In hoeverre gaan duurzaamheid en AI het shopgedrag beïnvloeden in 2030?

Het scenarioteam 2030 van ShoppingTomorrow is achter de schermen druk bezig met scenarioplanning voor het shopklimaat in 2030. Prof. Dr. Ir. Kitty Koelemeijer is expert in deze groep en vertelde tijdens ShoppingTomorrow – Pitstop over de vorderingen in de groep. Wat zijn de trends en wat zijn onzekerheden waar we rekening mee moeten houden? Met name deze onzekerheden zijn er interessant en worden dan ook verder toegelicht.

Kitty Koelemeijer Pitstop

Met welke onzekerheden moeten we rekening houden richting 2030?

“Variabelen als vergrijzing en de verschuiving van gebruik naar bezit waren een tijd geleden nog erg spannend, nu zijn dat trends waarvan we wel weten hoe dat gaat”, aldus Kitty Koelemeijer. Daarom ligt de focus in het scenarioteam nu op onzekerheden: zaken waarvan je nog niet precies weet welke kant het op gaat, maar die wel een grote impact hebben.

Op het niveau van de consument ligt er toch de vraag in hoeverre duurzaamheid in 2030 het shoppinggedrag gaat bepalen. Gaat deze zelf verantwoordelijkheid nemen of laat de consument het toch over aan de retailer of leverancier? Daarnaast is er natuurlijk de digitale assistent. In welke mate gaat Artificial Intelligence een rol spelen in de besluitvorming van de consument? Gaat de consument steunen op de digitale assistent en krijgt deze bruikbaar advies.

Ten slotte vormt datasoevereiniteit nog een onzekerheid. Heeft de consument echte zeggenschap over zijn eigen data in 2030 of is dat toch vooral in handen van de platformen, die alle data natuurlijk niet voor niets verzamelen.

Ontwikkelingen ten aanzien van marktplaatsen

In maart, tijdens haar presentatie op ShoppingTomorrow – de Kick-Off besprak Kitty Koelemeijer al uitgebreid de potentie van decentrale marktplaatsen. Daarin staat met name transparantie centraal: het maken van een catalogus met alle producten en eigenschappen erin, mogelijk gemaakt door blockchain technologie. Kitty geeft hier Splytcore als voorbeeld, zij noemen zichzelf ‘de marktplaats der marktplaatsen’. In het kader van scenarioplanning is het natuurlijk de vraag of het in 2030 echt al zo ver is, welke vorm het heeft aangenomen en hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Tevens een belangrijk vraagstuk voor het scenarioteam is een gelijk speelveld. Zijn er in 2030 al goede internationale afspraken gemaakt op het gebied van wetgeving, belastingen, duurzaamheid en arbeidsvoorwaarden? Daarnaast de mate van samenwerking tussen retail - horizontaal én verticaal. We zien dat deze samenwerkingen nu toch niet echt doorzetten. Blijft dat zo, of zijn we op dat gebied in 2030 al een stuk verder?

De koers van het scenarioteam

Deze zes belangrijkste thema’s worden door de expertgroep in kaart gebracht door middel van assenstelsels:

  1. Duurzaamheid
  2. Digitale assistent
  3. Datasoevereiniteit
  4. Decentrale Marktplaatsen
  5. Gelijk speelveld
  6. Samenwerking

Er worden uiteindelijk twaalf werelden gecreëerd waarin steeds twee thema’s op assen worden gecombineerd. De expertgroep zal deze twaalf werelden uitgebreid presenteren en toelichten op 14 oktober, tijdens Shopping Today.

De gehele presentatie van Kitty Koelemeijer kun je terugkijken via het platform van ShoppingTomorrow – Pitstop. Meld je hieronder aan!

Gerelateerd nieuws

  • Wanneer wordt verleiding misleiding? Digitale vrije keuze vergt scherpere grenzen

    Beïnvloeding is van alle tijden, maar door de inzet van verleidingstechnieken, de groei van databergen en de opkomst van artificial intelligence (AI) is digitale vrije keuze een steeds belangrijker thema...
  • Expertgroep definieert succesfactoren op vijf vlakken. Hoe zorg je ervoor dat jouw AI-project slaagt?

    Artificial intelligence kan veel waarde toevoegen aan bedrijven. In de weerbarstige praktijk is succes echter geen vanzelfsprekendheid: vier van de vijf AI-projecten van retailers falen, leert onderzoek...
  • Digitale versnelling urgenter dan ooit

    De wereld is veranderd en versneld gedigitaliseerd. Veranderingen waar anders jaren voor nodig waren, voltrokken zich in maanden. Consumenten en bedrijven die noodgedwongen (meer) online gingen kopen,...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.