Hoe zet je succesvol een CRO-programma op?

Conversieoptimalisatie staat steeds hoger op de agenda van het Nederlandse bedrijfsleven. Toch zijn er nog altijd bedrijven die er een begin mee moeten maken, met name op de zakelijke markt. Aan de hand van drie praktijkcases beschrijft een expertgroep van ShoppingTomorrow hoe zij succesvol een CRO-programma kunnen opzetten. Cruciaal daarvoor is het volgen van een datagedreven proces.

Hoe zet je succesvol een CRO-programma op?

Conversieoptimalisatie is een terugkerend thema op de agenda van ShoppingTomorrow, het exclusieve Nederlandse netwerk van experts in digital commerce. Ook in het tiende onderzoeksjaar heeft een groep ervaringsdeskundigen zich over het onderwerp gebogen, onder voorzitterschap van Valantic.

Een datadreven proces

Bedrijven die succesvol zijn in CRO (conversion rate optimization) hebben met elkaar gemeen dat zij een gestructureerd proces volgen: op basis van data doen zij aanpassingen aan hun webshop. De expertgroep Conversion Rate Optimization, gehost door Tweakwise, heeft dit proces uitgetekend:
 

Conversieoptimalisatieproces op basis van data

Voorlopers gebruiken databronnen (onderdeel A) zoals webanalytics-data, usability-onderzoek en klantinterviews als input voor verbeteringen aan hun webshop. Vervolgens prioriteren ze (onderdeel B) de verbeteringen ook op basis van data. Ten slotte valideren ze (onderdeel C) potentiële verbeteringen met behulp van A/B-testing.

Drie praktijkvoorbeelden

In hun bluepaper beschrijven de experts drie praktijkvoorbeelden die bedrijven inspiratie en richting geven om succesvol een CRO-programma te lanceren. Hieronder komen ze kort aan bod.

De waarde van usability-onderzoek voor Stroopwafels.com

De expertgroep zette een kleinschalig usability-onderzoek op om de toegevoegde waarde van deze methode te laten zien aan de Daelmans Groep. Dat is de eigenaar van Stroopwafels.com, waarmee de groep direct aan consumenten verkoopt. Het onderzoek verschafte Daelmans waardevolle inzichten in de onduidelijkheden en obstakels die klanten in de praktijk ervaren, aandachtspunten die tot dan toe niet op de backlog stonden. “Verbeteringen verkregen vanuit data zijn veel waardevoller dan verbeteringen verkregen vanuit onderbuikgevoel”, aldus de experts.

Een datagedreven prioriteringsmodel voor Hortispares

Bedrijven die starten met CRO kunnen verbeterpunten prioriteren met behulp van het zogenoemde PIE-model. Dat werkt als volgt: bepaal per potentiële oplossing de mogelijke impact op de conversie (Potential), het aantal bezoekers waarop ze impact heeft (Importance) en de moeilijkheidsgraad van het doorvoeren ervan (Ease).

Er zijn online tools op de markt om nieuwe ideeën te documenten en prioriteren, en om de voortgang van lopende experimenten of onderzoeken te bewaken. Zo’n tool kan ook transparantie naar de verschillende stakeholders creëren. De experts laten dit zien door de tool Airtable in te zetten voor Hortispares, de onderdelenwebshop voor de professionele glastuinbouw van Royal Brinkman.

Een goede start voor Stanley dankzij een expert review

Een review door een conversie-expert kan snel duidelijk maken waar belangrijke knelpunten zitten op het gebied van de gebruikerservaring. In korte tijd ontstaat zo een overzicht met potentiële conversieverbeteringen. Een aantal experts uit de groep heeft zo’n review uitgevoerd voor de website van Stanley. Het leverde drie concrete conversieverbeterpunten voor de thermosflessenfabrikant.

Bluepaper over conversieoptimalisatie

De bluepaper met drie praktijkvoorbeelden over conversieoptimalisatie is gratis als download beschikbaar op de website van ShoppingTomorrow, de innovatiemotor van Thuiswinkel.org.

Gerelateerd nieuws

  • Op weg naar succes met data: 9 vraagstukken voor organisaties

    ‘Data is het nieuwe goud.’ Het is een gevleugelde uitspraak in de wereld van digital commerce. Wie de juiste data genereert, verwerkt en inzet, kan klanten relevante, persoonlijke informatie voorschotelen....
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
  • Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

    Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.