Conversational Commerce

Het doen van aankopen via een-op-eenconversaties met een bedrijf, ook wel bekend als conversational commerce, begint steeds populairder te worden. Bij conversational commerce wordt gebruik gemaakt van messaging, chat of voice technology. Hoe kunnen organisaties deze vorm van commerce het beste inzetten?

Conversational Commerce

Mogelijkheden als chats in online platformen zijn niet alleen meer bedoeld om vragen te beantwoorden. In plaats daarvan kunnen bezoekers en klanten online pro-actief worden benaderd om zo de conversie te verhogen. Vaak worden dergelijke conversational commerce mogelijkheden aangeboden door derde partijen, waardoor het niet noodzakelijk is om hier een geheel eigen systeem voor te ontwikkelen.

Conversational commerce als aanvulling op customer experience

Conversational commerce draagt ook bij aan de customer experience. Door met de klant in gesprek te gaan op het moment dat de website of het ander verkoopplatform wordt bezocht kan bovendien een extra touchpoint worden gecreëerd en de klantervaring worden verbeterd. Toch wijkt de aanpak van online conversational commerce af van het traditionele gesprek in de winkel.

Veel organisaties kiezen ervoor om ook artificial intelligence in te zetten door middel van chatbots. Deze chatbots kunnen verschillende vragen automatisch beantwoorden zonder tussenkomst van een medewerker, waardoor de customer service bovendien verder wordt verbeterd. Door nieuwe ontwikkelingen worden chatbots steeds geavanceerder en kunnen ze steeds complexere vragen beantwoorden.

Ook de opkomst van smart homes kan bijdragen aan conversational commerce. Bijvoorbeeld slimme speakers kunnen niet alleen vragen beantwoorden, maar ook steeds autonomer opereren. Zo kunnen ze bestellingen plaatsen zonder een fysiek bestelproces te hoeven doorlopen.

Verschillende ShoppingTomorrow expertgroepen hebben in recente onderzoeksjaren verder onderzoek gedaan naar conversational commerce, waarin onder andere de vraag is beantwoord hoe je volwassen kan worden in conversational commerce. De expertgroepen die zich in het onderwerp verdiepten vind je hieronder. Bekijk ze en lees de bluepapers om de mogelijkheden van conversational commerce voor jouw organisatie te verkennen.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.