
Data & Analytics
De grote hoeveelheid bezoekers van je e-commerce website levert een grote hoeveelheid klantdata op. Door de inzet van data analytics kun je de verzamelde data onderzoeken. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat alle gegevens van de juiste informatie worden voorzien om je (web)shop nog succesvoller te maken?

Wat verstaan we onder data analytics?
Data analytics is een decenniaoud concept. Voor het internettijdperk verzamelden organisaties offline klantinformatie, bijvoorbeeld adressen voor facturen en gemiddelde bezoektijden aan een evenement door middel van toegangspoorten.
Met de komst van het internet is de beschikbare klantinformatie verder gegroeid. Wat dacht je van gemiddelde bezoektijden op websites, de nauwkeurig te meten salesfunnel door middel van tracking en de bijdrage van bijvoorbeeld social media aan je online verkopen. Door de verschillende datasystemen met elkaar te koppelen, bijvoorbeeld door product information management kan de verzamelde data worden onderzocht en geanalyseerd.
Er zijn tal van tools beschikbaar om de online verzamelde data verder te onderzoeken. Eén van de meest bekende tools is bijvoorbeeld Google Analytics.
Bedrijfsontwikkeling
Dankzij data analytics kan een bedrijf blijven ontwikkelen doordat het de strategie van een bedrijf ondersteunt. Doelstellingen kunnen meetbaar worden gemaakt en de resultaten kunnen nauwkeurig worden geanalyseerd. Het klant- en bezoekersgedrag kan beter in kaart worden gebracht en op basis van de resultaten kunnen nieuwe doelstellingen worden gesteld en kunnen prestaties worden geoptimaliseerd.
Dankzij data analytics kun je anticiperen op de toekomst
Verzamelde data biedt ook perspectief voor de toekomst. Als je weet hoe klanten zich in het verleden hebben gedragen dan vormt zich een verwachtingspatroon. Bovendien biedt de data – na goede analyse – de mogelijkheid om door te ontwikkelen en het verwachtingspatroon zo naar boven bij te stellen.
Diverse expertgroepen hebben zich verdiept in data & analytics. Zo onderzochten zij onderwerpen op het gebied van circulaire economie, customer data management en big data. Bekijk onderaan deze pagina de bluepapers van de afgelopen jaren.
Gerelateerde pagina's
-
De expertgroep Product Data for Sustainable Constructions, met DigiGo als voorzitter en host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat kunnen we vandaag de dag met duurzaamheidsdata over producten...
-
Digital Persuasion or Manipulation: nudging and dark patterns 2022
De expertgroep Digital Persuasion or Manipulation: nudging and dark patterns, met Human & Tech als voorzitter en Thuiswinkel.org als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke wijze en... -
Kitty Koelemeijer: De toekomst van de online sector
Geïnspireerd het nieuwe onderzoeksjaar in; dat is het doel van de ShoppingTomorrow - Kick-Off. Vlak voor de expertgroepen uiteen gingen, sprak Kitty Koelemeijer, Full Professor - Nyenrode Business Universiteit... -
Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, wat een stijging betekent van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van... -
Shopping in 2030: de toekomst van retail in Nederland
Thuiswinkel.org presenteert een nieuw boek over de uitdagende toekomst van de Nederlandse retail. Meer dan 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs hebben eraan meegewerkt. Zij brachten... -
Interview over Business Model Innovation for B2B2X
In 2022 start een nieuwe expertgroep: Business Model Innovation for B2B2X. Wat wordt hieronder verstaan? Je leest het in dit interview. -
Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging
In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort. -
Data as fuel for successful Customer Engagement 2022
De expertgroep Data as fuel for successful Customer Engagement 2022 wordt mede mogelijk gemaakt door Ematters, VOYADO en PostNL. De groep gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke data zijn voor jouw... -
Free Consumer Choice and Algorithms 2021
De expertgroep Free Consumer Choice and Algorithms, onder leiding van Human & Tech, Thuiswinkel.org en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke... -
Master Data Management (MDM) 2021
Direct beschikbare, goede kwalitatieve data wordt tegenwoordig gezien als de kern van een succesvolle bedrijfsvoering. Het is de uitdaging om als MDM-organisatie de toenemende eisen en het tempo van veranderingen... -
The role of Product Data in Sustainability 2022
De expertgroep The role of Product Data in Sustainability, met Capgemini als voorzitter en Thuiswinkel.org en Connecting the Dots als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik de effort... -
Data-driven Product Experience in Garden Retail 2021
Dit onderzoeksjaar is er een nieuwe expertgroep genaamd Data-driven Product Experience in Garden Retail. Deze expertgroep wordt mogelijk gemaakt door Tuinbranche Nederland, Connecting the Dots en GS1....
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina