Het belang van een toegankelijke webshop
Tegenwoordig doen veel mensen een groot deel van de aankopen online. Even snel de boodschappen bestellen via internet is namelijk zo gedaan, althans voor de meeste mensen dan. Lang niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid om gemakkelijk iets online te kunnen bestellen.
Uit onderzoek van Digitaal Toegankelijk is gebleken dat er in Nederland ruim vier miljoen mensen zijn met een lichamelijke of mentale beperking. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen die slechtziend of blind zijn, of mensen met een motorische beperking waardoor ze de computermuis niet goed kunnen gebruiken. Juist voor hen is een toegankelijke website van belang.
Digitale toegankelijkheid voor iedereen
Het belang van toegankelijke webshops wordt dus steeds groter. Een grote groep Nederlanders is afhankelijk van een toegankelijke webshop. Is jouw webshop dat niet? Dan kan deze groep maar moeilijk een bestelling bij jou plaatsen. Op veel webshops zijn er voor deze mensen nog te veel hindernissen om een aankoop te doen. Dit is niet alleen vervelend voor de consument, maar ook voor de webshop zelf. Als webshop wil je toegankelijk zijn voor een zo groot mogelijk publiek, dus ook voor de mensen met een beperking.
Wat maakt jouw webwinkel toegankelijk?
Een toegankelijke webwinkel wordt dus steeds belangrijker. Maar hoe maak je jouw webwinkel nu precies toegankelijk voor iedereen? Een toegankelijke webwinkel moet voldoen aan de volgende vier punten:
- De website moet goed te bedienen zijn. Een website die gemakkelijk te bedienen is, moet niet alleen met een muis gebruikt kunnen worden, maar ook het toetsenbord, de schermlezer en de schermbesturing moeten op een eenvoudige manier gebruikt kunnen worden.
- De website moet waarneembaar zijn. Voor blinden of slechtzienden is het van belang dat de teksten op de website goed te lezen zijn.
- De website moet begrijpelijk zijn. Iedereen moet eenvoudig informatie kunnen opdoen en moet zonder veel moeite een bestelling kunnen plaatsen.
- En een toegankelijke website moet robuust zijn. Dit houdt in dat de code bovenin de browser goed leesbaar moet zijn. Wanneer dit niet het geval is, wordt de inhoud van jouw webwinkel niet goed weergegeven aan de bezoekers.
Webinar: Hoe toegankelijk zijn webwinkels in Nederland?
Internetbureau LevelLevel heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van 15 grote webshops in Nederland. Hieruit blijkt dat de meeste webshops zeer beperkt toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Leer in dit webinar waar het vaak mis gaat en wat je hieraan kunt doen!
Gerelateerd nieuws
-
In 2024 is het dertig jaar geleden dat Pizza Hut de eerste online verkoop realiseerde. E-commerce is inmiddels volwassen, kun je stellen. Er zijn echter nog deelgebieden die in de kinderschoenen staan....
-
Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen
Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche... -
“Heel ongemakkelijk als klantcontact lijkt op een blind date”
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het onmogelijk om aan elke klant evenveel tijd te besteden. Het lukt simpelweg niet om te streven naar het hoogste serviceniveau voor iedereen. In plaats daarvan zijn...