Kitty Koelemeijer: De toekomst van de online sector

Geïnspireerd het nieuwe onderzoeksjaar in; dat is het doel van de ShoppingTomorrow - Kick-Off. Vlak voor de expertgroepen uiteen gingen, sprak Kitty Koelemeijer, Full Professor - Nyenrode Business Universiteit over de paradox van e-commerce en de mogelijke scenario’s in de toekomst.

shoppingtomorrow-kitty-koelemeijer-kick-off-shopping-2030

Aan het begin van deze eeuw waren duurzaamheid en internet nog ongrijpbare zaken, een ver-van-ons-bed-show. Maar er is een flinke verschuiving geweest, omdat we massaal razendsnel online zijn gegaan. We verwachtten een grote depressie online, maar toen kwam de v-vormige opleving in de economie, vertelt Kitty. Eind 2021 zouden we weer terugkomen op het moment van voor de crisis. Maar wat is er echt gebeurd?

  • Er is veel geld vrijgegeven en bijgedrukt. Aan het eind van de lockdowns kwam dat geld erbij.
  • Er ontstond een verstoring van de supply chain, want alles was afgeschaald en moet nu weer op gang komen.
  • Er is een tekort aan materiaal, grondstoffen en arbeid.
  • De energieprijs is gestegen.
  • En dit alles leidt tot inflatie. Kitty voorspelt dat dit niet tijdelijk is en nog wel een tijdje zo blijft. Inflatie is een vijand die je snelle bekruipt dan je wilt. Inflatie is verradelijk, is onhoudbaar en dan komt de crisis. 

De paradox van deze tijd

Kitty vertelt over de grote paradox van deze tijd. Aan de ene kant hebben we toegang tot alle nieuwe technologieën. We hebben meer toegang tot data en we zoeken en vergelijken net zo lang tot we tevreden zijn. En aan de andere kant leveren we ons over aan big tech. Alle data die we hebben, wordt gebruikt en in ruil daarvoor krijgen we een heel klein beetje macht terug. Alles wat je zou kunnen doen om minder afhankelijk te zijn van big tech kost je moeite. 

Dit brengt het scenarioteam van ShoppingTomorrow, dat begin dit jaar een boek heeft uitgebracht, tot onder andere de volgende twee scenario’s. 

  • De pessimistische kant: kaalslag in de koopgoot. Als de grote platformen gaan winnen, dan verdwijnt de toegevoegde waarde van de retail en zijn we volledig overgeleverd aan big tech. Een slecht leven is dat niet, want er kan van alles en we hebben alles wat we willen. Er is alleen totaal geen grip op wat er met onze data gebeurt. We weten niet waarom we bepaalde producten voorgescholted krijgen of waarom dingen zijn zoals ze zijn. Bijkomend gevolg: veel bestaande retailers overleven dat niet, alleen de echt grote.
  • De optimistische kant: een wereld in harmonie. De technologie is van jezelf en je eigen data blijven van jou en worden niet ingezet als businessmodel van iemand anders. De partijen waarmee je zaken doet, weten alleen wat ze van je moeten weten en meer niet. Logistiek is duurzaam, er is een level playing field en de retail werkt samen. 

Vaak zijn scenario's even waarschijnlijk als onwaarschijnlijk. Je kunt je er alleen maar op aanpassen. Stel dat scenario 1 de werkelijkheid wordt, wat moet ik dan doen? Welke concurrenten zijn er en wat kan ik verwachten? Het mooie van deze scenario’s is dat we er met zijn allen naartoe kunnen werken. Nu is het moment om de toekomst zelf vorm te geven en niet naar een nieuwe wereld toegeslingerd worden. 

Kitty geeft aan graag in het tweede scenario te willen leven en dat we samen kunnen uitzoeken hoe we daar komen. Ze roept belangenvereniging Thuiswinkel.org op om samen met de werkgroepen een roadmap te maken hoe we naar deze wereld toe kunnen bewegen. Decentraal, lokaal, duurzaam en zonder dat het veel geld en moeite koste van consument en retailer. Wordt vervolgd …

Meer over de ShoppingTomorrow Kick-Off

Gerelateerd nieuws

  • Van datapuntanalyse naar shopper journey-analyse

    In 2024 is het dertig jaar geleden dat Pizza Hut de eerste online verkoop realiseerde. E-commerce is inmiddels volwassen, kun je stellen. Er zijn echter nog deelgebieden die in de kinderschoenen staan....
  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • “Heel ongemakkelijk als klantcontact lijkt op een blind date”

    In de huidige krappe arbeidsmarkt is het onmogelijk om aan elke klant evenveel tijd te besteden. Het lukt simpelweg niet om te streven naar het hoogste serviceniveau voor iedereen. In plaats daarvan zijn...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.