Local Retail: small businesses, great opportunities 2020

Actief

Dit jaar hebben we een nieuwe expertgroep, namelijk Local Retail: small businesses, great opportunities. Onder leiding van ISMI, NSO en Vakcentrum.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen lokale retailers met een fysieke winkel beter aansluiten bij het (online) koopgedrag van hun klanten?

Weten wanneer de bluepaper online staat?

Op dit moment werkt de expertgroep nog aan haar bluepaper. Wil jij als eerste op de hoogte zijn wanneer de bluepaper beschikbaar is.

Toelichting en subvragen

  1. Op welke wijze kunnen lokale retailers hun positionering aanpassen (qua assortiment van producten en diensten) om relevant te blijven in hun verzorgingsgebied?
     
  2. Welke assortimentsgroepen hebben een (volwassen) online business model en zijn interessant om te introduceren en/of uit te breiden in de offline Retail met een rendabele omnichannel aanpak in gedachten?
     
  3. Hoe en met welke tools kunnen lokale retailers met een fysieke winkel beter de aansluiting vinden bij de online retail en de platformeconomie? En omgekeerd, op welke wijze kunnen Online spelers hun afzetmarkt vergroten door gebruik te maken van het netwerk en bereik van de lokale retailer?
     
  4. Hoe ziet een horizontale samenwerking tussen lokale retailers er uit?
     
  5. De post-en pakketmarkt maakt een enorme transitie door en de komende jaren is de verwachting dat de vraag alleen maar gaat groeien. Hoe kan het post-en pakketpunt in de lokale winkel verder worden geprofessionaliseerd, slimmer worden ingericht, waardoor het meer bijdraagt aan het rendement van de winkel?
     
  6. We krijgen meer aandacht voor het hergebruik van goederen en verpakkingen, de trend van bezit naar gebruik en de circulaire economie. Welke functie kan de lokale retail hierbij vervullen.

Planning onderzoeksjaar 2020

januari
  • Shopping Time 2020

    16-09-2020
    NBC, Nieuwegein
  • Deadline bluepapers

    01-10-2020
  • Expertgroep Local Retail: small businesses, great opportunities - meeting 4

    14-08-2020
    Vakcentrum, Blekerijlaan 1, 3447 GR Woerden
december

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Bram Nauta

    Bram Nauta

    Founder, Instore Shopper Marketing Instituut

Hosts

  • Gert Koudijs

    Gert Koudijs

    Branchesecretaris, NSO Retail

  • Theo Urselmann

    Theo Urselmann

    Public affairs, Vakcentrum Levensmiddelen

Alle 24 experts

  • Harry Bijl

    Harry Bijl

    Manager Retail & Inspiratie, Inretail

  • Michel Brakenhoff

    Michel Brakenhoff

    CRM Manager, Jan Linders B.V.

  • Ben Denekamp

    Ben Denekamp

    Ontwikkel & participatie manager, Denwel-Advisory

  • Erik van der Flier

    Erik van der Flier

    Directeur, RetailBooster

  • Charlotte Hooijdonk

    Charlotte Hooijdonk

    Directeur, Hooijdonk interim & project management

  • Kees Huibers

    Kees Huibers

    Ondernemer, Jumbo Huibers Veenendaal

  • Wouter van Keulen

    Wouter van Keulen

    Retail Manager, DPD Nederland B.V.

  • Willeke Klinker

    Willeke Klinker

    Owner, The Business Builders

  • Hans Lingeman

    Hans Lingeman

    CEO, Parcls.com

  • René Lucas

    René Lucas

    Retailer/ondernemer, CIGO Lucas

  • Eduard Plate

    Eduard Plate

    Adviseur/Manager, EduardPlate.nl | CLOK Centrum&Retail Management

  • Boudewijn Raessens

    Associate Lector Smart Marketing & Strategie, Fontys School of Business and Communication

  • Vivian-Claire Roos

    Vivian-Claire Roos

    Formulemanager, Convenience Concept B.V.

  • Eva Rutten

    Retail & Business Consultant, Eva Rutten, Interim- en Projectmanagement

  • Froukje Sloot

    Froukje Sloot

    Directeur, Jumbo Stadskanaal Froukje Sloot

  • Christel Teeuwen

    Christel Teeuwen

    Formuledirecteur, Primera.nl

  • Job Terhaar Sive Droste

    Job Terhaar Sive Droste

    Sr. Markt Manager Consumenten Marketing, PostNL Pakketten Benelux BV

  • Michael Thiemann

    Director Business Development, Parcls.com

  • Tessa Vosjan

    Tessa Vosjan

    Programmamanager, Retailagenda

  • Fiorienne Westenberg

    Fiorienne Westenberg

    Oprichter, Many Tastes

  • Gerard van Wezenbeek

    Gerard van Wezenbeek

    Retailer/ondernemer, Primera Kaatsheuvel V.O.F.

  • Rozemarijn Wildeman

    Rozemarijn Wildeman

    Retailmanager / Fieldsales, PostNL

  • Karin Witteveen

    Karin Witteveen

    Marketing & Formulemanager, Bruna

  • Roel Zuidema

    Roel Zuidema

    Director – Consulting Manufacturing, Retail, Atos Nederland B.V.

Nieuws

  • Retail Media: een win-winsituatie voor consument, retailer en leverancier
    • Expertgroep
    • 19-10-2020

    Voor veel retailers is e-commerce inmiddels een belangrijk verkoopkanaal. Echter duikt er ook een ander potentieel business model op, dat retailers in staat stelt een platform te bieden voor relevante...
  • Ludo Verlinden: “Succesvol zijn in eigen land is key voor cross-border e-commerce”
    • Nieuwsbericht
    • 13-10-2020

    Cross-border e-commerce is een goede manier om je organisatie naar een hoger niveau te tillen en je omzet te laten groeien. Maar wist je dat het spreiden van risico’s ook een belangrijk argument is? Zo...
  • Hoe zit het met duurzaamheid in de e-commercesector?
    • Persbericht
    • 08-10-2020

    Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.