Delivering AI for business value 2021
AfgerondDit onderzoeksjaar is er een nieuwe expertgroep genaamd Delivering AI for business value. Deze expertgroep wordt mogelijk gemaakt door Microsoft en VIQTOR DAVIS. Samen met de experts gaan zij uitzoeken hoe je data kunt inrichten om de belofte van AI en Analytics zo veel mogelijk kunt benutten.
Onderzoeksvraag
De voorlopige onderzoeksvraag is: Hoe zorgen Retailers ervoor om bottom-line business rendement m.b.v. data-gedreven oplossingen te creëren en zo de belofte van Analytics & AI in te lossen?

Toelichting onderzoek
Om bovenstaande hoofdvraag te beantwoorden willen de expertgroep per dimensie, i.e. data, technologie, proces en mensen, een onderzoek doen naar de grootste uitdagingen, risico’s en
mitigaties. Voorbeeldvragen per dimensie zijn:
Strategie
- Hoe ziet het stakeholder landschap/business ownership er uit?
- Hoe worden (verwachte) business outcomes gedefinieerd & op welk moment?
Data
- Hoe krijg je data tijdig en correct beschikbaar?
- Hoe ga je om met regulaties (zoals GDPR)?
Technologie
- Hoe maak je Analytics & AI oplossingen technisch mogelijk? (hoe ziet het platform & tooling er bv. uit?)
- Hoe integreer je Analytics & AI oplossingen in IT landschap?
Mensen
- Welke skills en rollen zijn nodig om Analytics & AI oplossingen te operationaliseren?
- Hoe werken deze rollen en teams/afdelingen samen?
Proces
- Hoe integreer je Analytics & AI oplossingen in business processen?
- Hoe stroomlijn je het ontwikkelproces van een Analytics & AI oplossing (automatiseren, centrale repo, etc.)
Andere doorsnedes die de groep mogelijkerwijs gaat meenemen is kijken naar volwassenheid per Retail domein (Operations, Finance, etc.) of vanuit technisch domein (bv. ML/Cognitive/Knowledge Mining)
Personen in deze expertgroep
Voorzitters
-
Frank Korf
Head of Data Science, VIQTOR DAVIS
-
Moustapha el Marini
Business Unit Manager Predictive Analytics, VIQTOR DAVIS
Host
-
Tim Hoogerwerf
Client Technology Lead, Microsoft
Alle 16 experts
-
Vincent te Beek
Chief Information Officer, TBAuctions Netherlands B.V.
-
Anne-Frederique Biewinga
Group Product Director, CarNext.com
-
Kees Cassee
Head of Tech, Albert Heijn B.V.
-
Ronald van Drunen
Global Head of Direct-to-Consumer (D2C), Versuni Netherlands B.V.
-
Sebastián Groosman
General Manager, DLS – Delta Logistics Services B.V.
-
Burce Gultekin
Global Director – Data, Analytics and Integration, FrieslandCampina Nederland B.V.
-
Rik Hagens
Data Strategy Lead, Jumbo Supermarkten BV
-
Hans Hoentjen
Information Manager, BCC elektro-speciaalzaken B.V.
-
Arnoud van Huffelen
Global Technology Manager Data & Analytics, Jacobs Douwe Egberts NL B.V.
-
Roland van Kortenhof
Manager Operations, Thuiswinkel.org
-
Frank Maessen
Propositie manager data & insights, bol.com
-
Jos Mulder
Manager Data & Analytics, fonQ Groep B.V.
-
Arvid Nieuwsma
Head of Product E-commerce, Plus Retail B.V.
-
Ronald Root
Datascience Lead, Eneco B.V.
-
Bas Schrover
Head of Data & Insights (Voice of Consumer), Philips
-
Henk Tompot
Manager ICT & Development, Paradigit groep