Het belang van een toegankelijke webshop

Tegenwoordig doen veel mensen een groot deel van de aankopen online. Even snel de boodschappen bestellen via internet is namelijk zo gedaan, althans voor de meeste mensen dan. Lang niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid om gemakkelijk iets online te kunnen bestellen.

shoppingtomorrow-toegankelijke-webshop

Uit onderzoek van Digitaal Toegankelijk is gebleken dat er in Nederland ruim vier miljoen mensen zijn met een lichamelijke of mentale beperking. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen die slechtziend of blind zijn, of mensen met een motorische beperking waardoor ze de computermuis niet goed kunnen gebruiken. Juist voor hen is een toegankelijke website van belang.

Digitale toegankelijkheid voor iedereen

Het belang van toegankelijke webshops wordt dus steeds groter. Een grote groep Nederlanders is afhankelijk van een toegankelijke webshop. Is jouw webshop dat niet? Dan kan deze groep maar moeilijk een bestelling bij jou plaatsen. Op veel webshops zijn er voor deze mensen nog te veel hindernissen om een aankoop te doen. Dit is niet alleen vervelend voor de consument, maar ook voor de webshop zelf. Als webshop wil je toegankelijk zijn voor een zo groot mogelijk publiek, dus ook voor de mensen met een beperking.

Wat maakt jouw webwinkel toegankelijk?

Een toegankelijke webwinkel wordt dus steeds belangrijker. Maar hoe maak je jouw webwinkel nu precies toegankelijk voor iedereen? Een toegankelijke webwinkel moet voldoen aan de volgende vier punten:

  • De website moet goed te bedienen zijn. Een website die gemakkelijk te bedienen is, moet niet alleen met een muis gebruikt kunnen worden, maar ook het toetsenbord, de schermlezer en de schermbesturing moeten op een eenvoudige manier gebruikt kunnen worden.
  • De website moet waarneembaar zijn. Voor blinden of slechtzienden is het van belang dat de teksten op de website goed te lezen zijn.
  • De website moet begrijpelijk zijn. Iedereen moet eenvoudig informatie kunnen opdoen en moet zonder veel moeite een bestelling kunnen plaatsen.
  • En een toegankelijke website moet robuust zijn. Dit houdt in dat de code bovenin de browser goed leesbaar moet zijn. Wanneer dit niet het geval is, wordt de inhoud van jouw webwinkel niet goed weergegeven aan de bezoekers.

Webinar: Hoe toegankelijk zijn webwinkels in Nederland?

Internetbureau LevelLevel heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van 15 grote webshops in Nederland. Hieruit blijkt dat de meeste webshops zeer beperkt toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Leer in dit webinar waar het vaak mis gaat en wat je hieraan kunt doen!

Gerelateerd nieuws

  • De brandstof voor engagement

    Blije klanten zijn loyale klanten. Klanten die terugkomen, die jouw onderneming zelfs aanbevelen bij andere mensen. Maar hoe maak je klanten blij, hoe win je hun vertrouwen en zorg je voor engagement?...
  • Klantinteractie van de toekomst vraagt nu om visie

    Websites en andere communicatiemiddelen zoals we die kennen gaan verdwijnen. Ze zullen plaatsmaken voor hypergepersonaliseerde apps, chatbots, spraakgestuurde communicatie en digitale assistenten, aldus...
  • Minister Adriaansens (EZK) informeert de Tweede Kamer op basis van bluepapers ShoppingTomorrow

    Beïnvloeding van personen (consumenten) is van alle tijden. We worden bedolven onder reclames via diverse kanalen en de folder op de deurmat bestaat ook nog steeds. Online gebeurt dit ook, maar hebben...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.