
AI, voice & machine learning in e-commerce
Welke technologieën hebben invloed op de (Nederlandse) e-commercesector? En welke innovaties komen eraan waarmee jij het verschil kunt maken met je webshop?

Kunstmatige intelligentie is een populair onderwerp. Ook binnen de e-commerce is AI een veelbesproken onderwerp. Door middel van AI kunnen processen namelijk worden geautomatiseerd terwijl tegelijkertijd de klantervaring naar een hoger niveau wordt getild. Een voorbeeld hiervan zijn gerichtere aanbevolen producten voor consumenten. Op basis van machine learning en verzamelde klantdata kan beter worden bepaald welke producten relevant kunnen zijn voor de klant. Maar ook op andere vlakken kan AI bijdragen aan een betere customer experience. Zo kunnen bestelprocessen via smart speakers als onderdeel van smart homes bijdragen aan een geautomatiseerd en geheel zelfstandig bestelproces.
Toch zit er ook een keerzijde aan dit proces en dat zijn beperkingen op onder andere het gebied van customer identity. Privacy wordt een steeds belangrijker onderwerp. Consumenten hechten grote waarde aan hun persoonlijke data, en deze kan in de weg staan van de toepassing van nieuwe technologie. Het is dus belangrijk dat bedrijven verantwoord omgaan met informatie.
De kansen van AI en technologie in e-commerce
Voor veel ondernemingen blijft de inzet van nieuwe technologieën echter lastig. Er zijn vele tools beschikbaar, ieder met hun eigen kansen en mogelijkheden, maar een keuze maken welke technologieën toegepast moeten worden blijft moeilijk.
Om de mogelijkheden verder te duiden hebben verschillende ShoppingTomorrow expertgroepen onderzoek gedaan naar AI, voice en machine learning. Zo bestudeerden ze onder andere wat de toegevoegde waarde is van innovatieve technologie in de winkel, de kansen van AI in e-commerce en de bijdrage van conversational commerce. Bekijk hieronder de expertgroepen en de onderzoeksvragen. Door ook de bluepapers te downloaden kun je ook de diepte induiken op de deelonderwerpen waar de experts zich in een onderzoeksjaar mee bezig hebben gehouden.
Gerelateerde pagina's
-
Dit jaar opende Marieke Vink, programmamanager van ShoppingTomorrow, de Kick-Off in een zaal vol enthousiaste voorzitters, hosts en experts. We hebben er weer een grote groep nieuwe experts bij, die veel...
-
ShoppingTomorrow – Kick-Off: ‘De nieuwe AR consument komt eraan’
Op donderdag 9 maart gaat het nieuwe programmajaar van ShoppingTomorrow van start tijdens de ShoppingTomorrow - Kick-Off. Dit event is alleen toegankelijk voor de hosts, voorzitters en deelnemende experts... -
Heb jij je ShoppingTomorrow-boekenverzameling compleet?
Het afgelopen jaar was het 10-jarig jubileumjaar van ShoppingTomorrow! Dit hebben we uitgebreid gevierd met een awarduitreiking, een speciale video met alle ins-en-outs over ShoppingTomorrow van de afgelopen... -
Welke technologieën kleuren de toekomst van digital commerce?
De technologische mogelijkheden voor bedrijven in digital commerce nemen dagelijks toe. In een markt met steeds weer nieuwe oplossingen is het lastig om tussen de bomen het bos te blijven zien. Een groep... -
Studiereis: Wat is een metaverse en hoe verkoop je daar?
Salesforce en Meta vertelden tijdens de ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org-studiereis over de enorme potentie van Web 3.0; de nieuwe evolutie in digitale transformatie. Wat is Web 3.0, wat is een metaverse... -
Klantinteractie van de toekomst vraagt nu om visie
Websites en andere communicatiemiddelen zoals we die kennen gaan verdwijnen. Ze zullen plaatsmaken voor hypergepersonaliseerde apps, chatbots, spraakgestuurde communicatie en digitale assistenten, aldus... -
AI, Conversational: the next level of Customer Interaction 2022
De expertgroep AI, Conversational: the next level of Customer Interaction met Customer Journey Experts als voorzitter en Achmea, Microsoft en Avanade als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat... -
AI, Conversational: the next level of Customer Interaction 2022
We staan aan het begin van één van de grootste communicatieveranderingen sinds de introductie van internet en de smartphone. Door de razendsnelle opkomst van AI en spraaktechnologie zullen traditionele... -
Futureproof Technologies for B2X (Digital) Commerce 2022
De expertgroep Futureproof Technologies for B2X (Digital) Commerce met Valantic als voorzitter en Spryker als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke technologieën hebben een grote invloed... -
Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging
In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort. -
De metaverse is hier! Ben jij er klaar voor?
Er is niet echt een keiharde definitie voor het tech hype woord van dit moment: metaverse. Het is deels Web3.0, VR, AR, Crypto, platform en e-commerce ineen. Het is een pure internetwereld waarin je loopt,... -
Winter School Artificial Intelligence binnen e-commerce
De laatste jaren duiken er steeds meer nieuwe technologieën op in de e-commercewereld. Eén van deze nieuwe technologieën is artificial intelligence, ook wel AI genoemd. Met AI realiseer je bijvoorbeeld...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina