
AI, voice & machine learning in e-commerce
Welke technologieën hebben invloed op de (Nederlandse) e-commercesector? En welke innovaties komen eraan waarmee jij het verschil kunt maken met je webshop?

Kunstmatige intelligentie is een populair onderwerp. Ook binnen de e-commerce is AI een veelbesproken onderwerp. Door middel van AI kunnen processen namelijk worden geautomatiseerd terwijl tegelijkertijd de klantervaring naar een hoger niveau wordt getild. Een voorbeeld hiervan zijn gerichtere aanbevolen producten voor consumenten. Op basis van machine learning en verzamelde klantdata kan beter worden bepaald welke producten relevant kunnen zijn voor de klant. Maar ook op andere vlakken kan AI bijdragen aan een betere customer experience. Zo kunnen bestelprocessen via smart speakers als onderdeel van smart homes bijdragen aan een geautomatiseerd en geheel zelfstandig bestelproces.
Toch zit er ook een keerzijde aan dit proces en dat zijn beperkingen op onder andere het gebied van customer identity. Privacy wordt een steeds belangrijker onderwerp. Consumenten hechten grote waarde aan hun persoonlijke data, en deze kan in de weg staan van de toepassing van nieuwe technologie. Het is dus belangrijk dat bedrijven verantwoord omgaan met informatie.
De kansen van AI en technologie in e-commerce
Voor veel ondernemingen blijft de inzet van nieuwe technologieën echter lastig. Er zijn vele tools beschikbaar, ieder met hun eigen kansen en mogelijkheden, maar een keuze maken welke technologieën toegepast moeten worden blijft moeilijk.
Om de mogelijkheden verder te duiden hebben verschillende ShoppingTomorrow expertgroepen onderzoek gedaan naar AI, voice en machine learning. Zo bestudeerden ze onder andere wat de toegevoegde waarde is van innovatieve technologie in de winkel, de kansen van AI in e-commerce en de bijdrage van conversational commerce. Bekijk hieronder de expertgroepen en de onderzoeksvragen. Door ook de bluepapers te downloaden kun je ook de diepte induiken op de deelonderwerpen waar de experts zich in een onderzoeksjaar mee bezig hebben gehouden.
Gerelateerde pagina's
-
De expertgroep Futureproof Technologies for B2X (digital) Commerce met Valantic als voorzitter en Spryker als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke technologieën hebben een grote invloed...
-
AI, Conversational: the next level of Customer Interaction 2022
De expertgroep AI, Conversational: the next level of Customer Interaction met Customer Journey Experts als voorzitter en Achmea, Microsoft en Avanade als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat... -
Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging
In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort. -
De metaverse is hier! Ben jij er klaar voor?
Er is niet echt een keiharde definitie voor het tech hype woord van dit moment: metaverse. Het is deels Web3.0, VR, AR, Crypto, platform en e-commerce ineen. Het is een pure internetwereld waarin je loopt,... -
Winter School Artificial Intelligence binnen e-commerce
De laatste jaren duiken er steeds meer nieuwe technologieën op in de e-commercewereld. Eén van deze nieuwe technologieën is artificial intelligence, ook wel AI genoemd. Met AI realiseer je bijvoorbeeld... -
Delivering AI for business value 2021
Dit onderzoeksjaar is er een nieuwe expertgroep genaamd Delivering AI for business value. Deze expertgroep wordt mogelijk gemaakt door Microsoft en VIQTOR DAVIS. Samen met de experts gaan zij uitzoeken... -
AI, Voice and Intelligent Customer Interaction 2021
De expertgroep AI, Voice and Intelligent Customer Interaction gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe gebruiken succesvolle organisaties Voice en Artificial Intelligence bij de transformatie van mass... -
Voice en conversational AI horen op de directieagenda
Big Tech-partijen voeren steeds intelligentere gesprekken met klanten. Artificial intelligence (AI) en algoritmes helpen interacties steeds persoonlijker te maken, waardoor het verwachtingsniveau van consumenten... -
Masterdatamanagement profiteert van lean-principes en AI
Masterdatamanagement is onmisbaar voor bedrijven die willen groeien. MDM-organisaties hebben doorgaans echter moeite om de stijgende vraag naar direct beschikbare kwalitatieve data effectief en efficiënt... -
Digitale vrije keuze vergt scherpere grenzen
Beïnvloeding is van alle tijden, maar door de inzet van verleidingstechnieken, de groei van databergen en de opkomst van artificial intelligence (AI) is digitale vrije keuze een steeds belangrijker thema... -
Hoe zorg je ervoor dat jouw AI-project slaagt?
Artificial intelligence kan veel waarde toevoegen aan bedrijven. In de weerbarstige praktijk is succes echter geen vanzelfsprekendheid: vier van de vijf AI-projecten van retailers falen, leert onderzoek... -
AI, Voice and Intelligent Customer Interaction 2021
Steeds meer Big Tech-partijen sturen op het voeren van intelligente en gepersonaliseerde gesprekken met hun klanten. Bedrijven als Google en Facebook geven met slimme zoekfuncties op individueel niveau,...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina