Jos Schreurs over Product Information Management: "Data is het nieuwe goud"

Jos Schreurs, medeoprichter en partner van Squadra, voorzitter van en samen met Onno Cleijpool expert van de e-learning Product Information Management (PIM), spreekt liever niet over een PIM systeem, maar het managen van je gehele dataproces. Hoe bereik je als retailer consistente productinformatie over alle kanalen heen? “Als je productdata niet op orde is, verkoop je helemaal niks. Zo simpel is het.”

Data het nieuwe goud

“PIM gaat in mijn ogen over veel meer dan alleen een systeem. Kijk naar de retail, hier zien we al langere tijd een omslag van winkel en catalogus naar omnichannel. Hierbij is het belangrijk dat je consistente (product)informatie biedt over alle kanalen heen, van de winkel tot de website. Dit bereik je niet alleen met een systeem, maar vooral door het gehele proces van het vergaren, beheren en ontsluiten van data onder de loep te nemen. Maar welke data is nu precies nodig en zijn er data standaarden waar ik gebruik van kan maken? Welke mensen heb ik nodig? Wie mag bij welke data komen? Hoe beheer ik de kwaliteit van mijn data? Maar ook, hoe krijg ik nu de juiste productinformatie van mijn leveranciers?

Holistische benadering

Meer (retail)organisaties gaan richting longtail en het aanbieden van grotere productassortimenten. Als er volume komt, moet je slimmer productdata en bijbehorende processen managen. Elke leverancier heeft zijn eigen data-taal. Dit kan een groot dilemma opleveren. Een holistische benadering is dan noodzakelijk. Welke oplossing je kiest, hangt af van de grootte van je organisatie en de hoeveelheid productinformatie. Kijk, bijna elke organisatie beschikt wel over ERP of web/e-Commerce systemen. En natuurlijk kun je hier tot op zekere hoogte ook productinformatie in beheren. Als je echter beschikt over tien- of zelfs honderdduizenden producten en uitgebreide en complexe productdata en -beelden, dan gaat dit op een gegeven moment wringen en moet je je gaan afvragen:

  • Welke data heb ik nodig van de producten?
  • Hoe zitten de processen in elkaar?
  • Welke afspraken maak ik met mijn leveranciers?
  • Wat voor soort mensen heb ik nodig die goed zijn met data?
  • Hoe richt ik mijn beheer- en besluitvormingsprocessen in (data governance)?
  • Ben ik slimmer af met een PIM systeem en zo ja welke heb ik nodig?
  • Welke productdata beheer ik in welk systeem?

PIM systeem: zo maak je een weloverwogen keuze

Een goed systeem kiezen is nog niet zo simpel. In de wereld van PIM zijn er wereldwijd wel 300-500 systemen, variërend van “aangeklede spreadsheets” tot zeer geavanceerde systemen. Een grote valkuil is door alleen naar het prijskaartje en de gebruiksvriendelijkheid te kijken. Besef je goed dat je vijf tot zeven jaar met een PIM systeem doet.

Laat in je afweging ook meespelen dat PIM niet alleen bijdraagt aan consistente informatievoorziening, maar dat dit ook invloed heeft op je segmentatie, vindbaarheid, verkeer naar de website en conversie. Ik merk dat veel organisaties, bij het maken van een keuze voor een PIM systeem, gevoelig zijn voor gebruikersinterface en een leuke demo van een sales consultant. Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk. Als je productdata niet op orde is, verkoop je helemaal niks. Zo simpel is het. Kijk ook onder de motorkap, zeg ik daarom altijd, dan zie je de functionaliteit, flexibiliteit van het data model en de toegepaste techniek pas in meer detail.

e-learning Product Information Management: alle basiskennis op een rij

In de e-learning Product Information Management gaat Jos samen met Onno Cleijpool dieper in op het op orde krijgen van je PIM data. Ook voor e-commerceprofessionals is het van belang deze e-learning te volgen aangezien zij vaak juist met UX-vraagstukken bezig zijn. Ook als je op andere aanpalende vlakken actief bent of beginner bent in PIM, is het een must om alle PIM basiskennis tot je te krijgen.

Wil je je in 60 minuten laten bijspijkeren op het gebied van Product Information Management? Volg de e-learning en ga in je eigen tempo aan de slag!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerd nieuws

  • Van datapuntanalyse naar shopper journey-analyse

    In 2024 is het dertig jaar geleden dat Pizza Hut de eerste online verkoop realiseerde. E-commerce is inmiddels volwassen, kun je stellen. Er zijn echter nog deelgebieden die in de kinderschoenen staan....
  • Op weg naar succes met data: 9 vraagstukken voor organisaties

    ‘Data is het nieuwe goud.’ Het is een gevleugelde uitspraak in de wereld van digital commerce. Wie de juiste data genereert, verwerkt en inzet, kan klanten relevante, persoonlijke informatie voorschotelen....
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.