Studiereis: Wat is een metaverse en hoe verkoop je daar?

Salesforce en Meta vertelden tijdens de ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org-studiereis over de enorme potentie van Web 3.0; de nieuwe evolutie in digitale transformatie. Wat is Web 3.0, wat is een metaverse en hoe kun je daar als retailer in meegaan?

Foto Salesforce Studiereis

Metaverse, web 3.0, NTF’s … Voor sommigen klinkt het allemaal nog heel ver weg. Maar de metaverses zijn eigenlijk al overal om ons heen, en de ‘innovators’ onder jouw doelgroep bewegen zich al actief in deze nieuwe wereld. Salesforce neemt ons mee in de vier ‘megasignalen’ die laten zien dat de toekomst nabij is:

  1. Het zoekvolume van Google voor de term Web 3.0 = 5x zoveel als het zoekvolume naar Justin Bieber.
  2. Er zijn op dit moment 91 landen aan het experimenteren met digitale betaalmethoden.
  3. Open Sea (een marktplaats voor NFT’s) verkocht 3x meer digitale goederen dan Etsy fysiek deed.
  4. Er zijn 300 miljoen gebruikers in de metaverse vandaag.

Hoeveel geld gaat er om in de metaverse?

De metaverse is real, en er gaat ongelooflijk veel geld in om. De metaversemarkt wordt momenteel gedomineerd door vier partijen: Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels en Somnium. Maar ook gamewerelden als Roblox kunnen tot de metaverse worden gerekend. In 2020 werd de wereldwijde metaverse-omzet geschat op zo’n $32,4 miljard en Global Industry Analyst Inc verwacht dat dat vertienvoudigd naar $344,7 miljard in 2027.

Misschien ben je wel bekend met de Bored Ape Yacht Club, een verzameling non-fungible tokens (NFT’s), oftewel digitale kunst, van apen. In 2021 zijn verschillende NFT’s van de apen voor meer dan €2 miljoen verkocht.

De verkoop van virtueel vastgoed in de metaverse kwam vorig jaar uit op zo'n 500 miljoen dollar, meldde RTL Nieuws eerder dit jaar. Volgens analisten zal dat cijfer dit jaar zelfs kunnen verdubbelen. Voor een virtueel stukje grond van 256 m2 betaal je in Decentraland zo’n $14.400. Tegelijkertijd lijkt de hype over zijn hoogtepunt heen. Volgens gegevens van Delphi Data zouden de verkoopcijfers van vastgoed binnen 18 metaverse-projecten in elkaar gestort zijn met maar liefst 98 procent. De piek van de populariteit van metaversegrond werd blijkbaar bereikt in november 2021, met een maandelijks handelsvolume tot boven de $ 8 miljoen.

De metaverse en Web 3.0

Maar wat is een metaverse nou precies? Om een metaverse te begrijpen, is het handig om het overkoepelende begrip Web 3.0 te doorgronden. Web 3.0 is de namelijk de nieuwe revolutie in de digitale transformatie. De sheet hieronder van Salesforce legt dat heel duidelijk uit.

Salesforce Web 3.0

 

Web 1.0 (1994)

Web 2.0 (2005)

Web 3.0 (2014)

Wat kun je als gebruiker?

Je kunt alleen lezen

Je kunt lezen én zelf creëren

Je kunt lezen, creëren en bezitten

Hoe zit het met privacy?

Niemand bezit jouw data

Bedrijven bezitten jouw data

Jij bezit jouw data

Toepassingen

Je kunt online zoeken en kopen

Je kunt werken in de cloud, social komt op en mobiel wordt belangrijk

Er wordt gewerkt met blockchain, cryptocurrency, NFT’s, Metaverses, AI/ML

Voorbeelden

Google, Yahoo, Amazon

Facebook, Twitter, Etsy, apps

Coinbase, OpenSea, Bored Apes, Nikeland

Wat is Web 3.0?

Web 3.0 is een nieuwe generatie van het internet die gebruikmaakt van technologieën als blockchain, machine learning, AI en IoT. Hierdoor kunnen websites en apps informatie op een veel intelligentere manier verwerken dan voorheen. Gebruikers en data-gestuurde apparaten kunnen zo veel beter met elkaar communiceren, waardoor de ervaring nog persoonlijker wordt. Web 3.0 is betrouwbaarder, opener, slimmer en autonomer dan het oude web. Data zijn niet meer in handen van de Big Tech, maar beheer je zelf. Blockchain is een kerntechnologie waarmee deze ‘own’- functie van web 3.0 wordt gerealiseerd.

