Branding & Loyalty

Het belang van het merk en de bijbehorende merkwaarden (brand values) neemt de komende jaren enorm toe. Loyaliteit van de klant is essentieel om te overleven. Hoe kun je je merkwaarden inzetten om loyale klanten te werven?

Branding & Loyalty

Wanneer je tegenwoordig een product koopt, dan draait dit al lang niet meer om enkel het product. De hele customer experience is inmiddels onderdeel van de beleving. Deze beleving speelt bovendien in op emotie. Deze beleving staat ook wel bekend als merkloyaliteit op de lange termijn. Wanneer je als bedrijf of organisatie begrijpt welk gevoel je meegeeft aan jouw klanten, dan kun je hier nog meer op inspelen. Dit klantgevoel begrijpen is bovendien een continu proces. Klantbehoeften veranderen namelijk continue en ook concurrenten zitten niet stil. Bovendien kan merkloyaliteit ook weer verdwijnen wanneer deze niet actief wordt onderhouden.

Merk loyaliteit dankzij aanvullende activiteiten

Het gebruik van merkwaarden gaat bovendien verder dan emotie rond de verkoop van het product. In de markt wordt bovendien steeds meer waarde gecreëerd door een aanvullende merkervaring te bieden. Bijvoorbeeld door de inzet van (product)video’s, blogs en een nauw betrokken klantenservice.

De wijze waarop je met klanten praat en met klanten omgaat wanneer zij de klantenservice benaderen is logischerwijs essentieel. Communicatie met (potentiële) klanten draagt namelijk eveneens bij aan een de creatie van loyale klanten. Sociale media bieden bij uitstek mogelijkheid om betrokkenheid te creëren rond fans van het merk. Deze communicatie moet natuurlijk wel consistent zijn. Het kan niet zo zijn dat een klant de ene keer vriendelijk en betrokken geholpen wordt en de keer daarna een erg afstandelijke behandeling krijgt.

De afgelopen jaren hebben verschillende expertgroepen onderzoek gedaan naar merk en loyaliteit. Hieronder vind je deze expertgroepen terug. Verdiep je in de onderzoeksresultaten die je terugvindt in de bluepapers en leer meer over onder andere direct brands, Me2B Commerce, branding en experience.

Gerelateerde pagina's

  • Shopping in 2030 2021

    • Bluepaper
    Aan de hand van scenarioplanning is de expertgroep ‘Shopping in 2030’, onder leiding van Magnus, Bluebird Day en Thuiswinkel,org, aan de slag gegaan met de vraag ‘Hoe shopt de consument in 2030?’
  • Me2B Commerce 2019-2020

    • Expertgroep
    Van B2C naar Me2B Een loyale consument vertelt jou wie hij is en wat hij wil! Van B2C naar Me2B in 2019: een loyale consument vertelt jou wie hij is en wat hij wil! Consumenten voelen zich niet altijd...
  • Customer Loyalty & Retention 2014-2015

    • Expertgroep
    Customer Loyalty draait om het aanzetten van consumenten tot het doen van (herhaal)aankopen. Richting 2020 is klantloyaliteit aan verandering onderhevig, al was het maar omdat er steeds vaker sprake is...
  • Branding & Experience 2014-2015

    • Expertgroep
    De consument heeft tegenwoordig te maken met een overvloed aan informatie en keuzes. Hoe kunnen merken er in 2020 voor zorgen om in het keuzeproces van de consument te komen en te blijven?
  • Direct Brands 2015-2016

    • Expertgroep
    Consumenten hebben digitalisering in hoog tempo omarmd. Ondertussen is er een ware ‘goudkoorts’ ontstaan om de consument in deze nieuwe, digitale wereld te ‘bezitten’, met alternatieve spelers en nieuwe...
  • Branding & Loyalty 2015-2016

    • Expertgroep
    Het belang van het merk neemt de komende jaren enorm toe. Eindeloos adverteren op Google is niet de oplossing. Loyaliteit van de klant is essentieel om te overleven. Hoe kun je als bedrijf sturen op het...
  • Direct Brands 2016-2017

    • Expertgroep
    In 2016 vindt bijna 8% van alle retailverkopen online plaats. Door het openen van een eigen e-commercekanaal kunnen merken een directe relatie aangaan met de eindconsument. Hoe kunnen ze dit het best aanpakken?
  • Visual Commerce 2020

    • Bluepaper
    Consumenten gaan zich steeds meer oriënteren op basis van visuele gegevens. Kijken is van groot belang bij de oriëntatie en aankoop van nieuwe producten en diensten, zintuiglijke beleving daarmee een belangrijke...
  • Innovation for Brands 2020

    • Bluepaper
    Innovatie is de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten, diensten, markten en/of processen, vaak via het toepassen van nieuwe technologie. Maar liefst 84% van de leidinggevenden geeft aan dat innovatie...
  • The Architecture of Customer Engagement 2020

    • Bluepaper
    Wat onderscheidt succesvolle klantgerichte bedrijven met een naadloze customer experience van bedrijven die marketing- en salestechnisch dezelfde activiteiten lijken te ontplooien, maar niet hetzelfde...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.