Dit onderzoeksjaar is er een nieuwe expertgroep genaamd Delivering AI for business value. Deze expertgroep wordt mogelijk gemaakt door Microsoft en VIQTOR DAVIS. Samen met de experts gaan zij uitzoeken hoe je data kunt inrichten om de belofte van AI en Analytics zo veel mogelijk kunt benutten.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

De voorlopige onderzoeksvraag is: Hoe zorgen Retailers ervoor om bottom-line business rendement m.b.v. data-gedreven oplossingen te creëren en zo de belofte van Analytics & AI in te lossen?

Toelichting onderzoek

Om bovenstaande hoofdvraag te beantwoorden willen de expertgroep per dimensie, i.e. data, technologie, proces en mensen, een onderzoek doen naar de grootste uitdagingen, risico’s en
mitigaties. Voorbeeldvragen per dimensie zijn:

Strategie

  • Hoe ziet het stakeholder landschap/business ownership er uit?
  • Hoe worden (verwachte) business outcomes gedefinieerd & op welk moment?

Data

  • Hoe krijg je data tijdig en correct beschikbaar?
  • Hoe ga je om met regulaties (zoals GDPR)?

Technologie

  • Hoe maak je Analytics & AI oplossingen technisch mogelijk? (hoe ziet het platform & tooling er bv. uit?)
  • Hoe integreer je Analytics & AI oplossingen in IT landschap?

Mensen

  • Welke skills en rollen zijn nodig om Analytics & AI oplossingen te operationaliseren?
  • Hoe werken deze rollen en teams/afdelingen samen?

Proces

  • Hoe integreer je Analytics & AI oplossingen in business processen?
  • Hoe stroomlijn je het ontwikkelproces van een Analytics & AI oplossing (automatiseren, centrale repo, etc.)

Andere doorsnedes die de groep mogelijkerwijs gaat meenemen is kijken naar volwassenheid per Retail domein (Operations, Finance, etc.) of vanuit technisch domein (bv. ML/Cognitive/Knowledge Mining)

Gezocht profiel van experts

• Directors & Managers (AI/Data science, IT, ML Ops)
• Product Owners (Retail Business domeinen)
• Business Analysts (e.g. Analytics Translators)

De groep zoekt naar een goede balans in het type organisatie waar deze experts tot behoren, bv. organisaties die succesvol AI oplossingen deployen, als niet succesvolle deelnemers en AI criticasters.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Robin van der Heijden

    Consultant Data Science, VIQTOR DAVIS

  • Moustapha el Marini

    Moustapha el Marini

    Manager Data Science, VIQTOR DAVIS

Hosts

  • Wendy Frodyma

    Solution Sales Data & AI Retail, Microsoft

  • Tim Hoogerwerf

    Account Technology Strategist Retail, Microsoft

Nieuws

  • Kitty Koelemeijer: "De consument zal alleen een innovatie omarmen als er een duidelijke verbetering mee gepaard gaat"
    • Nieuwsbericht
    • 11-01-2021

    Onze partner e-Academy sprak onlangs met Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing en Retailing aan Nyenrode Business Universiteit en topexpert van deel twee van deze e-learning: Trends & Innovaties...
  • Online consumentenbestedingen groeien in Q3 met 4% naar € 5,7 miljard
    • Persbericht
    • 22-12-2020

    Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Algemeen
    • 16-12-2020

    In 2020 hebben meer dan 500 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 17 expertgroepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.