Web 3.0 1

Omdat meerdere werelden in metaverses aan elkaar gekoppeld zijn, krijg je oneindige mogelijkheden. Denk aan nieuwe plekken, nieuwe producten en nieuwe identiteiten. In de ‘echte’ wereld heb je een fysieke identiteit, je hebt een bepaald uiterlijk, een naam, adres, etc. Maar online kun je verschillende identiteiten hebben, nieuwe manieren om jezelf uit te spreken of te laten zien. En daar horen natuurlijk ook aankopen bij.

Verkopen in de metaverse

De metaverse gaat uit van een ‘immersive experience’. Oftewel, je wordt volledig ondergedompeld in een nieuwe wereld. Om deze ervaring compleet te maken, kun je gebruikmaken van wearables. Denk aan de Meta Quest 2 (of de Oculus), een VR bril waarmee je de virtuele wereld kunt betreden. Zo krijg je een echte 3D-ervaring en kun je dus echt rondlopen in die wereld. Daar heb je een avatar of digitale identiteit voor nodig. Die nieuwe online identiteit vraagt ook om online producten.

Net als in de echte wereld, zegt elke (online) aankoop iets over jouw identiteit. Denk aan een digitale outfit voor je persoonlijke avatar, een zwaard dat je nodig hebt in een specifiek spel, of een halter dat je je digitale paard om kunt doen. Voor vrijwel elke productcategorie is wel een online variant te verzinnen. En dat betekent dat veel retailers ook al in een metaverse te vinden zijn. Denk aan Nike, Adidas, Gucci, Samsung en onlangs is zelfs de Amerikaanse supermarktketen Walmart in de metaverse gespot.

Web 3.0 2

Van verschillende (designer)producten worden nu al digital twins verkocht: koop je een paar schoenen in real life, dan krijg je de digitale variant er voor je avatar bij. Die kun je vervolgens doorverkopen via platformen als Sneaks. En deze digitale tas van Gucci werd voor meer dollars verkocht dan die in real life zou kosten. Maar deze NFT’s worden ook gebruikt voor memberships, bijvoorbeeld als ticket om ergens binnen te komen. Voor een exclusief event had je bijvoorbeeld een Bored Ape Token nodig als toegangspas.

Identity in de metaverse

Deze nieuwe mogelijkheden zorgen ook voor nieuwe verkoopkanalen en nieuwe betaalmethoden. Kopen in een metaverse doe je via een online wallet. Jij bent daar de eigenaar van, en je kunt je wallet gebruiken als universele ID. Wat je in je wallet hebt, zegt iets over jouw identiteit en is tegelijk je voetafdruk: wat heb je gekocht, waar en aan wie heb je het doorverkocht. De wallet is dus de nieuwe zero party data source. In de nieuwe wereld zonder cookies, kun je volgens Salesforce wel toegang krijgen tot iemands wallet. Die data zit immers op de blockchain. Maar uiteraard geldt ook hier dat je wel toestemming moet hebben van de eigenaar. Hiermee zou Web 3.0 een invulling kunnen geven aan datasoevereiniteit.

Ben jij klaar voor de metaverse?

De metaverse is voor veel mensen nog een ongrijpbaar iets, maar als we kijken naar het aantal gebruikers, de hoeveelheid geld die erin omgaat en de aanwezigheid van verschillende grote retailers, raden we je toch aan om ermee te gaan experimenteren, bijvoorbeeld in de vorm van digitale producten of campagnes. We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën en voorbeelden.

Meer over de ShoppingTomorrow Studiereis

Gerelateerd nieuws

  • De brandstof voor engagement

    Blije klanten zijn loyale klanten. Klanten die terugkomen, die jouw onderneming zelfs aanbevelen bij andere mensen. Maar hoe maak je klanten blij, hoe win je hun vertrouwen en zorg je voor engagement?...
  • Klantinteractie van de toekomst vraagt nu om visie

    Websites en andere communicatiemiddelen zoals we die kennen gaan verdwijnen. Ze zullen plaatsmaken voor hypergepersonaliseerde apps, chatbots, spraakgestuurde communicatie en digitale assistenten, aldus...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.