Masterdatamanagement profiteert van lean-principes en AI

Masterdatamanagement is onmisbaar voor bedrijven die willen groeien. MDM-organisaties hebben doorgaans echter moeite om de stijgende vraag naar direct beschikbare kwalitatieve data effectief en efficiënt te beantwoorden. Lean-principes, bedacht door Toyota in de tweede helft van de vorige eeuw, kunnen uitkomst bieden, zeker in combinatie met artificial intelligence (AI). Aan de hand van de ‘Lean MDM Survey’ kunnen bedrijven nu zien hoe goed hun masterdatamanagement is ingericht. 
   

De Lean MDM Survery is opgesteld door de expertgroep Master Data Management van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org.

master-data-management-shoppingtomorrow

Masterdatamanagement

Masterdata zijn alle data die één keer worden vastgelegd om vervolgens meerdere keren te worden gebruikt. Dit onderscheidt masterdata van transactionele data, die dagelijks veranderen. Het managen van masterdata, kortweg MDM, is gericht op het ‘gestandaardiseerd, compleet en correct’ vastleggen van basisinformatie. Dit vergt zorgvuldigheid, regels en procedures. MDM strekt zich uit over meerdere datadomeinen, van producten tot klanten en van leveranciers tot locaties.

In het vorige onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow heeft de expertgroep Master Data Management een model voor ‘Lean MDM’ opgesteld. Centraal daarin staan 8 lean-principes voor masterdatamanagement.

lean-mdm

De 8 principes van Lean MDM

Lean MDM Survey

Dit jaar hebben de experts het model verder uitgediept, met een concreet hulpmiddel als resultaat: de Lean MDM Survey. Door de vragenlijst in te vullen kunnen bedrijven zien hoe ze scoren op de acht verschillende essentiële aspecten. Zo heeft de expertgroep, voorgezeten door Squadra en gehost door PimCore en Youwe, een pragmatische assessment tool voor masterdatamanagement opgeleverd.

Benchmark

De experts leggen de acht Lean MDM-principes nader uit in hun bluepaper. Ook presenteren ze daarin de resultaten van de surveys die ze zelf hebben ingevuld. Bedrijven die de Lean MDM Survey willen invullen kunnen de gemiddelde scores van de expertgroepdeelnemers als benchmark gebruiken; ze kunnen hun eigen scores ernaast leggen om te zien op welke van de acht MDM-aspecten ze boven- of ondergemiddeld presteren en aan de hand daarvan verbeterpunten prioriteren.

Bovendien kan de Lean MDM Survey bewustzijn creëren binnen organisaties over de positie van masterdatamanagement. Ook kan het zelfonderzoek dienst doen als een controlemiddel om te kijken of een organisatie nog op de juiste koers ligt bij het uitvoeren van verbeteringsprojecten.

Zicht op MDM

Uit de surveys van de expertgroep blijkt dat hun organisaties gemiddeld het best scoren als het gaat om het centraal vastleggen van informatie. Ze zijn het minst ver in het ‘visueel maken’ van masterdatamanagement. Daarbij gaat het om de vraag of bedrijven processen monitoren op basis van concrete KPI’s en of die indicatoren de organisatiedoelstellingen ondersteunen. Een realtime dashboard kan het zicht op MDM verbeteren, leert bijvoorbeeld de ervaring van de Technische Unie. Daarnaast komen onder andere bevindingen van Rituals en Deli Home aan de orde in de bluepaper, waarin de experts ook laten zien hoe artificial intelligence MDM meer lean kan maken.

Bluepaper

De bluepaper van de expertgroep Master Data Management is gratis te downloaden op de website van ShoppingTomorrow. Later dit najaar komt ook de Lean MDM Survey daar los als download beschikbaar.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • De metaverse is hier! Ben jij er klaar voor?

    Er is niet echt een keiharde definitie voor het tech hype woord van dit moment: metaverse. Het is deels Web3.0, VR, AR, Crypto, platform en e-commerce ineen. Het is een pure internetwereld waarin je loopt,...
  • Efficiënt investeren in de product experience

    Goede productinformatie leidt tot een betere product experience en daarmee tot hogere conversie. Waar begin je als je productinformatie wilt optimaliseren? Met een plan en een duidelijk doel, constateert...
  • Voice en conversational AI horen op de directieagenda

    Big Tech-partijen voeren steeds intelligentere gesprekken met klanten. Artificial intelligence (AI) en algoritmes helpen interacties steeds persoonlijker te maken, waardoor het verwachtingsniveau van consumenten...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.