Studiereis: Ondernemen in Amerika, waar moet je rekening mee houden?

De studiereis bracht ons naar het consulaat in New York. Ontvangen door Maarten Boef, plaatsvervangend ambassadeur, spraken we over de uitdagingen die het ondernemen in Amerika met zich meebrengt. De verschillende consulaten helpen Nederlandse startups en scaleups met het zetten van stappen in Amerika. Welke ontwikkelingen zien zij?

Foto Studiereis NYC

In een van de meest competitieve ecosystemen ter wereld is er ook ruimte voor Nederlandse startups. Zodra Nederlandse startups goed presteren in het buitenland is dat goed voor onze economie. Maar makkelijk is de stap over de oceaan niet. Het Consulaat-generaal en het netwerk van Nederlandse en Amerikaanse partijen slaan een brug tussen bedrijfsleven en talent in Nederland en het oosten van de VS. Het consulaat helpt startups en scaleups op verschillende levels om naar Amerika te gaan. Zo organiseren ze evenementen en programma’s en kunnen startups zelfs deelnemen aan een academy. Het consulaat gaf ons inzicht in de Amerikaanse markt.

Ontwikkelingen in Amerika

Amerika is hard getroffen door de coronapandemie. Net als in Nederland hebben Amerikanen te maken gehad met maatregelen. Ons bezoek tijdens de studiereis aan TikTok liet een vrijwel leeg kantoor zien, en bij fulltime banen wordt zo’n 30% thuisgewerkt.

Dat betekent wat voor de stad. Aangezien mensen niet fulltime op kantoor hoeven te zijn, trekken veel mensen vanwege de torenhoge huurprijzen de stad uit. De retail en horeca die gericht is op de werkende Amerikaan raakt daardoor klandizie kwijt. Met name op maandagen en vrijdagen is het rustiger in de stad.  

Het zoeken en behouden van talent is ook in de Verenigde Staten ingewikkeld. Een arbeidscontract is in Amerika ook een veel zakelijker en transactionelere aangelegenheid dan in Nederland, wordt vertelt op het consulaat.

Ondernemers zijn onzeker over de toekomst, onder andere vanwege de verwachting dat consumenten minder gaan uitgeven. Dat leidt tot nieuwe initiatieven. Waar eerder nergens terrasjes in de stad te vinden waren, komen die nu her en der op. Ook het van oorsprong trendy en hippe SoHo was hard geraakt. De wijk bleek flexibel en innovatief en er is een grote opkomst van combination stores: winkels waarin ruimte (en daarmee ook de huur) tussen verschillende ondernemers wordt verdeeld.

Amerikaanse consumenten

Waar Nederland een redelijk homogene samenleving en dus ook homogene consument heeft, ligt dat in Amerika heel anders. Het is een grote markt, niet alleen qua landoppervlakte, maar ook qua consument. Hoe maak je een website die over meerdere demografieën heen kijkt? Dat is een van de vragen waar het consulaat mee kan helpen.

Van Walmart hoorden we het goede voorbeeld dat zij hun website personaliseren op staat. Niet alleen gelden er in verschillende staten verschillende wetten en regels, maar zo is het in de ene staat ook warmer dan in de andere, beginnen de scholen eerder of zijn andere voedingsmiddelen meer in trek. Allemaal zaken om in dit enorme land rekening mee te houden.

Amerikaanse consumenten willen niet extra betalen voor duurzaam geproduceerde producten, hoewel ze wel aangeven duurzaamheid en milieu belangrijk te vinden. Waar ze wel (iets) extra voor willen betalen is producten die geproduceerd zijn in Amerika.

Verder lezen over ondernemen in Amerika?

Dit is slechts een greep uit tips die we kregen. In Amerika liggen veel kansen voor Nederlandse startups. Deze kansen brengen natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Het consulaat helpt de ondernemers al met deze uitdagingen. Maar ook is er een bluepaper over dit onderwerp. Wil je meer informatie over waar je op moet letten als je in Amerika wil beginnen met verkopen?

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

De studiereis van dit jaar kenmerkte zich door de nieuwe virtuele wereld in metaverses, customer experience, het uitbouwen van ons netwerk en leren van elkaar. Wij kijken terug op een fantastische reis en beraden ons op de volgende trip.

Zorg dat je erbij bent, krijg unieke toegang tot bedrijven die voor anderen hun deuren gesloten houden, ontdek insights in de e-commercewereld buiten Nederland en vergroot je kennis en netwerk. Mail naar info@shoppingtomorrow.nl.

Wil je nu alvast meer informatie? Sluit je aan bij een van de expertgroepen, word lid van Thuiswinkel.org en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!

Komende weken wordt dit artikel aangevuld met linkjes naar deep dives. Houd de website, onze nieuwsbrief en socials in de gaten.

Meer over de ShoppingTomorrow Studiereis

Gerelateerd nieuws

  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
  • Van datapuntanalyse naar shopper journey-analyse

    In 2024 is het dertig jaar geleden dat Pizza Hut de eerste online verkoop realiseerde. E-commerce is inmiddels volwassen, kun je stellen. Er zijn echter nog deelgebieden die in de kinderschoenen staan....
  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.