AI, voice & machine learning in e-commerce

Welke technologieën hebben invloed op de (Nederlandse) e-commercesector? En welke innovaties komen eraan waarmee jij het verschil kunt maken met je webshop?

AI, voice & machine learning in e-commerce

Kunstmatige intelligentie is een populair onderwerp. Ook binnen de e-commerce is AI een veelbesproken onderwerp. Door middel van AI kunnen processen namelijk worden geautomatiseerd terwijl tegelijkertijd de klantervaring naar een hoger niveau wordt getild. Een voorbeeld hiervan zijn gerichtere aanbevolen producten voor consumenten. Op basis van machine learning en verzamelde klantdata kan beter worden bepaald welke producten relevant kunnen zijn voor de klant. Maar ook op andere vlakken kan AI bijdragen aan een betere customer experience. Zo kunnen bestelprocessen via smart speakers als onderdeel van smart homes bijdragen aan een geautomatiseerd en geheel zelfstandig bestelproces.

Toch zit er ook een keerzijde aan dit proces en dat zijn beperkingen op onder andere het gebied van customer identity. Privacy wordt een steeds belangrijker onderwerp. Consumenten hechten grote waarde aan hun persoonlijke data, en deze kan in de weg staan van de toepassing van nieuwe technologie. Het is dus belangrijk dat bedrijven verantwoord omgaan met informatie.

De kansen van AI en technologie in e-commerce

Voor veel ondernemingen blijft de inzet van nieuwe technologieën echter lastig. Er zijn vele tools beschikbaar, ieder met hun eigen kansen en mogelijkheden, maar een keuze maken welke technologieën toegepast moeten worden blijft moeilijk.

Om de mogelijkheden verder te duiden hebben verschillende ShoppingTomorrow expertgroepen onderzoek gedaan naar AI, voice en machine learning. Zo bestudeerden ze onder andere wat de toegevoegde waarde is van innovatieve technologie in de winkel, de kansen van AI in e-commerce en de bijdrage van conversational commerce. Bekijk hieronder de expertgroepen en de onderzoeksvragen. Door ook de bluepapers te downloaden kun je ook de diepte induiken op de deelonderwerpen waar de experts zich in een onderzoeksjaar mee bezig hebben gehouden.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.