In 5 stappen succesvol met personalisatie

Personalisatie is hot. Praktijkvoorbeelden laten zien dat een persoonlijke benadering in verschillende fasen van de customer journey waarde kan toevoegen. Het wordt technisch laagdrempeliger om online personalisatie in te zetten, maar het mag nooit een doel op zich zijn. Essentieel is om niet de business, maar de voordelen voor de consument als vertrekpunt te nemen. “Personalisatie leeft van loyaliteit én het is een motor voor loyaliteit.”
 
Dat stelt de expertgroep Personalized E-commerce van ShoppingTomorrow, voorgezeten door Spotler en Redkiwi. Het laatste bedrijf is ook host van de groep. Meer dan dertig experts hebben zich dit onderzoeksjaar gebogen over de vraag hoe online ondernemingen van personalisatie een succes kunnen maken. Ze keken naar de grenzen, de mogelijkheden en de toekomst van personalized e-commerce.

boek bluepaper personalized e-commerce

Wat wil de consument?

Nederlandse consumenten zeggen het in meerderheid prettig te vinden als webwinkels zijn afgestemd op hun individuele behoeften. Daar staat tegenover dat zeven op de tien Nederlanders liever geen gegevens delen om die persoonlijke online ervaring mogelijk te maken, blijkt althans uit het GfK Consumentenonderzoek in het kader van ShoppingTomorrow.

Relevante uitkomsten gfk consumentenonderzoek 2021

Relevante uitkomsten van het GfK Consumentenonderzoek 2021

Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid noemen de experts zowel een uitdaging als een kans. Hun advies is tweeledig: win vertrouwen en benoem voordelen. “Het blijft belangrijk om transparant te zijn, duidelijk aan te geven wat je met gegevens gaat doen, korting te bieden en na te denken over de inzet van bijvoorbeeld een loyalty-kaart.” Ze constateren dat er in het algemeen niet zo duidelijk vanuit de klant wordt geredeneerd, hoewel bedrijven als Netflix laten zien hoe het ook kan.
 
Personalisatie op zichzelf is geen doel, benadrukt de expertgroep, maar een middel om klanten te binden, te laten converteren en te behouden. “Verplaats je dus in de klant. Waarom zou hij zijn data delen, welke voordelen levert het hem op en wat wordt er gedaan met zijn data?”

Customer Data Platforms

Om gegevens te verzamelen heb je tooling nodig, aldus de expertgroep, die in zijn bluepaper stilstaat bij Customer Data Platforms. Deze zijn toenemend populair, geholpen door het naderende einde van third party cookies annex targeting op basis van andermans data. Een CDP maakt het mogelijk om gedrag op de eigen website te koppelen aan klantdata. Met de verrijkte data kunnen bedrijven relevantie toevoegen voor zowel bestaande als potentiële klanten. Een CDP voorziet ook in klantdatakoppelingen met social mediakanalen, CRM- en ERP-systemen, e-mailsoftware en webshopsoftware, en kan zo veel waarde toevoegen.

Stappenplan

Om online ondernemingen bij de hand te nemen hebben de personalisatie-experts van ShoppingTomorrow ten slotte een 5-stappenplan opgesteld. Hieronder staan de stappen kort op een rij:

  1. Creëer draagvlak en stel doelen
  2. Houd rekening met privacywetgeving
  3. Breng in kaart welke data al beschikbaar zijn
  4. Bepaal op welke momenten in de customer journey je wilt aansluiten
  5. Start met segmenteren

Personalized e-commerce in de praktijk

De stappen worden uitgebreid besproken in de bluepaper van de experts. Het stuk biedt veel voorbeelden van bedrijven die personalized e-commerce succesvol in de praktijk hebben gebracht in verschillende fasen van de customer journey, waaronder bol.com, Hema en Jumbo. De bluepaper is kosteloos te downloaden op de website van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • De 5 best gelezen bluepapers van 2021

    In 2021 hebben meer dan 570 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 expertgroepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers...
  • Best practices & toekomstvisie van personalisatie in e-commerce

    Linds Klus, Conversion Lead bij Hema, mocht de eerste parallelronde van Shopping Today aftrappen. Linda heeft als expert meegedaan aan de ShoppingTomorrow expertgroep Personalized E-commerce 2021 onder...
  • 40% van alle aankopen gebeurt online in 2026

    Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun aankopen online te doen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org....
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.