Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche waarin je opereert: met personalisatie bied je je bezoekers en klanten een betere ervaring, versterk je klantrelaties en boost je conversies. Maar waar de b2c-markt al een aantal jaar successen boekt op het gebied van personalisatie, blijft de b2b-markt opvallend genoeg achter.

Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

Wat is de oorzaak van deze achterstand? Wat kan b2b leren van b2c? En belangrijker nog: wat kunnen b2b-organisaties doen om een inhaalslag te maken en personalisatie op hun manier succesvol in te zetten?

Met ruim twintig professionals uit diverse branches beet de expertgroep onder leiding van valantic en Building Blocks zich de afgelopen maanden vast in dit onderwerp. Van uitdagingen tot oplossingen en van best practices tot absolute don’ts: in vijf interactieve sessies is alles voorbij gekomen. In de bluepaper zijn de bevindingen vastgelegd en slaan de experts een brug tussen personalisatie binnen b2c en b2b. In dit artikel lichten we alvast een tipje van de sluier op.

B2b-personalisatie: waar hebben we het precies over?

Voordat we vol in het onderwerp duiken, beginnen we bij het begin. Want, wat is b2b-personalisatie precies? De expertgroep definieert het begrip als: Het bieden van een op maat gemaakte ervaring voor de (potentiële) klant, door middel van aangepaste aanbiedingen en communicatie in diverse online kanalen (waaronder de webshop, e-mail en andere online marketingkanalen).

Hierbij onderscheidt de groep vier niveaus, van personalisatie binnen afzonderlijke online kanalen (single-channel) tot hyperpersonalisatie. Je begrijpt: hoe hoger je in de personalisatiepiramide klimt, hoe complexer en impactvoller personalisatie wordt. Maar hoe je het ook wendt of keert, aan de basis van elk niveau staan vooral heel veel data.

Databronnen aan de basis

Binnen digital commerce geldt: hoe meer relevante data je verzamelt, hoe beter je in staat bent om de customer journey te personaliseren. Voorbeelden van relevante data zijn onder andere onsite gedrag en aankoophistorie. Maar binnen b2b zijn er nog andere belangrijke informatiebronnen van klantkennis: de accountmanager, verkopers of winkelmedewerkers. En daar zit een tweeledige uitdaging.

Maak kennis met de experts in offline personalisatie

Het is niet zo dat personalisatie b2b-organisaties onbekend is. Sterker nog, ze zijn er offline eigenlijk heel goed in. Accountmanagers en verkopers die regelmatig contact hebben met klanten, hebben hun wensen en behoeften goed in beeld en passen daar hun aanbod, service en prijs keurig op aan. Echter zijn ook zakelijke customer journeys de afgelopen jaren grotendeels naar online verschoven. De vraag is dus hoe je deze ‘offline data’ inzet én hoe je de rol van de accountmanager vertaalt naar online.

Het Maturity-model voor succesvolle b2b-personalisatie

Natuurlijk laten de experts je niet met onbeantwoorde vragen zitten. Om jou en andere b2b-organisaties te helpen bij het ontwikkelen en optimaliseren van een personalisatiestrategie, hebben ze een praktisch maturity-model ontwikkeld.

Dit model bevat zes essentiële elementen voor het succesvol toepassen van personalisatie binnen b2b. In de bluepaper ontdek je:

  • welke interne en externe elementen dit model bevat;
  • hoe je een personalisatiestrategie ontwikkelt aan de hand van deze elementen;
  • op welk personalisatieniveau jouw organisatie zich bevindt;
  • waar de grootste kansen voor verbetering liggen;
  • en welke stappen je moet zetten om hoger in de personalisatiepiramide te klimmen.
Maturity model

Figuur 1: Maturity-model

Wat maakt b2b-personalisatie zo complex?

De relatiegerichte aanpak is slechts een van de redenen waarom personalisatie binnen b2b een stuk complexer is dan binnen b2c. Ook factoren als individuele prijsafspraken en op maat gemaakte producten en diensten spelen een rol. In de bluepaper ontdek je niet alleen de oorzaken, maar lees je ook welke oplossingen er zijn om barrières te slechten.

Klaar voor de inhaalslag?

Personalisatie mag dan complex zijn, met de juiste aanpak en een focus op kleine, haalbare stappen, kun je dit ook als b2b-organisatie succesvol toepassen. Met praktische tips, ervaringsverhalen en het uitgekiende maturity-model biedt de bluepaper jou alle handvatten om de inhaalslag te maken en je organisatie naar het volgende niveau te tillen.

Ben jij er klaar voor? Download de bluepaper en ga direct aan de slag!

Gerelateerd nieuws

  • Van datapuntanalyse naar shopper journey-analyse

    In 2024 is het dertig jaar geleden dat Pizza Hut de eerste online verkoop realiseerde. E-commerce is inmiddels volwassen, kun je stellen. Er zijn echter nog deelgebieden die in de kinderschoenen staan....
  • “Heel ongemakkelijk als klantcontact lijkt op een blind date”

    In de huidige krappe arbeidsmarkt is het onmogelijk om aan elke klant evenveel tijd te besteden. Het lukt simpelweg niet om te streven naar het hoogste serviceniveau voor iedereen. In plaats daarvan zijn...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.