De groeipijlers van b2b e-commerce

B2b e-commerce biedt kansen, maar het vergt serieuze inspanningen van groothandels en fabrikanten om die te pakken. De afstand tussen de digitale voorhoede en de achterblijvers neemt toe, constateert de expertgroep Drivers of B2B E-commerce Growth van ShoppingTomorrow. De experts gingen op zoek naar invloeden op de groei van b2b e-commerce. Wat is belangrijk? En waar te beginnen?

Groei van b2b ecommerce

Gesprekken over b2b e-commerce gaan vaak al snel over het implementeren van een geschikt e-commerceplatform, aldus de experts in hun bluepaper. “Dat is zeker relevant om klanten op een digitale manier te ondersteunen in verkoop en service, maar er is meer.” De expertgroep, voorgezeten door De Nieuwe Zaak en gehost door PostNL, licht vijf onderwerpen uit die naast de technische architectuur van belang zijn: data, conversiedrivers, logistiek, marketplaces en organisatie. “Juist belangstelling voor deze onderwerpen maakt het makkelijker om e-commercekansen te benutten.”

Groeimodel

Een groeimodel biedt inzicht in hoever een organisatie is gevorderd op de verschillende deelgebieden en waar ze in beweging moet komen. Gebalanceerde groei is en blijft belangrijk, aldus de experts: “Tuig dus geen team met data scientists op zonder dat je een strategie hebt voor marketplaces. Besef dat elk onderwerp aandacht verdient en dat de verschillende thema’s invloed hebben op elkaar.”

Het advies is om een concrete en overzichtelijke roadmap te creëren, waarvoor de experts per onderwerp concrete suggesties doen.

  • Data
    De experts wijzen op het belang van waardecreatie uit data en ze hameren op het meten van loyaliteit. “Een belangrijke factor in de groei van e-commerce is het stimuleren van de klantloyaliteit”, schrijven ze.  “Maar hoe definieer je die?" 
  • Conversiedrivers
    Conversie verhogen kan op verschillende manieren. De expertgroep bespreekt er drie vanuit eigen ervaringen: gebruik van het online portal stimuleren, cross- en upsell stimuleren en conversieverhoging dankzij aanscherping van het retourbeleid.
  • Logistiek
    De groep definieerde verschillende logistieke learnings voor b2b e-commercegroei. Ze zien dat invloeden op de consumentenmarkt doorsijpelen in de zakelijke markt, zoals snelle bezorging en tijdvaklevering. En ze bespreken in hoeverre verschillende logistieke aspecten een rol spelen in conversie en loyaliteit.
  • Marketplaces
    Ook in b2b e-commerce winnen marketplaces aan populariteit. De experts gaan in op de vraag wanneer bedrijven verkoop via marktplaces óf de opening van een eigen marktplaats kunnen overwegen. Zowel de voor- als de nadelen komen aan bod.
  • Organisatie
    Ten slotte wordt in de bluepaper uitgebreid stilgestaan bij het belang van organisatie en cultuur, want “innoveren doe je samen”. Meer specifiek wordt ingegaan op stakeholder management, de verbinding van business en ict, multidisciplinair werken, resourcing en reporting.

Er is volop aandacht voor digitale transformatie van b2b-organisaties, concluderen de experts. “De coronacrisis heeft de urgentie versneld en ze forceert het zetten van de juiste stappen. Stilstaan is nu echt geen optie meer. Benut de crisis om C-level van de noodzaak te overtuigen en ga aan de slag. Neem je organisatie mee in de digitale mindset en deel je successen. Jouw klant is er al klaar voor!”

Bluepaper

De bluepaper van de expertgroep Drivers of B2B E-commerce Growth, met een aantal praktijkcases ter lering en inspiratie, is gratis te downloaden via de button hieronder.

Verder lezen? Bekijk ook

Gerelateerd nieuws

  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • Praktijkervaringen van Manutan en Dimensio: Duurzaamheid als groeimotor in b2b

    Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn voor de groei van b2b e-commerce? Kan een bedrijf tegelijkertijd duurzaam en winstgevend zijn? De antwoorden op deze vragen worden voor ieder bedrijf steeds...
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.