (CRO) steeds beter op waarde te schatten. Experts van ShoppingTomorrow zien echter een aantal veel voorkomende obstakels waardoor CRO-programma’s...
  • Conversational commerce: kansen voor de klantenservice

    Conversational commerce gaat al lang over de tong, maar de tijd is rijp om nu echt digitaal in gesprek te gaan met de klant: de tools zijn er, de consument snapt het en bedrijven kunnen het aan. Maar waar...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.