
B2B e-commerce
Lange tijd liep de B2B e-commerce markt achter op de B2C e-commerce markt. Inmiddels veranderen de tijden in snel tempo en wordt de achterstand razendsnel ingelopen. Actuele vragen zijn bovendien: zijn zakelijke klanten eigenlijk wel anders dan consumenten? En zijn er bijvoorbeeld significante verschillen in de wet- en regelgeving?

Vergelijkbaar met de consumentenmarkt is het ook voor B2B e-commerce organisaties belangrijk om een goede strategie te bepalen. Wat is je huidige en ideale marktpositie en wat zijn je onderscheidende USP’s? Ook is het belangrijk te bepalen hoe je je als e-commerceorganisatie positioneert. Kies je voor enkel een eigen webshop, of maak je ook gebruik van bestaande faciliteiten zoals marktplaatsen? Als het gaat om e-commerce, zijn er wezenlijke verschillen tussen B2B en B2C. Doordat in de zakelijke sector online transacties vaak een grotere omvang betreffen is het een nog belangrijke vraag hoe deze tot een succes gemaakt kunnen worden.
De gelijkenis tussen B2B en B2C e-commerce
Feit is dat ook in de B2B e-commerce branche bedrijven hun inkopen steeds vaker via webshops doen, net als dit binnen de B2C markt het geval is. Niet voor niets is daarom het nastreven van een betere klantervaring in de B2B markt daarom net zo belangrijk als in de B2C markt. Ook zijn in de B2B-branche herhaalaankopen gebruikelijker, wat klantenbinding extra belangrijk maakt.
De verschillen
Desalniettemin zijn er ook substantiële verschillen in de beide markten. Zo is het aanloopproces in de B2B e-commercemarkt vaak anders. Waar in de consumentenmarkt het individu bepaalt over een nieuwe aankoop, zijn dit binnen een organisatie vaak afdelingen, ook wel bekend als Decision Marketing Units. Daarnaast is een kenmerkend verschil dat in de B2B e-commerce prijzen vaker klantspecifiek zijn.
De afgelopen jaren hebben diverse van onze expertgroepen zich beziggehouden met deze en andere vraagstukken binnen de B2B e-commerce. Zo zijn er de afgelopen jaren onder andere bluepapers gepubliceerd over B2B food-commerce, merkpositionering en de toekomst van B2B e-commerce. Ontdek deze en andere bluepapers hieronder.
Gerelateerde pagina's
-
De 21 ShoppingTomorrow-expertgroepen hebben op dit moment de definitieve versie van hun bluepaper ingeleverd. In de bluepaper vind je de resultaten en inzichten die ze op basis van een onderzoek of vraagstuk...
-
B2B E-commerce: gebruik Data om te versnellen | 2023
De expertgroep B2B E-commerce: gebruik Data om te versnellen, met De Nieuwe Zaak als voorzitter en Bigcommerce host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik data inzetten in de klantreis om... -
Advanced B2B E-commerce 2022
De expertgroep Advanced B2B E-commerce, met De Nieuwe Zaak als voorzitter en BigCommerce als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce.... -
Business Model Innovation for B2B2X 2022
De expertgroep Business Model Innovation for B2B2X, met Macaw als voorzitter en Sitecore als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik mijn B2B organisatie transformeren naar een klantgericht... -
D2C: create a new Revenue Driver for Brands 2022
De expertgroep D2C: create a new Revenue Driver for Brands, met Spryker als voorzitter en Mobiquity als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe wordt D2C een belangrijke winstfactor voor B2B... -
Het groene potentieel van het betalingsverkeer
De Nederlandse betaalindustrie draagt op zichzelf relatief weinig bij aan de duurzaamheidsproblematiek. Toch kunnen retailers zich positief onderscheiden met betaalmethodes- en aanbieders die weinig belastend... -
In vijf stappen naar succes met b2b e-commerce
De zakelijke online bestedingen zitten in de lift. Uiteraard willen fabrikanten en groothandels daarvan profiteren, maar hoe? Een groep experts van ShoppingTomorrow heeft vijf groeistappen gedefinieerd... -
Voorwaarden voor direct verkoopsucces van fabrikanten
Met de digitalisering van de detailhandel zijn steeds meer fabrikanten direct gaan leveren aan consumenten. Daar zijn goede redenen voor te bedenken, maar succes is niet vanzelfsprekend. Experts van ShoppingTomorrow... -
Naar een toekomstbestendig businessmodel in b2b
In de snel veranderende digitale wereld is het van groot belang mee te bewegen met de behoeften van de klant. Dat geldt voor b2b-bedrijven net zo goed als voor b2c-bedrijven. Complicerend is dat zij vaak... -
Het belang van B2B klantprofielen en klantdata
B2B organisaties hebben een forse hoeveelheid data, maar hoe zet je dat in als versnelling in digitale processen? Hoe kan ik data inzetten in de klantreis om het succes van B2B e-commerce te vergroten?... -
Expertgroep “Personalisatie in B2B” maakt vliegende start
De voorbereidingen voor het Shopping Today event, dat plaatsvindt in oktober, zijn al in volle gang. Na een drukbezochte kick-off in maart zijn de expertgroepen inmiddels gestart met het onderzoeken van... -
Duurzaamheid in B2B Commerce | 2023
De expertgroep Duurzaamheid in B2B Commerce, met Acorel als voorzitter en SAP als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn in de groei van B2B e-commerce?
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina