Hoe zorg je ervoor dat jouw AI-project slaagt?

Artificial intelligence kan veel waarde toevoegen aan bedrijven. In de weerbarstige praktijk is succes echter geen vanzelfsprekendheid: vier van de vijf AI-projecten van retailers falen, leert onderzoek van Gartner. De succeskans groeit als organisaties rekening houden met verschillende aspecten op vijf verschillende dimensies: strategie, data, mensen, proces en technologie.
   

Delivering AI for Business Value, is de verklarende naam van de expertgroep die zich over het onderwerp heeft gebogen. Dat deden ze in het kader van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org. VIQTOR DAVIS is voorzitter van de expertgroep, Microsoft de gastheer.

 

delivering-AI-for-business-value

Kansen met artificial intelligence

Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence of kortweg AI, is in opmars. Consumenten hebben dat ook in de gaten, leert het recente GfK Consumentenonderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van ShoppingTomorrow. Ze ervaren daar naar eigen zeggen zowel voor- als nadelen van.

Voor retailers kan AI veel voordelen opleveren, al blijkt de theorie in veel gevallen dus mooier dan de praktijk. Om bedrijven bij de hand te nemen en AI-projecten te laten slagen heeft de expertgroep succesfactoren gedefinieerd op de genoemde vijf dimensies, die hieronder kort aan de orde komen:

  1. Strategie
    Een passende strategie is een basisvoorwaarde om waarde te creëren met AI. Denk groot, maar begin klein, met een overzichtelijk, concreet project dat de kern van de business raakt. Een project waarbij je stap voor stap waarde uit de data haalt, zodat je meteen zichtbaar impact kunt maken. Zo creëer je de benodigde interne veranderbereidheid. Idealiter leggen de business en IT de AI-strategie samen vast en voeren ze deze ook samen uit.
  2. Data
    Dat business en IT gezamenlijk optrekken, bijvoorbeeld in multidisciplinaire teams, draagt ook bij aan de vorming van een stimulerende business-gedreven datacultuur. En daarmee aan vruchtbare grond voor AI-projecten. De datastrategie moet een uitvloeisel zijn van de bedrijfsdoelen en het is belangrijk om verantwoordelijkheden en eigenschap van data goed vast te leggen. Verder pleit de expertgroep voor een flexibel datafundament met een modulaire opbouw.
  3. Mensen
    Verandering in organisaties gaat vaak gepaard met weerstand. Om medewerkers mee te krijgen in de noodzakelijke verandering zijn interne ‘AI-ambassadeurs’ van onschatbare waarde. Training kan de relevante skills van medewerkers up-to-date houden, steek daar dus ook tijd en budget in. Begeleid het werken aan AI-projecten en aan de vereiste vaardigheden met een doordachte communicatieaanpak.
  4. Proces
    Waar te beginnen, als je processen wilt verbeteren door middel van AI-toepassingen? Identificeer eerst de belangrijkste processen in je organisatie en de bijbehorende pijnpunten. Ontleed deze punten tot je kleine, overzichtelijke problemen overhoudt die je effectief kunt oppakken. Analyseer vervolgens hoe je de pijn in deze processen kunt wegnemen door data-analyse en AI en zoek meteen ook naar verbeterkansen.
  5. Technologie
    Zelf bouwen of bestaande tools inzetten? Het is een technologiedilemma waar elke retailorganisatie vroeg of laat tegenaan loopt. De keuze hangt onder meer af van de kennis die je in huis hebt en van (het technische niveau van) de mensen die met een oplossing moeten gaan werken. De keuze voor een zogenoemde best-of-breed-oplossing is met name zinvol als je er niet al te veel bedrijfsspecifieke complexiteit aan hoeft toe te voegen. Dat kan retailorganisaties veel tijd en kopzorgen schelen.

Naar succes met AI

In de bluepaper van de expertgroep Delivering AI for Business Value staan de vijf dimensies uitgebreid beschreven, inclusief concrete tips en voorbeelden uit de praktijk. De bluepaper is gratis beschikbaar via de website van ShoppingTomorrow.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • De metaverse is hier! Ben jij er klaar voor?

    Er is niet echt een keiharde definitie voor het tech hype woord van dit moment: metaverse. Het is deels Web3.0, VR, AR, Crypto, platform en e-commerce ineen. Het is een pure internetwereld waarin je loopt,...
  • Voice en conversational AI horen op de directieagenda

    Big Tech-partijen voeren steeds intelligentere gesprekken met klanten. Artificial intelligence (AI) en algoritmes helpen interacties steeds persoonlijker te maken, waardoor het verwachtingsniveau van consumenten...
  • Masterdatamanagement profiteert van lean-principes en AI

    Masterdatamanagement is onmisbaar voor bedrijven die willen groeien. MDM-organisaties hebben doorgaans echter moeite om de stijgende vraag naar direct beschikbare kwalitatieve data effectief en efficiënt...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.