Digital Persuasion or Manipulation: nudging and dark patterns 2022

Actief

De expertgroep Digital Persuasion or Manipulation: nudging and dark patterns, met Human & Tech als voorzitter en Thuiswinkel.org als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Toelichting onderzoek

De onderzoeksvraag is een vervolg op de verkenning op dit onderwerp en zet een volgende stap (verdieping en definities) in aanloop naar een  totstandkoming van  “werkbare afspraken” voor het bedrijfsleven.

We willen concreet handen en voeten geven aan richtlijnen waarmee we het 'grijze gebied' tussen verleiding en misleiding benoemen. Hiervoor hebben we een viertal aandachtsgebieden geselecteerd:

  1. Personalisering van prijzen en aanbod
  2. Schaarste-aanduidingen
  3. Oneerlijke volgorde en presentatie
  4. Moeilijk om te annuleren
  • Hoe ziet een werkbare afspraak eruit op een afgebakend deel van het geheel van mogelijke technieken en methoden (Nudging en Darkpatterns), zodat bedrijven dit intern kunnen gebruiken en hiermee een leidraad hebben om het bewust of onbewust toepassen van dark patterns tegen te gaan?
  • Welke bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Wat zijn de criteria om het grijze gebied van nudging of  darkpattern te kunnen definiëren?
  • Hoe kunnen bedrijven consumenten helpen bij het beter inschatten van (ongewenste) uitkomsten van algoritmen?
  • Hoe kunnen marktpartijen samen komen tot werkbare afspraken over de bescherming van de consument in de online wereld, als het gaat om het gebruik van algoritmen?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

Alle 21 experts

  • Juliette van Balen

    Attorney at Law - owner, IP advocaten

  • Jaap Bearda

    Head of UX, Emakina

  • Robert Enters

    Robert Enters

    Innovatie manager, De Volksbank N.V.

  • Catalina Goanta

    Associate Professor, Universiteit Utrecht

  • Andries Hiemstra

    Andries Hiemstra

    Client Service Director, iO

  • Maurice Hoogeveen

    Senior Manager Public Affairs, Booking.com

  • Karen Jelgerhuis  Swildens

    Karen Jelgerhuis Swildens

    Interim Director Global Competition & Consumer Law, Booking.com

  • Mark Kassteen

    Mark Kassteen

    CX/UX consultant, Kassteen Consulting

  • Martine Kevelham

    Chief Commercial Officer (CCO), Maze-One.com

  • Naomi van der Louw

    Legal Counsel, DDMA

  • Lisette Meij

    Lisette Meij

    Directeur, Privacy Verified B.V.

  • Bas Prass

    Managing Director & Partner, We Are Off The Record B.V.

  • Chantal Schinkels

    Chantal Schinkels

    E-commerce specialist, De IT girl

  • Cristiana Teixeira Santos

    Cristiana Teixeira Santos

    Universitair docent, Universiteit Utrecht

  • Tim Thijsse

    CRO Specialist, Beerwulf B.V.

  • Renate van der Vaart

    Product Owner Omnichannel Personalisatie, Interpolis

  • Mayke van de Ven

    CRO specialist Digital Sales, KPN B.V

  • Robert Wassenaar

    Public Affairs NL, Amazon.nl

  • Erick Webbe

    Erick Webbe

    Head of Data Science, bol.com

  • Coen Wiers

    Coen Wiers

    Area Lead Customer Engagement, Rabobank Nederland

  • Tim Zuidgeest

    Tim Zuidgeest

    Co-Founder, Unravel Research

Agenda

    • 05-07-2022 09:15

    Spant!, Doctor Abraham Kuyperlaan 3, 1402 SB Bussum

Meer events

Nieuws

  • Vijf tips om invloed uit te oefenen op besluitvorming
    • Nieuwsbericht
    • 18-05-2022

    Om een waardevolle business partner te kunnen zijn en impact te maken, heb jij als leider er baat bij de dynamiek in de boardroom te begrijpen en te weten met welke uitdagingen leden van een boardroom...
  • Wat de opkomst van Generatie Z en hybride winkelen ons kan vertellen over de toekomst van de stenen winkel
    • Nieuwsbericht
    • 18-05-2022

    E-commerce groeit al jaren en is inmiddels niet meer weg te denken uit de retailsector. De constant groeiende mogelijkheden tot online shopping en digitale mode worden hierbij vaak als bedreiging voor...
  • Wil jij als eerste horen wanneer de Pitstop gelanceerd is?
    • Algemeen
    • 21-04-2022

    De ShoppingTomorrow - Kick-Off is geweest en alle 25 expertgroepen zijn inmiddels volop bezig met onderzoeken. Op dinsdag 31 mei nemen we alweer de volgende stap in het onderzoeksjaar met de lancering...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.