Modeketens vanaf 2023 zelf verantwoordelijk voor afgedankte kleding

In 2023 wordt een uitgebreide productenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat) eind mei aan de Tweede Kamer. Het doel van de UPV is om te zorgen voor meer hergebruik, minder verspilling en minder vervuiling in de fashionbranche.

Kleding in afvalbak

Inzameling en kosten

De invoering van UPV voor textiel betekent dat producenten en importeurs van kleding verantwoordelijk worden voor de inzameling, recycling, hergebruik en afvalfase van de producten die zij op de markt brengen. Producenten moeten dit logistieke systeem ook gaan financieren. Nu is het nog zo dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het inzamelen en de kosten van het afgedankte textiel van hun inwoners. Met de invoering van de UPV in 2023 worden producenten hiervoor verantwoordelijk. Zij dragen de kosten voor het afvalbeheer, wat een financiële prikkel geeft voor kleding van hogere kwaliteit. Hierdoor kan kleding beter worden gerecycled en hergebruikt.

Invoering

De staatssecretaris heeft een besluit genomen over de contouren van de UPV die gaat gelden voor alle partijen die kleding op de Nederlandse markt brengen. Ook zijn samen met de modebranche de recycling- en hergebruikdoelstellingen bepaald. Aankomend jaar wordt de UPV nader uitgewerkt, bijvoorbeeld hoe het inzamelen er precies uit komt te zien, welke tarieven hierbij horen en hoe kleine ondernemers vrijgesteld worden. Dan zal ook de rol van de retailer hierin worden bepaald.

De beoogde invoering van de UPV is per 2023. Naast consumentenkleding geldt de UPV ook voor bedrijfskleding, huishoudtextiel en beddengoed. De regelgeving is niet van toepassing op gordijnen, meubelen en tapijt.

Werken aan circulaire businessmodellen

Binnen onze expertgroep Circularity in Fashion: new business models 2021 wordt met producenten, verwerkers, retailers en logistiek dienstverleners gewerkt aan toekomstige businessmodellen die passen in een circulaire economie. De resultaten hiervan worden in oktober dit jaar gepresenteerd.

Gerelateerd nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
  • Circulaire stappen vooruit: een blik op de toekomst

    Hoe ontwikkelt circulariteit zich in, pakweg, zeven jaar tijd? Maak kennis met Roos en haar beschrijving van een dag in 2023, gevolgd door een verslag van haar dag in 2030. Wat is er tegen die tijd veranderd?...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.