E-fulfilment
Eenvoudig gezegd betekend e-fulfilment niet meer dan de volledige afhandeling van bestellingen bij webwinkels, van het opslaan van artikelen in een warehouse tot het orderpicken en versturen van de bestelling.

Wat is e-fulfilment?
E-fulfilment begint dan eigenlijk ook al met de aanname van ingekochte goederen. Deze worden door een leverancier afgeleverd, waarna ze worden geregistreerd en opgeslagen worden in een warehouse. Vervolgens worden door klanten bestellingen gedaan, waarna de orders worden samengesteld uit de opgeslagen goederen, worden verpakt, gelabeld en vervolgens verstuurd aan de klanten. Uiteindelijk omvat e-fulfilment dus het gehele proces van levering tot verzending. Daarnaast maken ook retouren onderdeel uit van het e-fulfilment proces. E-fulfilment maakt dus onderdeel uit van het logistieke proces en staat daarmee los van marketing.
Uitdagingen
Door de toename in online bestellingen en de wens van consumenten om een steeds kortere levertijd te hebben, brengt e-fulfilment binnen de e-commerce grote uitdagingen met zich mee. Naast levertijd zijn er bovendien ook andere wensen van consumenten, bijvoorbeeld een duurzame verzending. Ook nemen de afleveropties steeds verder toe. Wat dacht je bijvoorbeeld van leveringen op dezelfde dag? Tegelijkertijd speelt ook regelgeving, bijvoorbeeld rondom douane, btw en postale tarieven een belangrijke rol.
De afgelopen onderzoeksjaren zijn diverse expertgroepen aan de slag gegaan met een verdieping in e-fulfilment, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, omnichannel, warehousing en supply chain. Zo beantwoordden zij onderzoeksvragen als “wat is er mogelijk en hoe creëer je meerwaarde met geïntegreerde logistiek voor de offline en online verkoopkanalen? Hoe ziet de omnichannel logistiek van de toekomst er uit?” en “wat zijn de ontwikkelingen in regelgeving bij cross-border e-commerce en wat is de impact hiervan op de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven?” Benieuwd naar de resultaten van deze expertgroepen? Je vind de resultaten en de bluepapers hieronder. Lees meer om je verder te verdiepen in e-fulfilment.
Expertgroepen
-
Innovation & Omnichannel E-fulfilment 2018-2019
Dat de grenzen tussen online en offline verder gaan vervagen, ligt voor de hand. Maar welke logistieke concepten zijn daarvoor nodig? Je leest het in de bluepaper van de expertgroep.
- 29
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
E-fulfilment & Warehousing 2017-2018
Cross-border e-commerce groeit al enkele jaren drie keer zo snel als de lokale e-commerce. Dit betreft niet alleen de e-commercestromen tussen de diverse EU-landen maar ook de verkoop vanuit Aziatische...
- 9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
Innovation & E-fulfilment 2017-2018
Aan de hand van de centrale vraag “Hoe ziet de e-fulfilment van de toekomst eruit en waar moet je morgen al mee aan de slag gaan?”, neemt de expertgroep je mee langs verschillende onderwerpen uit het e-fulfilmentprogramma...
- 20
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
E-fulfilment & Warehousing 2016-2017
De experts in de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing komen uit twintig verschillende organisaties, waaronder (online en multichannel) retailers, dienstverleners op het gebied van e-fulfilment en...
- 16
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
Inkoop & Supply Chain 2015-2016
Een efficiënte en goedkope last-mile fulfillment is voor de meeste online ondernemers zeer belangrijk. Hoe kun je dit als organisatie optimaal inrichten?
- 8
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
Inkoop & Supply Chain 2014-2015
Het aantal kanalen waarlangs de consument wordt beleverd, maakt een groei door. De consument verwacht over alle kanalen heen een goede service. Hiermee wordt naast de frontend (het afleveren bij de consument)...
- 16
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …
-
Warehousing & Retouren 2014-2015
De laatste jaren is het retaillandschap, mede door de opkomst van e-commerce, drastisch veranderd. Deze revolutie heeft uiteraard invloed op de eisen die aan warehousing worden gesteld. De expertgroep...
- 13
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- …