Waarom je als retailer AI moet inzetten

Succesvolle retailers hebben terugkerende klanten, groeiende marges en een accurate bevoorrading dankzij inzet van data. Wil jij dat ook? Breek dan bestaande datasilo’s af, bouw een data-gestuurd operating model en stop met handmatige data-analyse! Kunstmatige intelligentie (AI) geeft je nu grip op de resultaten van morgen. Met onze technologie, ons netwerk, training en een geïntegreerd platform helpen wij je op weg. We bundelen onze kennis in een expertgroep van Shopping Tomorrow dat bovendien op 23 juni een event organiseert waarmee je jouw retailkracht vergroot!

Data

Traditionele data-analyse is niet meer afdoende

Dé missie is uiteindelijk om de juiste producten op tijd op de juiste locatie te krijgen voor je klanten, en zorgen dat ze terugkomen voor meer! We zien bij veel van onze retailklanten dat de grootste uitdaging ligt bij het harmoniseren van supply chain- en verkoopdata. Omnichannel maakt dat er vele kanalen, momenten en middelen zijn waarmee we consumenten kunnen bereiken. Al deze touchpoints genereren veel data om klantgedrag te analyseren. Handig, maar je datahoeveelheid groeit hierdoor al snel boven het hoofd. Traditionele, handmatige analyse kost ineens veel meer tijd, geld en levert minder consistente inzichten op. Dit zorgt voor verwarring. Als technologie die werklast vermindert, kun je je focussen op de dingen die er echt toe doen!

Stop met kopiëren en plakken

De belofte van AI voor retail is groot. Het is snel, schaalbaar en kan goed omgaan met complexe modellen. Leidende retailers investeren daarom in AI om hun concurrentiepositie te verstevigen. Populaire use-cases zijn prijsoptimalisatie, personalisatie en cross-en upsell. Veel retailers leunen nu nog zwaar op BI-tools. Uiteindelijk belandt die data na heel wat kopieer- en plakwerk alsnog in Excel om daaruit tot inzichten te komen. Waarom doen we dit met de hand? Terwijl dit belangrijk werk is dat snel en foutloos moet gebeuren? Excel is prima als prototype. Maar als de schaalgrootte toeneemt werkt een Excel niet meer goed.

AI geeft je tijd om rustig na te denken

Je wil data breed inzetten zodat verschillende afdelingen in de organisatie er voordeel uit kunnen halen. Hiervoor moet je processen veranderen en ze daarna automatiseren. Hiermee leg je een goede basis voor AI zodat je er ook echt meerwaarde uit haalt en je uiteindelijk efficiënter gaat werken. De menselijke interventie blijft altijd nodig, maar die inspanning kan je verlagen van 80% naar 20%. De retailwereld draait razendsnel: je moet nú iets doen. Je wil de tijd hebben om rustig na te denken. Hoe zou het zijn als we jou die tijd kunnen geven omdat AI je werk uit handen neemt?

Zelf aan de slag met AI of inkopen?

Jouw data maakt jouw bedrijf uniek en geeft je een concurrentievoordeel, als je het tenminste goed weet in te zetten. Op dit moment staan we op een punt van de strategische keuze: zelf aan de slag met AI of inkopen. IDC voorspelt dat retailers met beperkte AI-vaardigheden en -oplossingen in 2023 overgaan tot het aantrekken van AI-technologie om hun concurrentiepositie te versterken en 5-10% omzetgroei realiseren. Hoe sneller je start en met het bouwen van je eigen AI-vaardigheid en dus je eigen intellectuele eigendom, des te sterker je marktpositie is om jouw klanten naar jouw winkel te krijgen.

Delivering AI for business value

Microsoft werkt samen met VIQTOR DAVIS in de expertgroep Delivering AI for business value van ShoppingTomorrow. In oktober lees je in hun bluepaper hun bevindingen uit alle best practices rondom data en AI.

Meer e-commerce nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Wanneer wordt verleiding misleiding? Digitale vrije keuze vergt scherpere grenzen

    Beïnvloeding is van alle tijden, maar door de inzet van verleidingstechnieken, de groei van databergen en de opkomst van artificial intelligence (AI) is digitale vrije keuze een steeds belangrijker thema...
  • Expertgroep definieert succesfactoren op vijf vlakken. Hoe zorg je ervoor dat jouw AI-project slaagt?

    Artificial intelligence kan veel waarde toevoegen aan bedrijven. In de weerbarstige praktijk is succes echter geen vanzelfsprekendheid: vier van de vijf AI-projecten van retailers falen, leert onderzoek...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.