Cross-border e-commerce

Nederland kent een kleine e-commercemarkt en raakt meer en meer verzadigd op dit gebied. Voor webwinkels is het daarom zaak om ook over de grens te blijven kijken. Hoe kun je het beste uitbreiden naar een ander land?

Cross-border e-commerce

De e-commerce markt groeit nog ieder jaar flink, maar de cross-border e-commercemarkt groeit in een nog hoger tempo. Voor consumenten wordt het namelijk steeds minder belangrijk waar het product dat ze online bestellen vandaan komt, de bestelwijze wordt – ook over de grens – namelijk steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker.

De kansen van cross-border e-commerce

Ook voor retailers zijn cross-border verkopen van grote toegevoegde waarde. Zo neemt niet alleen de afzetmarkt toe, maar treden er ook schaalvoordelen op, mits er natuurlijk wordt aangepast op de wensen van de klant over de grens. Niet elke cross-border afzetmarkt is namelijk gelijk en de wensen en behoeften van potentiële klanten variëren enorm. Belangrijk is dan ook om eerst een plan op te stellen alvorens een organisatie zijn werkzaamheden over de grens gaat uitrollen.

In de afgelopen jaren zijn ook marketplaces een steeds grotere rol gaan spelen. Marktplaatsen bieden voor retailers diverse voordelen, onder andere op het gebied van logistiek, betalingsmethoden en marketing. Daarnaast voorkomt het gebruik van marketplaces dat op voorhand het gehele e-commerceplatform aangepast moet worden naar dat van de nieuwe markt. Marketplaces dienen dan ook als geschikte testcase voor cross-border markten. Na het testen via een marktplaats kan er later alsnog worden besloten om over de grens eveneens een verkoopplatform op te zetten.

ShoppingTomorrow onderzoeken

De afgelopen jaren deden diverse expertgroepen onderzoek naar cross-border e-commerce. Bekijk hieronder de verschillende expertgroepen en onderzoeken die zij deden, onder andere op het gebied van e-commerce in China, cross-border e-commerce en unusual suspects die interessant kunnen zijn om de organisatie over de grens uit te rollen. Download de bluepapers om je verder te verdiepen in de verschillende onderwerpen.

Gerelateerde pagina's

  • Cross-Border E-commerce 2022

    • Expertgroep
    De expertgroep Cross-Border E-commerce, met Salesupply als voorzitter PostNL als host, gaat dit onderzoeksjaar bedrijven begeleiden die in het buitenland 'vastzitten' om hun activiteiten weer succesvol...
  • Cross-border E-commerce: no going back 2021

    • Expertgroep
    De expertgroep Cross-border E-commerce: no going back, met Salesupply als voorzitter en FedEx als host, gaat dit jaar aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe nieuwe klanten in verschillende landen aan...
  • Hoe ziet cross-border excelleren eruit?

    Met de groei van e-commerce nemen ook de internationale online uitgaven toe. Vorig jaar deden Europese webshoppers al ruim een kwart van hun bestedingen bij aanbieders buiten de eigen landsgrenzen. De...
  • Cross-border E-commerce: no going back 2021

    • Bluepaper
    Tijdens het begin van de eerste lockdown in de COVID-19-pandemie schoot het aantal online verkopen flink omhoog. Het was niet alleen druk voor de webshops maar ook voor de medewerkers, externe partijen...
  • Winter School Cross-border e-commerce

    • Kennisartikel
    Steeds meer consumenten geven geld uit over de grens. Cross-border e-commerce is daarmee één van de sterkst groeiende marktsegmenten in online verkoop. Zo hebben vele grote namen als Segway, TomTom, Zalando,...
  • Optimizing Cross-border Returns 2021

    • Expertgroep
    De expertgroep Optimizing Cross-border Returns gaat aan de slag met de onderzoeksvraag "Hoe kan de communicatie rondom Cross Border Returns verbeterd worden?", onder leiding van DPD en Districon. 
  • Online verkopen in Amerika

    E-commerce heeft een groot groeipotentieel in de Verenigde Staten van Amerika. Met een internetpenetratie van circa 85%, waarvan ongeveer 65% gebruikmaakt van internet om online aankopen te doen, is de...
  • Optimizing Cross-border Returns 2021

    • Bluepaper
    De Europese consument shopt steeds vaker bij buitenlandse webwinkel, dit is voor Nederlandse webwinkels dan ook een grote groeikans. Maar een verhoogd aantal internationale bestellingen betekend ook een...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.