BSH: “Een strategie is maar zo goed als de uitvoer”

Change is een populaire term en tegelijkertijd onderdeel van de geschiedenis van de mensheid. André Sommer Caetano, Country Manager BlueMovement bij BoschSiemensHuishoudapparaten, was keynotespreker op de ShoppingTomorrow Kick-Off, en vertelde waarom hij zo vrolijk wordt van verandering en wat je ervoor nodig hebt. 

shoppingtomorrow-andre-sommer-caetano-keynote-kick-off

“I’m so excited, I changed my mind”

Verandering is de basis van alles. Jammer dus, dat het woord vaak een negatieve bijsmaak heeft. André vraagt zich af waarom we niet blijer zijn als we van mening zijn veranderd. Er is immers niets mooier dan iets nieuws leren of meer te weten komen om zo te kunnen groeien. Als mens, en als bedrijf. Verandering is geen kans, maar een vereiste. 


Het voorbeeld dat André aanhaalt is van Shein, een Chinees retailbedrijf dat een enorme verandering heeft doorgevoerd in de wereld van de fashion. Waar GAP ooit is gestart met een periode van 10-14 maanden tussen het verzinnen van een collectie en het moment dat het daadwerkelijk in de winkel ligt, krijgt SHEIN dat binnen 3-7 dagen voor elkaar. Dat doen ze met name door te kijken naar data en trends via Google en social media, het maken en testen van kleine collecties en de relatie die ze hebben met hun partners. Shein was in 2020 goed voor $10 miljard en is de afgelopen acht jaar elk jaar met 100% gegroeid. 


Hoewel Shein zeker niet alles goed doet volgens André ¬ zo blijft de vraag of je kleding wel zo goedkoop mogelijk moet produceren, of er goed om wordt gegaan met mens en milieu en of de wereld wel behoefte heeft aan zoveel meer nieuwe kleren – kijken zij wel op een compleet nieuwe manier naar de hele keten. Ze maken de klant leidend en ontwikkelen razendsnel wat de klant wil. Niet, zoals in het oude businessmodel van GAP, wat het bedrijf denkt dat de klant over twee jaar in de kast wil hebben. 

Dat verandering noodzakelijk is, ondervond ook BSH. Daarom zijn ze gestart met Bluemovement, een abonnementsdienst op huishoudapparatuur. De klant staat centraal en er zijn ambitieuze toekomstdoelen. 
Voordeel van een abonnementsdienst is tweeledig: BSH krijgt een langdurige en warme relatie met de klant. Daarbij blijft BSH volledig eigenaar van het apparaat, waardoor ze het kunnen recyclen of opknappen wanneer het terugkomt. “Wij kennen onze apparaten het best, dus wij weten hoe we ze opnieuw in kunnen zetten. Zo kunnen we heel circulair werken”, vertelt André. 

Niet what of why, maar how

Volgens André zijn niet de what of de why het meest relevant bij verandering, maar de ‘how’. Een strategie is immers maar zo goed als de uitvoer. André geeft vijf vereisten voor fundamentele verandering. 

  • Neem risico’s! “If there was a clear ROI, someone else would already have done it”
  • Ambitie: De focus moet van conversieratio naar customer lifetime value. André geeft aan dat de retailformule online en offline precies hetzelfde werk: zorg voor mensen in je winkel, dat ze iets in hun mandje stoppen, dat ze het kopen en dat ze terugkomen voor meer. Waarom zijn we geobsedeerd door de eerste twee punten? Bedenk goed wie belangrijker is in je organisatie: een nieuwe klanten of een loyale klant? 
  • Resources: Wil je risico’s nemen en een budget uitgeven? Er wordt veel geld gestopt in startups die met veel kennis, energie en geld verbeteren wat ‘wij’ proberen te doen met zijn allen. Zie ze allemaal als concurrenten. Moeten we de dingen echt goedkoper doen? Of moeten we gewoon uit onze comfortzone stappen en de budgetten uitgeven? 
  • Outside-in perspective: “Just because you’re moving faster, doesn’t mean you’re moving fast.” Datzelfde geldt voor iets beter doen dan voorheen. Als je iets nu beter doet, betekent dat niet automatisch dat je het supergoed doet. Hou de sense of urgency en blijf ontwikkelen.
  • Response-ability: ‘the ability to respond’ - Hoeveel tijd heb je nodig om te reageren op wat er gebeurt? We kunnen allemaal nu reageren op het moment waar we nú in zitten. Probeer het gewoon.

 

De boodschap van André is helder: word vrolijk van verandering en doe het gewoon. 

Meer over de ShoppingTomorrow - Kick-Off

Gerelateerd nieuws

  • Hoe bouw en behoud je een succesvol e-commerceteam?

    De krapte op de huidige arbeidsmarkt is zelden vertoond. De vraag naar digitale professionals is groter dan het aanbod en zal dat volgens kenners voorlopig blijven. Redeneren vanuit schaarste helpt organisaties...
  • Studiereis: De geheime ingrediënten van innovatie

    Innovatie drijft je business. Maar hoe stimuleer je innovatie binnen je organisatie? En hoe zorg je vervolgens dat je team met nieuwe ideeën komt? Tijdens de ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org-studiereis...
  • Jobs-to-be-Done: klant wil iets gedaan krijgen

    De expertgroep Business Model Innovation for B2B2X, met Macaw als voorzitter en Sitecore als host, is aan de slag gegaan met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik mijn B2B organisatie transformeren naar een klantgericht...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.