B2B e-commerce

Lange tijd liep de B2B e-commerce markt achter op de B2C e-commerce markt. Inmiddels veranderen de tijden in snel tempo en wordt de achterstand razendsnel ingelopen. Actuele vragen zijn bovendien: zijn zakelijke klanten eigenlijk wel anders dan consumenten? En zijn er bijvoorbeeld significante verschillen in de wet- en regelgeving?

B2B e-commerce

Vergelijkbaar met de consumentenmarkt is het ook voor B2B e-commerce organisaties belangrijk om een goede strategie te bepalen. Wat is je huidige en ideale marktpositie en wat zijn je onderscheidende USP’s? Ook is het belangrijk te bepalen hoe je je als e-commerceorganisatie  positioneert. Kies je voor enkel een eigen webshop, of maak je ook gebruik van bestaande faciliteiten zoals marktplaatsen? Als het gaat om e-commerce, zijn er wezenlijke verschillen tussen B2B en B2C. Doordat in de zakelijke sector online transacties vaak een grotere omvang betreffen is het een nog belangrijke vraag hoe deze tot een succes gemaakt kunnen worden.

De gelijkenis tussen B2B en B2C e-commerce

Feit is dat ook in de B2B e-commerce branche bedrijven hun inkopen steeds vaker via webshops doen, net als dit binnen de B2C markt het geval is. Niet voor niets is daarom het nastreven van een betere klantervaring in de B2B markt daarom net zo belangrijk als in de B2C markt. Ook zijn in de B2B-branche herhaalaankopen gebruikelijker, wat klantenbinding extra belangrijk maakt.

De verschillen

Desalniettemin zijn er ook substantiële verschillen in de beide markten. Zo is het aanloopproces in de B2B e-commercemarkt vaak anders. Waar in de consumentenmarkt het individu bepaalt over een nieuwe aankoop, zijn dit binnen een organisatie vaak afdelingen, ook wel bekend als Decision Marketing Units. Daarnaast is een kenmerkend verschil dat in de B2B e-commerce prijzen vaker klantspecifiek zijn. 

De afgelopen jaren hebben diverse van onze expertgroepen zich beziggehouden met deze en andere vraagstukken binnen de B2B e-commerce. Zo zijn er de afgelopen jaren onder andere bluepapers gepubliceerd over B2B food-commerce, merkpositionering en de toekomst van B2B e-commerce. Ontdek deze en andere bluepapers hieronder.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.