Bidfood: “Iets minder praten, iets meer actie”

Een goede bekende van de ShoppingTomorrow – Kick-Off: Dick Slootweg van Bidfood. In 2019 stond hij ook op het podium en vertelde hij waarom je een eigen marktplaats zou kunnen starten. Dit jaar staat hij voor de groep omdat er écht verandering moet komen. Nu.

shoppingtomorrow-dick-slootweg-bidfood-kick-off-2022

De b2b-speler uit de foodsector heeft het zwaar gehad in de coronacrisis. “Vanaf dag één was er paniek, we daalden naar 22% van de omzet”, zegt hij. Toch zijn ze succesvol uit de crisis gekomen. Daar lagen drie dingen aan ten grondslag: 

  1. Goede overheidsmaatregelen. 
  2. De start van het platform ChapChap voor het bezorgen en afhalen van eten bij restaurants. Het grote voordeel van dit platform is dat ze nauw contact onderhielden met klanten. Ze maakten onder andere handboeken om de restaurants te helpen. “Beinvloed wat je kunt beïnvloeden en maak je om de rest niet zo druk”, zegt Dick. De crisis was er nu eenmaal, dan kun je er maar beter het beste van maken
  3. Ze organiseerden een Horecabingospektakel, dat werd gepresenteerd door BN’ers. Hoewel Dick de bingo zelf omschrijft als ‘dramatisch’, keken er maar liefst 40.000 mensen, ontvingen ze na afloop ervan 17.000 mailtjes en haalden ze 1000 nieuwe leads binnen. Al met al een groot succes dus. 

Korte en lange termijn

Als Dick vooruitblikt naar de toekomst ziet hij een aantal uitdagingen op zich afkomen. Daarbij verwacht hij dat de crises nog wel een jaar of twintig gaan duren. Hij raadt dus aan om te zorgen voor structurele veranderingen op de lange termijn. Voor de zaken die op de korte termijn spelen, wil hij direct een oplossing. Speel in op de actualiteit, overleef en zeur niet. Kijk wat je moet doen om je zaken nu te kunnen managen. 
In de horeca is een structureel personeelstekort. Iedereen praat erover, maar het is niet 1, 2, 3 opgelost. De processen moeten dus veranderen. Kijk daarbij goed naar je personeelsbestand. De mensen die nu bij jou werken, zijn die loyaal aan jou en je bedrijf? 

Meer over de ShoppingTomorrow Kick-Off

Gerelateerd nieuws

  • Vijf tips om invloed uit te oefenen op besluitvorming

    Om een waardevolle business partner te kunnen zijn en impact te maken, heb jij als leider er baat bij de dynamiek in de boardroom te begrijpen en te weten met welke uitdagingen leden van een boardroom...
  • BSH: “Een strategie is maar zo goed als de uitvoer”

    Change is een populaire term en tegelijkertijd onderdeel van de geschiedenis van de mensheid. André Sommer Caetano, Country Manager BlueMovement bij BoschSiemensHuishoudapparaten, was keynotespreker op...
  • De ShoppingTomorrow - Kick-Off was een groot succes

    Met een opkomst van 350 experts was de ShoppingTomorrow Kick-Off een groot succes. De aftrap van het onderzoeksprogramma stond in het teken van het jaarthema ‘Be the change’. Met de presentatie van het...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.