Data & Analytics

De grote hoeveelheid bezoekers van je e-commerce website levert een grote hoeveelheid klantdata op. Door de inzet van data analytics kun je de verzamelde data onderzoeken. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat alle gegevens van de juiste informatie worden voorzien om je (web)shop nog succesvoller te maken?

Data & Analytics

Wat verstaan we onder data analytics?

Data analytics is een decenniaoud concept. Voor het internettijdperk verzamelden organisaties offline klantinformatie, bijvoorbeeld adressen voor facturen en gemiddelde bezoektijden aan een evenement door middel van toegangspoorten.

Met de komst van het internet is de beschikbare klantinformatie verder gegroeid. Wat dacht je van gemiddelde bezoektijden op websites, de nauwkeurig te meten salesfunnel door middel van tracking en de bijdrage van bijvoorbeeld social media aan je online verkopen. Door de verschillende datasystemen met elkaar te koppelen, bijvoorbeeld door product information management kan de verzamelde data worden onderzocht en geanalyseerd.

Er zijn tal van tools beschikbaar om de online verzamelde data verder te onderzoeken. Eén van de meest bekende tools is bijvoorbeeld Google Analytics.

Bedrijfsontwikkeling

Dankzij data analytics kan een bedrijf blijven ontwikkelen doordat het de strategie van een bedrijf ondersteunt. Doelstellingen kunnen meetbaar worden gemaakt en de resultaten kunnen nauwkeurig worden geanalyseerd. Het klant- en bezoekersgedrag kan beter in kaart worden gebracht en op basis van de resultaten kunnen nieuwe doelstellingen worden gesteld en kunnen prestaties worden geoptimaliseerd.

Dankzij data analytics kun je anticiperen op de toekomst

Verzamelde data biedt ook perspectief voor de toekomst. Als je weet hoe klanten zich in het verleden hebben gedragen dan vormt zich een verwachtingspatroon. Bovendien biedt de data – na goede analyse – de mogelijkheid om door te ontwikkelen en het verwachtingspatroon zo naar boven bij te stellen.

Diverse expertgroepen hebben zich verdiept in data & analytics. Zo onderzochten zij onderwerpen op het gebied van circulaire economie, customer data management en big data. Bekijk onderaan deze pagina de bluepapers van de afgelopen jaren.

Gerelateerde pagina's

  • Product Data for Sustainable Constructions 2022

    • Expertgroep
    De expertgroep Product Data for Sustainable Constructions, met DigiGo als voorzitter en host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat kunnen we vandaag de dag met duurzaamheidsdata over producten...
  • Product Data for Sustainable Constructions 2022

    • Bluepaper
    De wereld staat voor grote duurzaamheidsopgaven. We willen de opwarming van de aarde zoveel mogelijk tegengaan, de biodiversiteit – en daarmee ook onze voedselvoorziening – herstellen en zorgen dat de...
  • B2B E-commerce Markt Monitor 2022

    • Kennisartikel
    B2b e-commerce is relevanter dan ooit. Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld. De online zakelijke bestedingen zijn het afgelopen jaar gegroeid: gemiddeld met 13% en bij...
  • The role of Product Data in Sustainability 2022

    • Bluepaper
    Het grootste deel van de impact die mensen op het milieu maken, zit in de spullen die ze kopen. Steeds meer consumenten gaan daarom op zoek naar duurzame producten, ook online. Retailers willen vaker een...
  • Data as fuel for successful Customer Engagement 2022

    • Bluepaper
    Om een diepere relatie op te bouwen, moet de klant vertrouwen hebben in jouw merk. Dat bouw je onder meer op door je merkbelofte na te komen en ervoor te zorgen dat je klant relevante content onder ogen...
  • From Product Data to Product Experience 2022

    • Bluepaper
    Productdata hebben een belangrijke functie bij het helpen van klanten in het maken van hun aankoopkeuze, zodat ze de beste ervaring hebben en de kortste duur tot een aankoop. Maar verschillende klantgroepen...
  • Measuring Marketing Effectiveness in 2022

    • Bluepaper
    Met de opkomst van internet kwamen er voor marketeers preciezere mogelijkheden om hun effectiviteit te meten. Complete customer journeys konden in kaart worden gebracht. Dat werd echter lastiger doordat consumenten...
  • The Boundless Store 2022

    • Bluepaper
    Seamless shopping is een winkelervaring waar gepersonaliseerde klantinteracties aan de hand van data plaatsvinden en waar de shopper verbonden blijft tussen de verschillende apparaten en van online naar...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.