Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Vandaag is Marlene ten Ham begonnen als nieuwe directeur van Thuiswinkel.org tijdens de Algemene Ledenvergadering van de belangenvereniging voor digital commerce in Nederland. Zij geeft aan in het komende jaar extra aandacht te gaan besteden aan online consumentenvertrouwen, veiligheid en een goed ondernemersklimaat, waar een eerlijk online speelveld, duurzaamheid en digital skills hand in hand gaan.

Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Paul Nijhof, voorzitter Thuiswinkel.org: “Met trots verwelkomen wij Marlene als nieuw boegbeeld van de sector. Marlene kent de sector en onze vereniging als geen ander. De rol die zij speelde in de groei en zichtbaarheid van digital commerce in Europa is een goede basis voor de richting die we met Thuiswinkel.org op willen gaan. We hebben er alle vertrouwen in dat zij verder gaat bouwen aan een sector die toekomstproof is.”

Marlene ten Ham heeft de afgelopen zeven jaar Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor digital commerce, geleid en kent Thuiswinkel.org vanuit die rol ook goed. “Thuiswinkel.org en de Nederlandse digital commercesector lopen in Europa voorop qua ontwikkelingen. Ik kijk er dan ook naar uit om verder te werken en te bouwen aan een sterk e-commerceklimaat en het faciliteren van groei, innovatie en eerlijke concurrentie”, vertelt Marlene ten Ham.

Uitdagingen voor de sector

De sector heeft een uitdagend jaar achter de rug, waarbij veel leden een enorme groei hebben doorgemaakt, maar er ook webwinkels zijn die het erg zwaar hebben gehad. Nu de wereld langzaam weer iets normaler wordt, is het tijd om gas te geven en vooruit te gaan met de hele sector. “Er zijn veel nieuwe online shoppers bijgekomen, maar dat betekent helaas ook dat er nieuwe manieren van fraude opduiken. Consumentenvertrouwen en veiligheid in de sector is waar we op door moeten pakken”, vertelt Marlene ten Ham. 

Digital skills groot aandachtspunt

Om de groei in de sector mogelijk te maken, geeft Marlene ook aan meer aandacht te willen besteden aan digital skills. “We zijn bijvoorbeeld met de e-learnings van e-Academy al goed op weg, maar we werken er hard aan om komend jaar te groeien tot meer dan 50 e-learnings. Het is essentieel dat studerend en werkend talent zichzelf blijft ontwikkelen om zo mee te kunnen gaan in de snelheid van de sector.”

Duurzaamheid is essentieel onderwerp

Groei van de digital commercebranche gaat uiteraard ook gepaard met een ecologische footprint, een derde thema waar Marlene ten Ham mee aan de slag gaat. “De sector neemt haar verantwoordelijkheid voor wat betreft CO2-uitstoot, duurzame ontwikkelingen en innovaties. Bewust Bezorgd sluit daar mooi bij aan.”

Eerlijk speelveld voor de hele sector

Een laatste belangrijk thema voor de sector is het eerlijke online speelveld, waarbij met name wordt gekeken naar de rol van marketplaces en platformen en de wet- en regelgeving die vanuit Europa komt. “Thuiswinkel.org is dé gesprekspartner op dit gebied, voor zowel ondernemers als platformen, in Brussel en Den Haag. Wij delen daar onze visie met als doel voor alle online ondernemers het speelveld eerlijker te maken”, besluit Marlene ten Ham.

Marlene ten Ham is vanaf vandaag officieel algemeen directeur van de vereniging. Zij volgt Wijnand Jongen op die Thuiswinkel.org na meer dan 20 jaar aan het einde van het jaar verlaat.

Meer e-commerce nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.