City Center

Het gezellige city center van steden blijft ondanks de groeiende populariteit van e-commerce gewoon bestaan. Mensen vinden het nog steeds leuk om een dagje te shoppen in de stad en er zijn inmiddels al heel veel digitale ontwikkelingen doorgevoerd om het ze nog meer naar de zin te maken.

City Center

Aan de andere kant verouderen klassieke business modellen en komen stadscentra steeds verder onder druk te staan door de opkomst van online winkelen. Het is dan ook niet voor niets dat belanghebbenden zich de afgelopen jaren steeds meer hebben gerealiseerd dat er actie nodig is om het city center aantrekkelijk te houden in de toekomst. Deze uitdaging speelt overigens niet alleen in Nederland, maar ook in de ons omringende landen.

City center versus e-commerce

Tegelijkertijd is het aangaan van samenwerkingen in winkelgebieden niet nieuw. Winkeliers- en ondernemersverenigingen bestaan sinds jaar en dag en de afgelopen jaren is samenwerking voor de aantrekkelijkheid en vitaliteit van winkelgebieden al sterk verbeterd. Een fysiek city center heeft bovendien kenmerken die niet terug te vinden zijn in online winkelen. Hoewel beide partijen zinspelen op de customer experience en customer service, is er in het online winkelen vooralsnog geen ervaring waarbij winkelen kan worden omgedoopt tot ‘een dagje uit.’ Binnensteden zijn bij uitstek de locaties waar je je naast winkelen ook kunt vermaken op het gebied van horeca, uitgaan en cultuur en de komende jaren blijft dit verschil waarschijnlijk nog wel even bestaan. Maar omdat de e-commercemarkt in rap tempo groeit, blijft er binnen het city center ruimte voor ontwikkeling.

De afgelopen jaren hebben dan ook diverse expertgroepen onderzoek gedaan naar city center. Hierin belichtten en onderzochten ze verschillende aspecten die stadscentra toekomstbestending maken. Denk hierbij aan de toekomst als geheel, maar ook concretere uitdagingen, zoals distributie en bezorging. Hieronder vind je verschillende expertgroepen die zich met het onderwerk city center hebben beziggehouden. Bekijk de expertgroepen en lees de volledige bluepapers om je verder in dit onderwerp te verdiepen.

Gerelateerde pagina's

  • City Distribution 2017-2018

    • Expertgroep
    De distributie in binnensteden wordt een steeds grotere uitdaging. In de toekomst zullen we moeten zoeken naar nieuwe, alternatieve, aflevermogelijkheden die zowel aansluiten bij de wensen van de consument...
  • Future Retail City Center 2017-2018

    • Expertgroep
    Door onder andere een overschot aan winkels, verouderde businessmodellen en het online winkelen staat de detailhandelsfunctie van binnensteden onder druk. Ondernemers en andere stakeholders hebben zich...
  • The Future City Center 2015-2016

    • Expertgroep
    Het stedelijk winkelgebied heeft het zwaar. De crisis en de groei van online winkelen hebben een zware impact. De expertgroep The Future City Center richt zich op hoe winkelgebieden er mogelijk in de toekomst...
  • City Distribution 2019-2020

    • Expertgroep
    De expertgroep City Distribution 2019-2020 was voor de derde keer onderdeel van het ShoppingTomorrow onderzoeksjaar. De expertgroep onderzocht welke B2B- en B2C-stromen er nu al gebundeld worden en waar...
  • Next Level City Logistics 2020

    • Expertgroep
    Dit jaar hebben we opnieuw een expertgroep op het gebied van City Center, namelijk: Next Level City Logistics onder leiding van PostNL en Capgemini. De groep bestaat uit 20 experts die actief zijn binnen...
  • City Distribution 2018-2019

    • Expertgroep
    De bevoorrading van steden staat aan de vooravond van grote veranderingen. De drukte in stedelijke gebieden neemt toe, het aantal inwoners groeit en het aantal zendingen naar zowel particulieren als retailers...
  • Return on Returns 2020

    • Bluepaper
    Zonder retouren geen e-commerce. De consument heeft het recht een bestelling weer terug te sturen, als het product niet aan zijn verwachtingen voldoet. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages...
  • Next-level City Logistics 2020

    • Bluepaper
    ‘Efficiënter en groener’, dat vat samen wat moderne stadslogistiek kan brengen. De realisatie van deze voordelen is niet altijd eenvoudig gebleken. Stadslogistiek wordt een succes als verzenders, ontvangers,...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.