
Welke e-commerce trends verwacht Kitty Koelemeijer richting 2030?
Op woensdag 31 maart 2021 was de aftrap van het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow. Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing en Retail aan Nyenrode Business Universiteit, was daar te gast. Ze neemt dit jaar deel aan het scenarioteam Shopping 2030. Hoe shopt de consument in 2030? Ze werd geïnterviewd over de impact en trends die zij ziet.

Scenarioteam Shopping 2030
Kitty houdt zich binnen het scenarioteam vooral bezig met het methodologische onderdeel, het modereren van de sessie en het ondersteunen bij het schrijven van het rapport. Zij geeft ook haar visie op de belangrijkste trends richting 2030.
Als je tien jaar naar voren kunt kijken, dan zie je volgens Kitty meer structurele veranderingen en kan je verder denken dan je normaal doet. Die structurele veranderingen zijn te herleiden naar drie trends.
Drie trends richting 2030
-
Omnicommerce
Iedereen krijgt alles snel tot zijn beschikking: instant gratification. Dit staat niet alleen voor gemak, maar ook voor hedonisme en verwenning. De lokale bezorgdiensten in steden bezorgen alles bijvoorbeeld al binnen tien minuten. Doordat er momenteel nog niet veel aan wordt verdiend, ontstaat er een efficiency slag, zoals robotisering. Je kan straks overal bestellen en ook de levering is op elke gewenste plek mogelijk. De sterke toename van online draagt daaraan bij. Toch zijn de lokale winkels daarin ook belangrijk, omdat ze een grote rol spelen bij de snelle levering.
-
Ontwikkeling van ecosystemen
Het verkopen van producten wordt steeds minder aantrekkelijk. Toenemende transparantie en margedruk blijft, dus je krijgt combinaties van producten en diensten. En die zijn niet zozeer gericht op het verkopen van een product, maar het bedienen van een categoriebehoefte, bijvoorbeeld gezondheid. Er gaan sector overstijgende behoeftedomeinen ontstaan binnen bijvoorbeeld betalen, verzekeren, supermarkten en de gezondheidszorg. Dit leidt tot samenwerkingsverbanden die zelfs branche overstijgend zijn. Ook lokale samenwerkingen passen hierin met winkels die beter in behoeften voorzien. Deze trend begint langzaam, maar ze verwacht dat deze de komende jaren steeds groter wordt.
-
Decentrale marktplaatsen
De ontwikkeling van blockchain gaat uiteindelijk leiden tot decentrale marktplaatsen. Zo'n blockchain is een grootboek waarop je feilloos alle transacties en productgegevens op kunt registreren. Niemand kan dat eigenhandig veranderen. Je krijgt marktplaatsen die niet meer de intermediaire functie vervullen. Bijvoorbeeld een decentrale Amazon, zonder dat daar een tussenpersoon zit die ook een groot deel van de marge weghaalt. Producten op zo'n decentrale marktplaats krijgen NFT's (non-fungible tokens), waardoor ze heel goed te identificeren zijn en waardoor consumenten met allerlei partijen zaken kunnen doen. Je bent af van het centrale element van de platformen. Als dat doorzet, krijg je meer peer-to-peer commerce, ruimte voor circulariteit en sharing.
Dat geeft stof tot nadenken. De expertgroep Shopping 2030 zal naast Kitty ook de visie en trends van andere experts bespreken. Ben je benieuwd naar deze inzichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Gerelateerd nieuws
-
Een mobiele telefoon gebruiken, daarmee online shoppen en je gekochte items laten zien aan vrienden via WhatsApp, was iets wat tientallen jaren ondenkbaar was. Sterker nog, veel mensen toonden alleen al...
-
Expertgroep zoekt merken voor een Marketplaces case
Het nieuwe programmajaar is nu officieel begonnen. Met een succesvolle Kick-Off achter de rug gaan de expertgroepen met veel enthousiasme aan de slag. Één van deze expertgroepen is Succesvol je merk bouwen... -
Succes op marketplaces volgt uit slimme keuzes: 5 focusgebieden
Marketplaces hebben anno 2023 een grote impact op het e-commercelandschap. In relatief korte tijd hebben ze een vaste plek verworven in de verkoopstrategie van heel veel bedrijven. Experts van ShoppingTomorrow...