Door onder andere een overschot aan winkels, verouderde businessmodellen en het online winkelen staat de detailhandelsfunctie van binnensteden onder druk. Ondernemers en andere stakeholders hebben zich de afgelopen jaren gerealiseerd dat collectieve actie noodzakelijk is om binnensteden toekomstbestendig te maken. In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn vandaag de dag dan ook collectieven actief die (marketing) interventies beogen om de consumententrekkracht en de verblijfswaarde van het winkelgebied te verhogen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

“Welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) het winkelgebied?"

Collectieven

Collectieven kennen verschillende verschijningsvormen, variërend van informele tot formele samenwerkingsbanden zoals BIZ-en, en ook van traditionele winkeliersverenigingen tot samenwerkingsverbanden van meerdere stakeholders zoals ondernemers, vastgoedpartijen, gemeente en/of bewoners. De interventies die collectieven plegen om hun winkelgebied toekomstbestendig te maken, kunnen zowel ruimtelijk (o.a. bereikbaarheid), juridisch (o.a. verlichte regelgeving), beleidsmatig (o.a. detailhandelsvisie), procesmatig (o.a. samenwerkingsplatform), marketing/technologisch (o.a. loyalty card/smart parking) of financieel (o.a. huurincentives) van aard zijn.

Het doel

De Expertgroep Future Retail City Center van ShoppingTomorrow wil collectieven in binnensteden helpen met het beantwoorden van deze vraag middels een bluepaper waarin zowel nationale als internationale best (en worst) practices van interventies beschreven worden. Daarbij is het doel niet om een zo compleet mogelijk overzicht van succesvolle interventies te geven, maar om collectieven via de beschrijving van inspirerende praktijkvoorbeelden te helpen om weloverwogen keuzes te maken in het brede scala van mogelijke ingrepen in het binnenstedelijk winkelgebied. De beschreven voorbeelden van interventies in de bluepaper dienen allen binnen de handelingsruimte van collectieven te vallen. Dit betekent dat interventies waar bijvoorbeeld de gemeente primair voor verantwoordelijk is en ondernemerscollectieven niet bij betrokken zijn, niet meegenomen worden.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Marije Hovestad

    Marije Hovestad

    Strategisch Programmamanager, KVK

  • Marijke van Hees

    Marijke van Hees

    Voorzitter overleg, Retailagenda

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Professor Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Hester Bunnik

    Hester Bunnik

    Programma Manager, Retail Innovatie Agenda Den Haag

  • Jann de Waal

    Jann de Waal

    Board Member, ClickNL

  • David Lansen

    David Lansen

    Adviseur Ondernemerscollectieven, INretail

  • Jan van der Beek

    Jan van der Beek

    Adviseur Ondernemersondersteuning, KVK

Alle 16 experts

  • Ruth DeVreese

    Ruth DeVreese

    Lector Commerciële Economie en Ondernemerschap, Hogeschool Gent

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Belangen en Beleid, INretail

  • Farzad Ghaus

    Farzad Ghaus

    Directeur, Stad&Co

  • René Hendriks

    René Hendriks

    Retail Expert, Aan Zee

  • Marieke Pieters

    Marieke Pieters

    Interimmanager / Consultant, PropertyLAB

  • Anne Risselada

    Anne Risselada

    Senior Researcher, Hogeschool van Amsterdam

  • Jeroen Roose

    Jeroen Roose

    Directeur, HISA

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager Research, Hogeschool van Amsterdam

  • Natasja Stel

    Natasja Stel

    Project Assistent, INretail

  • Stefan van Aarle

    Stefan van Aarle

    Owner, Stadskracht

  • Merlijn van der Laak

    Merlijn van der Laak

    Programma Manager, Retail Innovatie Agenda Den Haag

  • Nienke van Gerwen

    Nienke van Gerwen

    Senior Adviseur Retail en Centrummanagement, BRO

  • Sofie van Herreweghe

    Sofie van Herreweghe

    Lector Trendwatching, Hogeschool Gent

  • Martijn Verdult

    Martijn Verdult

    Senior Projectmanager, Stad&Co

  • Kjeld Vosjan

    Kjeld Vosjan

    Eigenaar, Vosjan Management op Maat

  • Gary Warnaby

    Gary Warnaby

    Professor of Marketing, Manchester Metropolitan University

Nieuws

  • De digitale marketplace strategie van Valk Exclusief
    • Nieuwsbericht
    • 22-10-2024

    De expertgroep: 'De snelle, flexibele en eenvoudige manier om een eigen marktplaats te lanceren', komt met een exclusief verhaal over hotelketen Van der Valk. 
  • AI-verbeterde customer journey in 2024: Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
    • Nieuwsbericht
    • 22-08-2024

    Binnen ShoppingTomorrow’s expertgroep "AI: verbeterde Customer Journey 2024" werken toonaangevende bedrijven zoals Deloitte, Google, en AdWise als voorzitters en hosts samen om de toekomst van AI in klantreizen...
  • Toekomst van winkelen: meer focus op duurzaamheid, weinig vertrouwen in nieuwe technologieën
    • Nieuwsbericht
    • 17-07-2024

    Consumenten zijn steeds vaker bezig met duurzaamheid wanneer ze (online) aankopen doen. Zo laten ze producten vaker repareren, kopen ze meer tweedehands en controleren ze nieuwe producten door middel van...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.