Bidfood: “Iets minder praten, iets meer actie”

Een goede bekende van de ShoppingTomorrow – Kick-Off: Dick Slootweg van Bidfood. In 2019 stond hij ook op het podium en vertelde hij waarom je een eigen marktplaats zou kunnen starten. Dit jaar staat hij voor de groep omdat er écht verandering moet komen. Nu.

shoppingtomorrow-dick-slootweg-bidfood-kick-off-2022

De b2b-speler uit de foodsector heeft het zwaar gehad in de coronacrisis. “Vanaf dag één was er paniek, we daalden naar 22% van de omzet”, zegt hij. Toch zijn ze succesvol uit de crisis gekomen. Daar lagen drie dingen aan ten grondslag: 

  1. Goede overheidsmaatregelen. 
  2. De start van het platform ChapChap voor het bezorgen en afhalen van eten bij restaurants. Het grote voordeel van dit platform is dat ze nauw contact onderhielden met klanten. Ze maakten onder andere handboeken om de restaurants te helpen. “Beinvloed wat je kunt beïnvloeden en maak je om de rest niet zo druk”, zegt Dick. De crisis was er nu eenmaal, dan kun je er maar beter het beste van maken
  3. Ze organiseerden een Horecabingospektakel, dat werd gepresenteerd door BN’ers. Hoewel Dick de bingo zelf omschrijft als ‘dramatisch’, keken er maar liefst 40.000 mensen, ontvingen ze na afloop ervan 17.000 mailtjes en haalden ze 1000 nieuwe leads binnen. Al met al een groot succes dus. 

Korte en lange termijn

Als Dick vooruitblikt naar de toekomst ziet hij een aantal uitdagingen op zich afkomen. Daarbij verwacht hij dat de crises nog wel een jaar of twintig gaan duren. Hij raadt dus aan om te zorgen voor structurele veranderingen op de lange termijn. Voor de zaken die op de korte termijn spelen, wil hij direct een oplossing. Speel in op de actualiteit, overleef en zeur niet. Kijk wat je moet doen om je zaken nu te kunnen managen. 
In de horeca is een structureel personeelstekort. Iedereen praat erover, maar het is niet 1, 2, 3 opgelost. De processen moeten dus veranderen. Kijk daarbij goed naar je personeelsbestand. De mensen die nu bij jou werken, zijn die loyaal aan jou en je bedrijf? 

Meer over de ShoppingTomorrow Kick-Off

Gerelateerd nieuws

  • Interview met Chantal Sukel: Blijf relevant in de platformeconomie

    Inzicht in de platformeconomie: hoe blijf je relevant? In een wereld waarin technologie zich razendsnel ontwikkelt en consumenten meer keuze hebben dan ooit tevoren, is het voor retailers en merken...
  • De highlights van de ShoppingTomorrow – Final Sprint

    De ShoppingTomorrow - Final Sprint bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in stadion de Galgenwaard in Utrecht. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met hun...
  • Halverwege ShoppingTomorrow 2024: waar staan de groepen nu?

    De expertgroepen van ShoppingTomorrow 2024, het toonaangevende onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, zijn halverwege hun traject. Volgende week komen ze opnieuw bijeen voor een belangrijke tussentijdse...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.