City Center

Het gezellige city center van steden blijft ondanks de groeiende populariteit van e-commerce gewoon bestaan. Mensen vinden het nog steeds leuk om een dagje te shoppen in de stad en er zijn inmiddels al heel veel digitale ontwikkelingen doorgevoerd om het ze nog meer naar de zin te maken.

City Center

Aan de andere kant verouderen klassieke business modellen en komen stadscentra steeds verder onder druk te staan door de opkomst van online winkelen. Het is dan ook niet voor niets dat belanghebbenden zich de afgelopen jaren steeds meer hebben gerealiseerd dat er actie nodig is om het city center aantrekkelijk te houden in de toekomst. Deze uitdaging speelt overigens niet alleen in Nederland, maar ook in de ons omringende landen.

City center versus e-commerce

Tegelijkertijd is het aangaan van samenwerkingen in winkelgebieden niet nieuw. Winkeliers- en ondernemersverenigingen bestaan sinds jaar en dag en de afgelopen jaren is samenwerking voor de aantrekkelijkheid en vitaliteit van winkelgebieden al sterk verbeterd. Een fysiek city center heeft bovendien kenmerken die niet terug te vinden zijn in online winkelen. Hoewel beide partijen zinspelen op de customer experience en customer service, is er in het online winkelen vooralsnog geen ervaring waarbij winkelen kan worden omgedoopt tot ‘een dagje uit.’ Binnensteden zijn bij uitstek de locaties waar je je naast winkelen ook kunt vermaken op het gebied van horeca, uitgaan en cultuur en de komende jaren blijft dit verschil waarschijnlijk nog wel even bestaan. Maar omdat de e-commercemarkt in rap tempo groeit, blijft er binnen het city center ruimte voor ontwikkeling.

De afgelopen jaren hebben dan ook diverse expertgroepen onderzoek gedaan naar city center. Hierin belichtten en onderzochten ze verschillende aspecten die stadscentra toekomstbestending maken. Denk hierbij aan de toekomst als geheel, maar ook concretere uitdagingen, zoals distributie en bezorging. Hieronder vind je verschillende expertgroepen die zich met het onderwerk city center hebben beziggehouden. Bekijk de expertgroepen en lees de volledige bluepapers om je verder in dit onderwerp te verdiepen.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.