Vijf tips om invloed uit te oefenen op besluitvorming

Om een waardevolle business partner te kunnen zijn en impact te maken, heb jij als leider er baat bij de dynamiek in de boardroom te begrijpen en te weten met welke uitdagingen leden van een boardroom te maken hebben. Maar welke vaardigheden heb je nu eigenlijk nodig om invloed uit te oefenen op besluitvorming? En hoe word je een invloedrijke spreker binnen de boardroom? Désirée van Gorp geeft vijf waardevolle tips.

Vijf tips om invloed uit te oefenen op besluitvorming

Hoe word je een invloedrijke spreker en change agent binnen de boardroom én daarbuiten; vijf tips

In een wereld die steeds meer door data wordt gedreven, worden bedrijven gedwongen zich aan te passen om hun bedrijf te laten floreren. Dat betekent dat organisaties 'change agents' nodig hebben die op systeemniveau denken. Zo blijven ze relevant en maken ze deel uit van ecosystemen die innovatie en verandering stimuleren waar dat nodig is binnen de organisatie. Deze change agents moeten in staat worden gesteld en begrijpen hoe zij de besluitvorming in hun organisaties kunnen beïnvloeden, zodat zij de benodigde input kunnen leveren aan boardrooms die voor moeilijke beslissingen staan. 

Désirée van Gorp, hoogleraar International Business aan Nyenrode Business Universiteit en kerndocent Digitalization and Boardroom Dynamics geeft vijf tips hoe je een invloedrijke spreker en change agent binnen de boardroom én daarbuiten kan worden:

#1 Zorg voor een omgeving waarin jijzelf en je team veilig voelt. Teams die innovatie bewerkstelligen, zijn die teams die in een veilige omgeving werken. Dit ligt ook aan de basis van elke organisatie die betrokken is bij een digitale transformatie en je eigen professionele groei.

#2 Creëer een brandend platform voor verandering. Wees onderdeel van een cultuur waarin je het pad van constructieve ontevredenheid bewandelt en waarbij je voortdurend elk facet van de bedrijfsactiviteiten waarbij je betrokken bent evalueert en verbetert. Zoek bondgenoten binnen je organisatie met wie je samen dit pad kan bewandelen; stel prioriteiten en neem één idee dat je wilt veranderen en uiteindelijk aan de board wilt voorleggen.

#3 Kijk kritisch naar jezelf en zorg ervoor dat je een ‘growth’- versus een ‘mixed mindset’ hebt die nodig is om een change agent binnen je organisatie te zijn. Met deze mindset zal je uitdagingen zien als kansen, die jou en de mensen om je heen in staat stellen te groeien. Dit is niet afhankelijk van anderen; het is onderdeel van het creëren van je eigen geloofssysteem.

#4 Bepaal je eigen rol in het proces van (digitale) transformatie; identificeer drie actiepunten waar je ownership over gaat nemen en creëer een ecosysteem van partners binnen en buiten je organisatie die je zullen ondersteunen bij de veranderingen die nodig zijn om te floreren.

#5 Vergroot je kennis van de dynamiek die speelt in de boardroom en verbeter je vaardigheden om die dynamieken te beïnvloeden op basis van data gedreven besluitvorming.

Module Digitalization and Boardroom Dynamics

Benieuwd naar de toepassing van deze tips in de praktijk van jouw organisatie? Neem dan deel aan de module Digitalization and Boardroom Dynamics van de Modulair Executive MBA. De kern van deze module richt zich er op hoe je een change agent kan worden, door het vergroten van je vaardigheden en op die manier besluitvorming in je organisatie te beïnvloeden. Dit is met name van belang voor organisaties die betrokken zijn bij (digitale) transformaties. Jouw organisatie en het bestuur zullen profiteren van jouw opgedane nieuwe kennis en inzichten over de organisatie en bijbehorende managementkwesties. Een sterkere gesprekspartner zijn helpt de mensen om je heen scherp te blijven en doeltreffende beslissingen te nemen.

Gerelateerd nieuws

  • Bidfood: “Iets minder praten, iets meer actie”

    Een goede bekende van de ShoppingTomorrow – Kick-Off: Dick Slootweg van Bidfood. In 2019 stond hij ook op het podium en vertelde hij waarom je een eigen marktplaats zou kunnen starten. Dit jaar staat hij...
  • BSH: “Een strategie is maar zo goed als de uitvoer”

    Change is een populaire term en tegelijkertijd onderdeel van de geschiedenis van de mensheid. André Sommer Caetano, Country Manager BlueMovement bij BoschSiemensHuishoudapparaten, was keynotespreker op...
  • De ShoppingTomorrow - Kick-Off was een groot succes

    Met een opkomst van 350 experts was de ShoppingTomorrow Kick-Off een groot succes. De aftrap van het onderzoeksprogramma stond in het teken van het jaarthema ‘Be the change’. Met de presentatie van het...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.