Store Innovation

Op welke manieren maken winkels al gebruik van retail innovation? Hoe spelen zij in op de online concurrentie en zorgen zij ervoor dat hun shopbeleving klanten naar de winkel trekt?

Store Innovation

De afgelopen jaren is er steeds meer informatie beschikbaar gekomen die retail innovation mogelijk maakt. Zo zijn er nieuwe technologieën ontwikkeld, waaronder the Internet of Things, maar wordt er bijvoorbeeld ook steeds meer data verzameld, wat perspectieven biedt voor de toekomst. De verzameling van zulke kennis helpt niet alleen om de juiste innovatietechnologieën te bepalen, maar ondersteunt ook de implementatie. Eén van de uiteindelijke doelen van retail en store innovation is een verbeterde customer experience.

Tegelijkertijd blijft retail achter als het gaat om innovatie. Het behoort niet tot één van de topsectoren waar geld in gestoken wordt als het gaat om research en development. Toch beseffen steeds meer retailers dat retail innovation van toegevoegde waarde kan zijn voor de winkel. Ook laten consumenten zien dat ze behoefte hebben aan innovatieve winkeltoevoegingen. Retailers ervaren dan ook een zekere spagaat. Hoewel er enerzijds steeds meer mogelijk is, is er anderzijds onzekerheid over de verschillende mogelijkheden en toepassingen van innovatie.

ShoppingTomorrow retail innovation onderzoek

In de afgelopen onderzoeksjaren deden diverse expertgroepen onderzoek naar retail innovation. Daarin beantwoordden ze onder andere vragen als ‘wat belemmert mkb-retailers om innovatieve technologie te gebruiken in de winkel?,’ ‘wat moet ik doen om de klant zich met mij als retailer verbonden te laten voelen?’ en ‘wat wordt de nieuwe rol van de slimme winkel?’ Bovendien ontwikkelde de expertgroep Innovative retail technologie uit 2018-2019 het Store Sales Cycle-model, waarmee inzichten worden gegeven in de bijdrage van diverse soorten innovatieve technologie.

Verdiep je verder in retail innovation door de onderzoeksresultaten van de expertgroepen hieronder te bekijken. Dankzij de verschillende bluepapers die door de expertgroepen zijn opgeleverd kun je uitgebreid verder ingaan op de inzichten en resultaten.

Gerelateerde pagina's

  • Grote kansen voor kleine winkelbedrijven

    Door de coronacrisis heeft lokaal kopen extra aandacht en waardering gekregen, maar webwinkelen evenzeer; meer en meer consumenten, ook de babyboomers, kennen inmiddels het voordeel van online. Blijft...
  • Omnichannel Strategy and Transformation 2021

    • Bluepaper
    De expertgroep ‘Omnichannel Strategy and Transformation’, onder leiding van Merkle en Google neemt je mee in de onderzoeksvraag ‘Wat is er nodig voor een optimale transitie naar een futureproof Omnichannel...
  • De zes stappen van het innovatieproces

    Succesvol innovatiemanagement vraagt om een gestructureerde aanpak. Maar hoe kunnen bedrijven zo’n aanpak organiseren? Innovatie-experts betrokken bij het onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow delen de...
  • Innovative Retail Technology 2019-2020

    • Expertgroep
    De expertgroep innovative retail technology heeft in het vorige onderzoeksjaar (2018-2019) onderzocht wat de toegevoegde waarde van innovatieve technologie in de winkel is. In 2019 is de expertgroep verder...
  • Innovative Retail Technology 2018-2019

    • Expertgroep
    Als gevolg van online concurrentie en veranderend consumentengedrag is de omzet van retailers onzeker en zijn de winstmarges vaak laag. Faillissementen zijn aan de orde van de dag en de verwachting is...
  • Retail Concepten 2014-2015

    • Expertgroep
    Wat zijn de succesvolle retailers in 2020 en wat gaat omnichannel voor hun retail formules betekenen? Snelle veranderingen vragen om het maken van fundamentele keuzes bij het opnieuw positioneren van retail...
  • De Slimme Winkel 2014-2015

    • Expertgroep
    De veranderingen in het koopgedrag van consumenten volgen elkaar steeds sneller op. De klant verwacht steeds meer van de retailer en loopt technologisch steeds meer op hem vooruit.
  • The New Store 2015-2016

    • Expertgroep
    Hoe kan moderne technologie naast de consument juist ook de retailer voordeel bieden? Welke ontwikkelingen bepalen de komende jaren het succes van de retailer? Kortom: hoe draagt technologie bij aan het...
  • Store Innovation ROI 2016-2017

    • Expertgroep
    De mogelijkheden om met behulp van digitale technologieën progressie te boeken in de wereld van de consument en het retailbedrijf zijn enorm toe­genomen. Desondanks constateren wij dat er zowel in Neder­land...
  • Future Garden (R)etail 2017-2018

    • Expertgroep
    De digitale evolutie brengt veel veranderingen met zich mee: van augmented en virtual reality tot Internet of Things. Dit heeft een grote impact op de verwachtingen van consumenten en daarmee ook op de...
  • SME Blueprint 2017-2018

    • Expertgroep
    Het mkb is al decennialang de economische motor van Nederland. In de retail is zelfs meer dan 95% van alle bedrijven afkomstig uit het mkb. Zij leveren werk aan ruim 700.000 mensen, waaronder meer dan...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.