Grote kansen voor kleine winkelbedrijven

Door de coronacrisis heeft lokaal kopen extra aandacht en waardering gekregen, maar webwinkelen evenzeer; meer en meer consumenten, ook de babyboomers, kennen inmiddels het voordeel van online. Blijft de lokale retail in trek, ook ná corona? Dat kan, maar dan moeten winkeliers de handen wel ineenslaan. En juist inspelen op de groeiende populariteit van het online kanaal.

Pagina in boek Local Retail

Dat stelt de expertgroep Local retail: small businesses, great opportunities, voorgezeten door het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) en gehost door NSO Retail en het Vakcentrum.

In zijn bluepaper brengt de groep kansen en mogelijkheden in kaart vanuit een centrale probleemstelling: hoe kunnen lokale retailers met een fysieke winkel beter aansluiten op het (online) koopgedrag van hun klanten en hoe kunnen zij hun positionering aanpassen om relevant te blijven in hun verzorgingsgebied?

De experts gaan uitgebreid in op drie verschillende mogelijkheden voor mkb-winkeliers om hier handen en voeten aan te geven: het pakketpunt, het Buurt Service Pakketpunt (BSP) en een lokaal retailplatform. In deze samenvatting bespreken we ze kort.
 

Pakketpunt

Een pakketpunt is voor een verzorgingsgebied het scharnier tussen online en offline shopping.
Het ruimtebeslag van een pakketpunt is voor de winkelier echter groot en de bijdrage aan het rendement beperkt. Onderzoek laat zien dat de verstrekte afhandelingsvergoedingen niet opwegen tegen de gemaakte kosten. Ook gaat het helpen van ‘pakketklanten’ vaak ten koste van klanten die wel voor een margerijk product de winkel in komen. Anderzijds heeft de lokale ondernemer de intrinsieke wens om de klant van dienst te zijn en winkelverkeer vast te houden. De experts benoemen 7 concrete verbeterpunten voor pakketpunten, op het gebied van onder andere communicatie, conversie en pakketformaten. Ze opperen de komst van white-label pakketpunten en van onconventionele samenwerkingen, bijvoorbeeld met de plaatselijke voetbalvereniging als extra opslaglocatie en/of uitgiftepunt, om piekbelasting de baas te blijven.

Buurt Service Pakketpunt

Door samenwerking in een Buurt Service Pakketpunt kunnen lokale winkeliers de pakketvolumegroei het hoofd bieden en de aantrekkingskracht van het verzorgingsgebied voor de consument vergroten.
Een BSP is een centrale locatie in een winkelgebied met ruime openingstijden, idealiter white-label en gekoppeld aan lokale duurzame bezorgdiensten. De consument kan er terecht voor het ophalen en retourneren van pakketten, voor overige post- en pakketzaken en voor oplossingen ten behoeve van online retailers, bijvoorbeeld een paskamer, toonzaal of werkplaats. Bij de exploitatie van het BSP zijn lokale retailers betrokken die het pakketpunt uit hun winkel onderbrengen in dit centrale servicepunt. Meer kenmerken, randvoorwaarden en gevolgen voor winkeliers zijn te vinden in de bluepaper. De uitkomst van een BSP zou kunnen zijn dat lokale retailers klanten ‘terugwinnen’ die ze eerder aan e-commerce kwijt zijn geraakt.

Lokaal retailplatform

Een lokaal retailplatform kan de zelfstandige levensvatbaarheid van winkeliers verder vergroten, maar de ervaringen met collectieve online presentatie annex verkoop zijn tot op heden wisselend. De experts hebben vier niveaus van volwassenheid gedefinieerd en zeven kritische succesfactoren benoemd. Een roadmap met actuele praktijkvoorbeelden biedt inzicht in de triggers en barrières per ontwikkelingsfase.

Op het hoogste niveau worden ook landelijke winkelketens en grote webwinkels aangesloten op het lokale distributiesysteem, zijn logistieke systemen op elkaar afgestemd en logistieke bewegingen gecentraliseerd. Doordat activaties op specifieke doelgroepen worden gericht groeit het rendement. Er wordt gebruik gemaakt van technieken als gamification, virtual reality en AI om de klantervaring te verrijken. Het merkimago van het platform groeit mee, de loyaliteit neemt toe. Dit futuristische scenario kan alleen slagen als behalve lokale winkeliers, consumenten en vervoerders ook grootwinkelbedrijven en pure players horizontaal willen samenwerken. Daarvan lijkt nog geen sprake, maar wat niet is kan nog komen. 

sfeerafbeelding

Bluepaper en vervolgstappen

De bluepaper van de expertgroep Local retail: small businesses, great opportunities is kosteloos te downloaden via onderstaande button. De experts staan niet stil: op de rol staan pilots in gemakswinkels en supermarkten om de verbeterpunten van pakketpunten te toetsen en een pilot om het BSP in de praktijk te testen. Daarnaast opperen ze vervolgonderzoek naar onder andere het verdienmodel, de logistieke meerwaarde en de marketingkansen van een volledig lokaal retailplatform.

Meer lezen?

Gerelateerd nieuws

  • Omni-commerce architectuur richting 2030 Hoe schiet je op een bewegend doel?

    Lopen we over zeven jaar massaal met een mixed reality-bril op? Beslissen we nog autonoom of bepaalt AI grotendeels de keuzes die we maken? En krijgen we onze privacy de komende jaren weer terug of gaan...
  • Naar een integrale benadering van productinformatie

    Het managen van productdatastromen is anno 2022 essentieel voor e-commerce succes. Om dit goed te doen is een multidisciplinaire aanpak nodig, betoogt een groep experts van ShoppingTomorrow: een integrale...
  • Hoe je offline net zoveel data kunt verzamelen als online

    Door de introductie van Amazon Go maakte de westerse wereld kennis met seamless shopping: een winkelervaring vol gepersonaliseerde klantinteracties waarbij online en offline volledig zijn versmolten. Geïnspireerd...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.