Inmiddels is conversion optimization al lang geen onbekende term meer binnen de e-commerce. Veel bedrijven en organisaties zijn inmiddels aan de slag gegaan met conversieoptimalisatie. Zo worden tal van databronnen en tools gebruikt, maar worden inmiddels ook gebruikersonderzoeken uitgevoerd en bijvoorbeeld A/B-testen ingezet om de customer experience zoveel mogelijk te optimaliseren.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Meer impact met conversieoptimalisatie met de juiste KPI’s en analyses.

Nieuw: gratis e-learning Conversion Rate Optimization

Hoe krijg je meer omzet uit je bestaande bezoekers? In de e-learning Conversion Rate Optimization leer je wat conversieoptimalisatie is en hoe je de conversie in jouw webshop kunt verbeteren. Deze e-learning bestaat uit twee onderdelen. In het eerste deel vertelt Jurjen Jongejan, CRO-strateeg bij ISM eCompany, je hoe je jouw conversie kunt meten en verbeteringen kunt analyseren. Daarnaast leert Martin van Kranenburg, gespecialiseerd CRO-trainer, je in het tweede deel van de e-learning hoe het consumentenbrein werkt en hoe je het gedrag van je klant kunt beïnvloeden.

Conversion Optimization anno 2019

Het uiteindelijke doel is natuurlijk om een beter resultaat te behalen. Dit door bijvoorbeeld een hogere conversieratio te realiseren, of door een sterke omzetstijging en betere klantervaring. Natuurlijk begint het conversieoptimalisatieproces met het bepalen van de juiste KPI’s die je vervolgens continue bijstelt. KPI staat overigens voor key performance indicators. Zij worden gebruikt om het beoogde doel te representeren dat we door middel van conversion optimization proberen te bereiken. In het kort dienen KPI’s dus voor de conversion rate optimalisatie.

Wanneer je doelen zijn gesteld kun je aan de slag met meten en analyses, oftewel met data verzameling en onderzoek. Voor dergelijke dataverzameling zijn er tal van tools beschikbaar die kunnen worden ingezet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Hotjar en Google Tag Manager. Deze data-analyse leidt tot nieuwe inzichten die vervolgens verder kunnen worden onderzocht en kunnen worden geoptimaliseerd. Deze optimalisatie kan worden uitgevoerd aan de hand van diverse testen, waarvan de eerdergenoemde A/B testen de bekendste zijn.

De expertgroep conversion optimization 2019 onderzocht de mogelijkheden en uitdagingen van conversieoptimalisatie en concludeert dat de resultaten vaak achterblijven bij de energie die in optimalisatie wordt gestoken. In de bluepaper, die je hieronder kunt downloaden, lees je de uitgebreide resultaten van de expertgroep. Bovendien ontdek je hoe je voorkomt hoe jij in diezelfde valkuil terechtkomt waarbij je veel energie in optimalisatie steekt zonder het gewenste resultaat te behalen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Jurjen Jongejan

    Jurjen Jongejan

    Online Marketing Director, ISM eCompany

  • Loef Kleinmeijer

    Loef Kleinmeijer

    Conversie-optimalisatie Consultant, ISM eCompany

Alle 13 experts

  • Bernadette Bijkerk

    Bernadette Bijkerk

    CRO Specialist, Talpa Network

  • Sascha van Eck

    Sascha van Eck

    CRO Specialist, Swiss Sense

  • Rudger de Groot

    Rudger de Groot

    Digital Optimizer / Eigenaar, Mintminds

  • Helene Hallebeek

    Helene Hallebeek

    Conversion Specialist, transavia.com

  • Lars Harmsen

    Lars Harmsen

    Product Owner Experimentation, Beerwulf B.V.

  • Erik van Houwelingen

    Erik van Houwelingen

    Lead CRO & Web Analytics, Intergamma B.V.

  • Bas Jansen

    Bas Jansen

    Conversion Specialist, Google

  • Guido Jansen

    Guido Jansen

    Founder, Dutch Open Source B.V.

  • Bart Kerstens

    Bart Kerstens

    PO CRO, Roompot Holding B.V.

  • Linda Klus

    Linda Klus

    Conversion Lead, HEMA.nl

  • Jurrien Schouten

    Jurrien Schouten

    Global Web Analyst/CRO Specialist, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Marijn Tijhuis

    Marijn Tijhuis

    Conversie specialist, BCC

  • Rick Weij

    Rick Weij

    CRO Consultant, ClickValue

Nieuws

  • Het nieuwe ShoppingTomorrow-onderzoeksjaar: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis
    • Algemeen
    • 14-05-20

    Een maand geleden, op 15 april, startte het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow tijdens het jaarlijkse Kick-Off congres. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma gebeurde dit virtueel,...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Nieuwsbericht
    • 07-05-20

    In 2019 hebben meer dan 600 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 groepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Onderstaande...
  • De onbeantwoorde vragen van de Kick-Off beantwoord
    • Algemeen
    • 20-04-20

    Helaas hadden we vorige week tijdens de livestream van de Kick-Off niet de tijd om alle vragen te beantwoorden. Daarom hebben we ze opgestuurd naar de sprekers, zodat onze kijkers toch nog de antwoorden...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.