De ShoppingTomorrow - Kick-Off was een groot succes

Met een opkomst van 350 experts was de ShoppingTomorrow Kick-Off een groot succes. De aftrap van het onderzoeksprogramma stond in het teken van het jaarthema ‘Be the change’. Met de presentatie van het nieuwe Shopping 2030-boek, het afscheid van programmamanager Inge Demoed en welkom van opvolger Marieke Vink, inspirerende presentaties van IKEA, Bidfood, Kitty Koelemeijer en BSH werden de expertgroepen het nieuwe onderzoeksjaar ingestuurd. Een terugblik op de dag. 

shoppingtomorrow-kick-off-2022-expertgroepen

Om zeker te kunnen zijn dat het evenement door kon gaan, was het programma opgedeeld in twee delen, waarbij de ene helft van de expertgroepen in de ochtend aanwezig was, en de andere helft in de middag. FC-Utrechtstadion De Galgenwaard was de uitdagende locatie waar The Kick-Off dit jaar plaatsvond. “Een logische locatie”, aldus Inge Demoed, “want e-commerce blijft topsport.” De sector staat opnieuw voor vele uitdagingen, die we alleen het hoofd kunnen bieden als we samenwerken én open blijven staan voor verandering, net als topsporters. 

Thema: BE THE CHANGE

Het afgelopen jaar hebben we gezien dat we als sector volop kansen hebben om het anders en beter te doen. Het is belangrijk dat bedrijven én individuen nu hun verantwoordelijkheid pakken, zodat we samen een gezonde toekomst kunnen blijven creëren. Een gezonde toekomst voor BV Nederland, voor het klimaat én voor alle harde werkers in de sector. We kunnen en willen niet meer wachten op anderen. Durf te dromen, maar vooral ook te doen. Creëer zelf de toekomst van de e-commercesector. Neem het voortouw en ‘BE THE CHANGE!’.

Christian Markwat - IKEA

’s Ochtends sprak Christian over Click & Collect en hoe zij daar door de jaren heen mee hebben gewerkt, dé omnichannel propositie bij uitstek. Door COVID-19 veranderde de business afgelopen periode. Voor IKEA veranderde de focus vanwege de crisis naar online. Click & Collect werd de hoofdrolspeler vanwege een hoge online sales share. “Het concept is eigenlijk lekker simpel: je shopt online wanneer het jou uitkomt en haalt je bestelling zelf op, ook op een moment dat jou uitkomt. Simpel toch?” Binnenkort lees je meer over de learnings van IKEA.

André Sommer Caetano - BoschSiemensHuishoudapparaten

Verandering is de basis van alles, zegt André, en daarom is het zo jammer dat mensen het vaak als iets negatiefs zien. Verandering is dan ook geen kans of bedreiging, maar een vereiste. De magie ligt daarbij niet in de ‘waarom’ of ‘waarom’ je bent verandert, maar ‘hoe’! En wat zijn dan de vijf vereisten voor fundamentele verandering? Dat lees je hier

Dick Slootweg - Bidfood

Ook in de foodservice lagen afgelopen jaren vele uitdagingen. Hoe ga je daarmee om? Dick heeft drie heel duidelijke tips:

  1. beïnvloed wat je kunt beïnvloeden en maak je vooral niet druk om de rest, deze chaos blijft minimaal de komende 20 jaar;
  2. kijk wat je nu kunt veranderen om te overleven, maar kijk vooral ook naar de toekomst;
  3. stop met erover te praten, en ga gewoon beginnen!

Hoe je dat doet? Dat lees je hier.

Kitty Koelemeijer - Nyenrode Business Universiteit

We vermeldden eerder al dat een scenarioteam vol experts heeft gekeken naar de toekomst van de retail en daar het boek Shopping in 2030 over heeft geschreven. Kortweg komen Kitty en het team op 2 scenario’s:

1. big tech heeft het voor het zeggen, we hebben geen grip op onze data, maar we krijgen wel precies wat we willen.

2. de wereld is in harmonie, de data zijn van jezelf en kun je delen met wie en hoe je wilt, er is een level playing field en retailers werken samen.

Kitty deed daarbij een dringende oproep. Welke, dat lees je hier

Wij kijken terug op een geslaagde Kick-Off en kijken vol enthousiasme uit naar de producten en bluepapers die de expertgroepen gaan opleveren. Houd onze website, Linkedin en nieuwsbrief in de gaten om als eerste op de hoogte te zijn van alles dat speelt in de sector. 

Meer over de ShoppingTomorrow - Kick-Off

Gerelateerd nieuws

  • Vijf tips om invloed uit te oefenen op besluitvorming

    Om een waardevolle business partner te kunnen zijn en impact te maken, heb jij als leider er baat bij de dynamiek in de boardroom te begrijpen en te weten met welke uitdagingen leden van een boardroom...
  • Bidfood: “Iets minder praten, iets meer actie”

    Een goede bekende van de ShoppingTomorrow – Kick-Off: Dick Slootweg van Bidfood. In 2019 stond hij ook op het podium en vertelde hij waarom je een eigen marktplaats zou kunnen starten. Dit jaar staat hij...
  • BSH: “Een strategie is maar zo goed als de uitvoer”

    Change is een populaire term en tegelijkertijd onderdeel van de geschiedenis van de mensheid. André Sommer Caetano, Country Manager BlueMovement bij BoschSiemensHuishoudapparaten, was keynotespreker op...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.