Hoe ziet cross-border excelleren eruit?

Met de groei van e-commerce nemen ook de internationale online uitgaven toe. Vorig jaar deden Europese webshoppers al ruim een kwart van hun bestedingen bij aanbieders buiten de eigen landsgrenzen. De groei van cross-border e-commerce biedt kansen aan Nederlandse webwinkeliers, maar succesvolle internationale verkoop vergt onderzoek en een strategie. Een interactieve benchmarking tool van ShoppingTomorrow wijst de weg.
 
In 2020 plaatste 87% van de Europese consumenten een bestelling bij een webwinkel uit eigen land, becijferde Eurostat. Ruim een derde (34%) deed dat bij een webwinkel in een ander EU-land, terwijl 25% zelfs buiten de Unie een bestelling plaatste. Het zegt iets over de populariteit van cross-border shopping en daarmee over het potentieel. Maar hoe weet je wanneer je het als verkoper goed doet over de grens? In hoeverre ben je met je onderneming eigenlijk toegerust voor internationale expansie? Hoe ziet cross-border excelleren eruit?

Het zijn vragen waar de experts van Cross-border E-commerce: no going back zich over hebben gebogen. Deze expertgroep van ShoppingTomorrow wordt voorgezeten door Salesupply en gehost door FedEx.

opengeslagenboek cross-border e-commerce no going back

Cross-border Maturity Scan

Veel Nederlandse bedrijven verkopen al online aan webshoppers in andere landen, maar afgezien van de omzetcijfers weten ze eigenlijk niet hoe goed ze het daar doen. Anders gezegd: mogelijk laten ze veel kansen onbenut. Benchmarking kan hun laten zien hoe ze presteren in vergelijking met de concurrentie en waar optimalisatiekansen liggen. Op basis van veel gebruikte benchmarkingmethodieken heeft de expertgroep daarom de Cross-border Maturity Scan ontwikkeld. Met deze interactieve benchmarking tool kunnen webwinkeliers hun cross-border activiteiten langs de meetlat leggen.

De Cross-border Maturity Scan kent vijf verschillende onderdelen annex hoofdvragen: 

  1. In hoeverre zijn je activiteiten gelokaliseerd en onderscheidend?
  2. Is je digitale strategie vertaald in KPI’s per land?
  3. Hoeveel inzicht heb je in de customer journey per land, en speel je hierop in?
  4. Hoe ziet je businessmodel er per land uit en waar investeer je in?
  5. Ben je voldoende bekend met de data compliance-richtlijnen?

In de bluepaper van de expertgroep worden per onderdeel verschillende subvragen gesteld, die ter illustratie ook door ervaringskundige experts zijn beantwoord. Zo delen onder andere Omoda, Secrid, Shoeby en YourSurprise internationale verkooplessen. Wie de Cross-border Maturity Scan downloadt en invult krijgt naast de eigen scores ook de scores van één van de experts te zien, om direct een vergelijking te kunnen maken.

P&L-tool

Met het eenvoudige scoresysteem krijgen bedrijven een objectief beeld van hun prestaties en groeikansen in cross-border e-commerce, een bij uitstek dynamische tak van sport. Groei is leuk, maar uiteindelijk draait het om de resultaten onder de streep, besluiten de experts. Daarom hebben ze los van de benchmark tool ook een interactieve P&L-tool gemaakt, die opbrengsten en kosten naast elkaar zet en daarbij onderscheid maakt tussen directe verkoop en verkoop via marketplaces. Deze tool helpt bij het bepalen van de cross-border strategie en het aanbrengen van focus.

Succesvolle cross-border e-commerce

De bluepaper over succesvolle cross-border e-commerce is gratis te downloaden op de website van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org. Op de site Cross-border-ecommerce.nl zijn de Cross-border Maturity Scan en de P&L-tool kosteloos op te vragen.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • Hoe richt je een goed internationaal retourproces in?

    Doordat consumenten uit de hele Europese Unie meer online zijn gaan kopen en binnengrenzen vervagen, liggen er volop kansen voor Nederlandse webwinkeliers in het buitenland. Ondernemers doen er goed aan...
  • Meer inzicht in je strategie met de maturity en P&L scan

    Uit onderzoek, uitgevoerd door GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, blijkt dat 11% van de aankopen van Nederlandse consumenten gedaan is bij een buitenlandse webshop. Daarvan komt de helft uit Duitsland...
  • Welke impact heeft COVID-19 op cross-border e-commerce?

    COVID-19 heeft de wereld kleiner gemaakt. Online retailers met een internationale focus, flexibele ketens en wereldwijd opererende transportpartners hebben tijdens de coronacrisis beter gepresteerd dan...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.